|
|||
|
Hej, det är så att jag har väldigt svårt att gå upp i vikt/öka muskelmassa.
Jag tränar regelbundet och äter så mycket jag kan när jag äter, är väldigt noga på att jag får i mig tillräckligt med protein och kolhydrater. Men det händer ingenting med min kropp, jag går inte upp i vikt. Vad ska jag göra? tack på förhand |
|
|||
|
Hur länge har du tränat?
hur ser dina träningspass ut? Finns oerhört mycket som spelar in, men att öka muskelmassa är något som tar tid och kräver väldigt mycket träning. Mer info skulle vara trevligt, men om inte annat så kan det vara vettigt att köra ett par månader med höga kalori-intag för att sedan deffa för att få fram musklerna och bli av med fettet. |
|
|||
|
Jag tränar Thai-boxning tre gånger i veckan och nån gång i veckan går jag till gymmet för att köra muskelpass.
Högt kalori-intag kan jag lova dig att jag redan har. Som sagt, jag äter rätt och så, men min kropp verkar inte vilja. |
|
|||
|
Bara för att reda ut saker, vill du gå upp i vikt via ökad muskelmassa eller via ökad mängd fett på kroppen!
Thaiboxning är, såvitt jag vet, en kamsport som inte arbetar särkilt mycket med vikter och du kommer därför ha extremt svårt att öka din muskelmassa med den träningen. Gymmet är den enda och rätta vägen till större muskler! |
|
||||
|
Av erfarenhet av thaiboxning vet jag hur extremt mycket kalorier man kan bränna på ett pass, det är svettigt. Ta reda på hur mycket kalorier du bränner och räkna sedan vad du stoppar i dig, se RMR som tagits upp tidigare här. Käka 5-6 gånger de dagar du tränar, släng in några weigh gainers, käka tills du mår illa, kan inte misslyckas.
|
Du nämner att du är noga med protein och kolhydrater.. Hur ser det ut med fett då?
Tänk på att fett är dubbelt så energirikt/g som protein och kolhydrater.. För att öka i vikt måste du under en längre tid stoppa i dig mer energi än vad du gör av med. Så enkelt är det
|
|
|||
|
Som många varit inne på handlar det om att ÄTA.
Jag tränar precis som du thai och gym och det är svårt att gå upp men det går om man äter. Ät mer än du tror, ät en ordentlig gainer direkt efter träningen typ 0.6-1g protte/kg samt 1-1.4g kolisar å så äter du igen 1h efter träning. Använd ordentligt med oljor till dina andra måltider så du få i dig bra fett å käka lite nötter och sånt. Sikta på att öka 0.5kg/v ökar du mer än så i vikt är det för stor andel fett du drar på dig. Och som redan sagts BASÖVNINGAR på gymmmet, tunga fina basövningar. Mark, böj, bänk, rodd, frivändningar, chins, dipps etc. Försök att vara explosiv i utförandet det passar bäst till kampsport.. |
|
|||
|
1-2 pass extra på gymmet vore kanske något. Dock har jag reflekterat över en viktig fråga som ingen här har ställt än men hur många timmar per natt sover du?
Sömn är A och O om man vill få kroppen att utvecklas då det är då musklerna växer. |
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|