Gå tillbaka   Gents Forum > Kroppsvård > Rakning och skägg

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2009-08-16, 21:58
Junior Member

Reg.datum: aug 2009
chrille_ is on a distinguished road
Standard After shave

Hej.
Vad är det för skillnad mellan Truefitt & Hill 1805 Aftershave och
Truefitt & Hill 1805 Aftershave balm

/C
Svara med citat
  #2 (permalink)  
Gammal 2009-08-17, 13:42
sandras avatar
Super Moderator

Reg.datum: jul 2008
sandra is on a distinguished road
Standard

Du har den traditionella Aftershaven även kallad tonic eller lotion och så har du aftershave balm.

Aftershave balm är mer som en kräm, fast väldig lätt och tunnare i konsistensen än kräm. Främsta uppgiften är att lugna huden och hjälpa den återställa sig. Detta i sin tur stimulerar cellförnyelsen och huden håller sig fin, ung, smidig längre. Ett balm består av lugnande och årewtfuktande komponenter så som aloe vera, sheasmör men kan även innehålla kamomill tex.

En traditionell aftershave (tonic/lotion) ser ut som en vanlig parfym, har en ganska skarp doft fast inte lika skarp som en parfym. Är alkoholbaserad.
Aftershaven är en urgammal uppfinning och drar samman huden och torkat ut.
Många tycker att det är skönt och framför allt manligt, beats me why ...

Man kan se på den äldre generationen män att de har använt mycket tonic .. deras hudar ser helt f*** up ut. Fast det kanske lockade fagra flickor på den tiden ...
Svara med citat
  #3 (permalink)  
Gammal 2009-08-17, 19:57
Junior Member

Standard

OK. Så om man vill ha en produkt som skyddar huden efter rakning så ska man använda en balm.
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2009-08-18, 06:16
sandras avatar
Super Moderator

Standard

yes. Om du vill använda klassisk after shave så ska den på efter balmen. Alternativt att lägga det på hals/handleder som vanlig parfym för doftens skull.
Svara med citat
  #5 (permalink)  
Gammal 2009-08-18, 09:41
Junior Member

Standard

ok. tack för svar
Svara med citat
  #6 (permalink)  
Gammal 2009-08-25, 13:26
Junior Member

Reg.datum: aug 2008
FISKEN is on a distinguished road
Standard

Hej

Jag brukar använda ett rakvatten som jag köpt på Apoteket. Applicerar det efter rakningen för att desinficera (heter det så??) så att det inte ska bli någon inflamation. Därefter lägger jag ALLTID på en balm/lotion. Rätt eller fel att göra så? Jag vill ju inte få något skryngkligt gubbansikte pga alkoholen i rakvattnet.

Har även läst att man ska spruta sin parfym innan man applicerar sin lotion(ansiktskräm) i ansiktet därför att doftcellerna varar längre...sanning eller myt?
Svara med citat
  #7 (permalink)  
Gammal 2009-08-25, 16:18
Junior Member

Reg.datum: nov 2008
intheair is on a distinguished road
Standard

Lite nyfiken på det här också. Om man använder rakvatten(med alkohol) efter balmen, borde inte det "tvätta" bort den då? Känns fel för mig iaf. Hade varit kul att veta hur det ligger till.
Svara med citat
  #8 (permalink)  
Gammal 2009-08-29, 11:26
Junior Member

Reg.datum: mar 2009
Neffzen is on a distinguished road
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av FISKEN Visa inlägg
Har även läst att man ska spruta sin parfym innan man applicerar sin lotion(ansiktskräm) i ansiktet därför att doftcellerna varar längre...sanning eller myt?
Hmm skulle nog personligen säga tvärtom, kräm först och låter den sjunka in så att huden blir "lite" fettare, så bevaras doften bättre.

Iofs så säger du parfym/ansikte, skulle aldrig använda parfym (EdT) i ansiktet, möjligen bakom örat och på halsens början isåfall.

MVH
Neffzen
Svara med citat
  #9 (permalink)  
Gammal 2009-08-30, 14:20
Junior Member

Reg.datum: aug 2008
FISKEN is on a distinguished road
Standard

Jag var lite otydlig när jag skrev. Självklart så sprutar jag inte parymen rakt i ansiktet utan mer på själva halsen. Tanken med att lägga på ansiktskrämen efter parfymen (Edt, aftershave) är för att inte huden ska torka ut.
Svara med citat
  #10 (permalink)  
Gammal 2009-09-01, 19:57
sandras avatar
Super Moderator

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av FISKEN Visa inlägg
Hej

Jag brukar använda ett rakvatten som jag köpt på Apoteket. Applicerar det efter rakningen för att desinficera (heter det så??) så att det inte ska bli någon inflamation. Därefter lägger jag ALLTID på en balm/lotion. Rätt eller fel att göra så? Jag vill ju inte få något skryngkligt gubbansikte pga alkoholen i rakvattnet.

Myt.

Ett råd är att satsa på ett ansiktsvatten/rakvatten fritt från alkohol. Hitta ett ansiktvatten baserat på tex aloe vera som har en atiseptis verkan. Utöver det är ett ansiktsvatten sammandragande, dessutom tillför det en gnutta fukt utan att vara fett. Vilket i sin tur leder till att huden håller sig elastisk och cellförnyelsen stimuleras.

Att smörja huden efter att du har lagt på alkoholbaserat rakvatten förhindrar inte alkoholen att ha en negativ inverkan på huden.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är