|
|||
|
Hej!
Jag ska köpa en rakkniv till min sambo i födelsedagspresent, och funderade på Edwin Jagger shavekit total (har ingen lust att köpa en kniv för flera tusen när karln aldrig har rakat sig med kniv förut...). Tänkte komplettera detta kit med Edwin Jagger shavekit ebony. Är det någon som har någon erfarenhet av dessa produkter? Borde jag köpa en shavette istället? Vet att karln vill ha en snygg rakkniv, det kan man kanske inte säga att shavetten är. Är det bättre att köpa introduktionspaketet från The art of shaving istället? Finns det ett borstställ som passar till borsten som medföljer där? Tänkte köpa borstställ, knivhållare och alunstift när jag ändå är på g liksom : ) Så nu vänder jag mig till er som har lite erfarenhet av detta, och hoppas på att jag kan få den hjälpen jag behöver! Tack på förhand. |
|
||||
|
Hej fröken!
Edwin Jagger shavekit total är ett mycket bra och prisvärt paket. Eller plocka ihop ett eget. Jag skulle köra följande: Edwin Jagger Cut Throat rakkniv Gentlemens Refinery Black Ice Shave Cream eller Truefitt and Hill 1805 Shave Cream Rakborste After Shave Balm Strigel Alunstift (!) Ev. någon rakolja. (då har han allt han behöver för att köra igång). Shavetten är enklare att lära sig raka sig med, den är lite lättare och vass pga utbytbara blad, men är inte lika snygg och inbjudande som en riktig rakkniv. Jag gillar båda, men föredrar naturligtvis en kniv. Edwin Jaggers är mycket bra kniv. PS. Mantic 59 på You tube har bra instruktionsvideos som kan vara värda att kolla innan man kör igång för första gången.
|
Tack för ditt svar Mathias!
Vi har en barberare här i stan som rakar med kniv, tänkte flirta in mig hos honom så att min sambo kan få gå dit och få en genomgång på hur man gör när man rakar sig med kniv. Det känns säkrare så : ) Men hur är det med kniv och slipning? Måste man slipa den ofta, eller räcker det med att man kör med strigeln? |
|
||||
|
Citat:
Vissa knivar är redan microslipade när de kommer från fabrik, men det är ovanligt. Visst är det bra att se hur andra gör, men raka sig med kniv lär man sig själv, genom att testa sig fram. Var inte rädd, småsår i början är en del av charmen, i övrigt finns inga risker med rakkniv. Lycka till.
|
Okej, så innan han rakar sig med den första gången så ska han lämna in den för slipning? Vart kan man slipa en rakkniv egentligen? Det är väl inte så att det står "Rakknivsslipare" i telefonkatalogen direkt : ) Kan man inte få kniven slipad av Gents innan dom skickar den till mig, såg att man kunde skicka in sin kniv dit för slipning, så det vore väl ingen skillnad om dom slipar den innan jag får den?
Såg att Gents har kurser i rakning med kniv, så jag tänkte att det kanske skulle vara en bra ide... |
|
||||
|
Citat:
Men vi jobbar på att hitta en lösning eftersom det finns kunder som efterfrågar just detta. Rakkursen på gents är en riktigt bra idé, där får han även lära sig att strigla rätt. Kan inte bli bättre ![]() Räknas detta som smygreklam
|
|
|||
|
Citat:
Det räknas nog som smygreklam, men sånt får man bjuda lite på : ) Vi har lite långt till både Stockholm och Skåne, så jag får nog söka mig till barberaren här i stan istället : ) Tack för alla snälla svar iaf! Nu ska jag bara vänta på att varorna jag ska ha kommer in till Gents igen, sen är det beställningsdags! |
|
|||
|
Smygreklam? Nja, det är ju erat forum... Svårt att se att det här forumet inte skulle innehålla framhållande av Gent's produkter. Men det är man väl medveten om när man är här.
Jag skulle ta och kolla på Straight Razor Place om jag vore du. Där har du ett helt gäng med rakknivsgalna pojkar i alla åldrar. Det finns bl.a. ett gäng svenskar där och en av dem slipar knivarna så att de blir så vassa som de ska vara. Vet inte vad han tar för det, men det går ju att kontrollera. Där finns även en hel del andra bra tips att gå igenom. Både vad gäller inköp och handhavande. |
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|