Gå tillbaka   Gents Forum > Kroppsvård > Rakning och skägg

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2009-07-01, 14:12
Innoxiouss avatar
Junior Member

Reg.datum: jul 2009
Innoxious is on a distinguished road
Standard Få bort allt skägg?

Tjena jag lyckas fan inte få bort allt skägg när jag rakar mig, det blir alltid lite stubb kvar, mustaschen och halsen är nog värst! blir alltid en synlig liten stubbig mustasch kvar, skägget på halsen brukar vara omöjligt att bli av med, det ger inte med sig när man rakar. Rakade mothårs en gång och det var nog det dummaste jag gjort i hela mitt liv, fan vilket helvete jag hade i några veckor.

Till frågan, finns det något bra sätt att verkligen få bort allt skägg på ett bra vis?
Svara med citat
  #2 (permalink)  
Gammal 2009-07-01, 18:54
Junior Member

Reg.datum: mar 2009
omnes is on a distinguished road
Standard

För mig (och många andra) så är det följande som gäller

1) Tvätta ansiktet och skölj länge under ljummet vatten
2) Smörj in ansiktet med någon form av olja. Vissa använder rakolja, jag kör med Mandelolja från Apoteket.
3) Löddra på med borsten. Tvål eller kräm tror jag kvittar...
4) Raka medhårs
5) Skölj och löddra på en andra gång
6) Raka medhårs
7) Skölj och löddra på en tredje gång
8) Raka mothårs
9) Skölj under kallt vatten
10) Smörj in med återfuktande salva/after shave balm

Du kan skippa andra omgången medhårs efter ett tag. Jag har gått över till att raka snett mothårs den andra vändan. Då blir det inte lika stor påfrestning på huden på halsen.

Lycka till!
Svara med citat
  #3 (permalink)  
Gammal 2009-07-01, 21:16
Innoxiouss avatar
Junior Member

Standard

Tackar så mycket för det tipset, ska prövas omedelbart!
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2009-07-03, 00:00
Innoxiouss avatar
Junior Member

Standard

Testade göra som du sa, gick fint som fan...
Förutom halsen.. blödde som tusan och har bra många utslag efter.
Min hals måste vara helt sämst, drog på after shave med gjorde ingen större värkan.

Har smörjt in hela halsen med någon fuktighetskräm nu, lindrar smärtan en aning.

Det måste ju gå att förhindra att halsen börjar blöda så förbannad och få utslag?
Svara med citat
  #5 (permalink)  
Gammal 2009-07-03, 19:26
Senior Member

Reg.datum: maj 2009
Axel_ is on a distinguished road
Standard

Vill inte kritisera Innoxious, men riktigt så brukar inte jag göra :P

Till att börja med, vad har du för hyvel? DE? Vad har du för blad?

Felet många DE (double-edge, också kallad safety razor) användare gör är att de använder för mycket tryck, fel vinkel på bladet samt rakar för snabbt.

Eftersom jag antar att du är hyffsat ny inom ämnet, kolla in Mantic59s videor på tuben. Alla hans videor är välgjorda och lärorika, men orkar du inte se på alla kan jag rekommendera följande:

YouTube - The Ten Minute Traditional Wet Shave

YouTube - Shaving Under The Nose
(Du som hade problem med just mustachen)

YouTube - The Art Of Lathering samt YouTube - Superlather! (om hur man får ett fint lödder).

Och några konkreta tips:

Använd ett bra blad, runt 2-3 rakningar är ofta max för ett rakblad, men det beror såklart på hur ofta du rakar dig/hur tjockt skägg du har samt vilket blad det är.

Se till att få ett bra lödder, kolla in videorna ovan.

Fixa en bra förberedelse, en dusch (varm) för att mjuka upp skägget är bra, ta annars och gör en kyle's prep: YouTube - Barbershop Shave Prep, den är svårslagen. För att få en bra rakning MÅSTE förberedelsen vara bra, annars kommer det skita sig oavsett hur du gör.
Låt löddret verka i runt 2-3 minuter innan du går över till rakningen.

Och som sagt, raka dig först medhårs, sedan kors (XTG, cross the grain på engelska) och sedan mothårs. Ta dig lite tid när du är orakad och känn efter hur ditt skägg växer.
Se till att hyveln bara vilar mot huden, det känns inte som att det rakar, men det gör det. Fokusera på att ta bort så mycket skägg som du kan, inte allt i varje omgång, "beard reduction" som det kallas på engelska.
Stretcha lagom mycket, se till att huden är sträckt hela tiden utan att överdriva.

Jag har haft liknande problem som dig, så det är inga gissningar detta :P Hur som helst så måste man hitta vad som funkar för dig, testa gärna lite olika blad, kanske olika hyvlar (de har olika vinkel på bladet, vilket gör att de är mer eller mindre agressiva etc) och olika tvålar/krämer.

Och vill du ha ännu mer tips, kolla in på Badger & Blade (jag nickar Axel_), ett engelskt forum med tusentals experter på rakning där det diskuteras allt mellan tvålar och borstar. Nybörjardelen är riktigt bra, det var tack vare den jag lyckades få en bra rakning tillslut.

Lycka till!

//Axel
Svara med citat
  #6 (permalink)  
Gammal 2009-07-27, 13:29
Junior Member

Reg.datum: okt 2008
laphroaigman is on a distinguished road
Standard

Med anledning av Axels kommentarer kan jag bara instämma, att testa lite olika produkter är viktigt. Jag inledde med blad från Merkur och det gick inget vidare; bytte sedan till en tillverkare som heter Derby och de funkar klockrent för mig; jag har väldigt ömtålig hud. På ebay.co.uk kan du köpa en samplebox med blad från 5-10 olika tillverkare, det är rätt billigt, frakten ligger bara på runt 20 spänn vill jag minnas.

Detsamma gäller övriga produkter, det är bara att testa. En erfarenhet som de flesta har gjort är att hålla sig borta från The Art of Shavings rakoljor, de ger noll glid, men måste tas bort med vinkelslip och fotogen (rakkrämen är däremot helt ok). American Crews olja har funkat bra för mig.

Själv får jag bättre resultat med kräm än med tvål; Palmolives kräm som finns på de flesta ICA-butiker är bra, kostar runt 30 spänn för en tub. Helst använder jag dock kräm från Taylors of Old Bond Street, brukar köpa på mig en del när jag är i London, kostar ungefär dubbelt så mycket som palmolive dock.

Normalt använder jag aldrig after shave eller liknande, utan lägger på ett lager hudkräm från Nivea, vilken jag ändå måste använda pga extermt torr hud.

Jag hade precis som du mina dubier efter att ha använt safety razor några gånger, men dels lär man sig tekniken rätt snabbt, dels gäller det alltså att hitta rätt blad och kombination av olja/kräm/tvål. Samt att aldrig slarva med förarbetet.
Svara med citat
  #7 (permalink)  
Gammal 2009-07-28, 20:35
Senior Member

Reg.datum: maj 2009
Axel_ is on a distinguished road
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av laphroaigman Visa inlägg

Själv får jag bättre resultat med kräm än med tvål; Palmolives kräm som finns på de flesta ICA-butiker är bra, kostar runt 30 spänn för en tub. Helst använder jag dock kräm från Taylors of Old Bond Street, brukar köpa på mig en del när jag är i London, kostar ungefär dubbelt så mycket som palmolive dock.
Kan passa på att ge ett tips där ang ICAs kräm. Om man använder den i kombination med rakstickan (shaving stick på engelska) får man till ett mycket bättre lödder än med enbart krämen. Kolla filmen superlather av Mantic (finns i mitt längre inlägg längre upp).

//Axel
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är