Gå tillbaka   Gents Forum > Kroppsvård > Rakning och skägg

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2009-05-23, 00:00
Junior Member

Reg.datum: apr 2009
PojkenMedTur is on a distinguished road
Standard Shoppingdags

Så här ser jag ut när jag inte har rakat mig på nån dag.

Min nuvarande rakrutin är mach3 turbo tillsammans med american crew rakkräm (som är slut) följt av dopp i iskallt vatten och en hudkräm efteråt.

Är inte 100% nöjd och det är ju trevligt att vara det, vill kunna raka mig helt bebis-len utan att få röda prickar nånstans och det kan jag iaf inte nu.

Är ganska sugen på att köpa en rak-kniv om ingen tänker avråda mig, vilka övriga produkter tror ni jag behöver?

/Erik
Svara med citat
  #2 (permalink)  
Gammal 2009-05-23, 00:08
Member

Reg.datum: maj 2009
krille is on a distinguished road
Standard

Tror du har för glest skäggväxt för att köra med rakkniv. Jag är ingen expert på detta men har läst en hel del om det.

Har du kollat in Merkur 34C eller Merkur Futur 700

Jag har en Merkur 34C sedan en månad tillbaka och är grymt nöjd. Tog två-tre gånger innan jag fick in tekniken. Men nu går det som på en räls
Svara med citat
  #3 (permalink)  
Gammal 2009-05-23, 08:24
Junior Member

Standard

hmm, verkar ju vara ett trevligt alternativ =)

Då är frågan kanske istället, mercur eller futur?

Citat:
Har tidigare rakat mig med Merkur 34C men kan säga att Futur slår 34C med hästlängder! Om du söker en nära rakning så är detta hyveln för dig. Har alltid varit petig med att jag vill få bort precis allt skägg och jag kan säga att denna hyvel är perfekt för just detta! Tyckte personligen att det tog lite väl lång tid att raka sig med 34C. Visste inte om det berodde på mig eller hyveln. Men när jag fick denna i handen och började raka mig så gick det hur smidigt som helst. Kan bero på att denna hyvel passar mig bättre, vet ej. Men tycker att man fick ett bättre resultat på kortare tid. Rekommenderar denna så varmt man kan. Den är skön att hålla i och skulle inte glida ur handen i första taget. För de som köpt sig en 34C och tyckte den var lite liten så kan jag säga att Futur är större än 34C. Enligt mitt tycke så är denna bra mycket bekvämare att raka sig med än 34C. Detta är utan tvekan den bästa hyvel jag någonsin rakat mig med!

Citat:
Det var den bästa investeringen jag har gjort på flera år! Jag köpte dock från början Mercur 34C som jag måste dissa direkt- inget bra köp alls! den borde bort från sortimentet! Men denna underbara 700..... Ska du köpa en rakhyvel, köp denna! KALASKÖP!
Citat:
En mycket bra hyvel - men man bör veta vad man gör då den är väldigt aggresiv. Makalös när man kan den, då ger den en rakning som slår allt =) Värt att nämna är dock att om man aldrig rakat sig med en \\\"safety razor\\\" är Gents andra Merkur, 34C ett mycket bättre alternativ. Den är mer förlåtande för nybörjarmisstag.
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2009-05-23, 10:16
Member

krille is on a distinguished road
Standard

Jag köpte en 34C pga att jag vill kunna raka mig om jag har bråttom någon gång utan att skära av mig halsen. hehe!

Jag är nöjd med den iaf. Rakade mig precis och är len som en babystjärt i ansiktet nu
Svara med citat
  #5 (permalink)  
Gammal 2009-05-23, 11:58
Junior Member

Standard

Den dyrare varianten är alltså klart långsammare i handhavandet?
Svara med citat
  #6 (permalink)  
Gammal 2009-05-23, 16:11
Senior Member

Axel_ is on a distinguished road
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av PojkenMedTur Visa inlägg
Den dyrare varianten är alltså klart långsammare i handhavandet?
Om du menar kniven som dyrare så helt klart är det så. Eller ja, i alla fall i början, efter några år kan du kanske snabba på lite extra men jag tror aldrig du kan köra lika snabbt med kniv som safetyrazor. I takt med att du lär dig safetyrazorn blir du ju snabbare med den också.
Sedan så brukar det vara en god idé att lära sig raka sig med safetyrazor innan du börjar med kniv (om du vill det i framtiden), eftersom du då redan fått in känslan för vinkel på bladet etc.

Men 34C vs Futur vs ... är en smaksak, precis som allt annat när det gäller rakning (borste, kräm vs tvål, blad...). Det finns egentligen inget sätt att veta vad som är bra för dig än att prova flera olika. Nu går man ju inte och köper 3 olika hyvlar direkt, så jag skulle börja med "basic produkter" som brukar fungera bra för de flesta (och nybörjare), samt inte kostar skjortan:

Mercur 34C (kolla gärna med din pappa/farfar/gamla granne/... om han har en säkerhetshyvel. Jag tänkte köpa en 34C när pappa sa att en sådan hade han undanstoppad i en låda hemma). Nu var det en gillette, men den var väl så bra som 34Cn och kostade mig som sagt ingenting =)
Merkur dubbelbladshyvel (Safety razor)

Merkur Super Platinum Dubbelrakblad 10-pack

Solingen Alunstift - När rakolyckan är framme

Sedan kan du knata iväg till ICA och köpa rakkräm för 32kr och raktvål för 16kr, riktigt bra och prisvärda produkter som passar de flesta!

Rakborste behöver du också, och kan inte pappsen rota fram en sådan kan du köpa någon random, det spelar inte så stor roll i början.

Samt någon After Shave, gärna utan alkohol.

Samt att du kollar in lite filmer om rakning:
YouTube - How To Build And Apply Traditional Shaving Lather
YouTube - The Ten Minute Traditional Wet Shave

Ja, alla Mantic59s videor är både bra, intressanta och lärorika, kolla in YouTube - mantic59s kanal.

Och de flesta av dessa saker (förutom hyveln såklart) är samma som du använder när du rakar dig med kniv, så vill du göra det i framtiden är det bara kniven du behöver köpa

//Axel
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är