Gå tillbaka   Gents Forum > Kroppsvård > Rakning och skägg

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2009-03-02, 10:55
Junior Member

Reg.datum: mar 2009
Tomten is on a distinguished road
Exclamation Behöver hjälp med halsrakning !!

Tja,

Jag har ett stort problem med halsen varje gång jag rakar mig, det ser helt inflammerat och rött ut samt att huden är uber känslig efter varje rakning! Och så är det absolut varje gång. Jag använder gilette fusion samt deras hydra foam och efter rakning deras after shave balm. Finns det nått jag kan göra utan att se ut som en skadeskjuten giraff i halsen? Har hört lite om att rak-olja ska vara bra? Men kan man använda rak-olja med rakhyvel eller måste man ha kniv? Jag kan tillägga att jag inte har erfarenhet av att raka mig med kniv. Så jag vill ha tips om vad jag ska använda samt nån kräm till efter rakning som är bra, samt vad den bästa förberedelsen är inför rakning!?

Tack på förhand!
Svara med citat
  #2 (permalink)  
Gammal 2009-03-02, 18:20
Junior Member

Reg.datum: nov 2008
intheair is on a distinguished road
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tomten Visa inlägg
Tja,

Jag har ett stort problem med halsen varje gång jag rakar mig, det ser helt inflammerat och rött ut samt att huden är uber känslig efter varje rakning! Och så är det absolut varje gång. Jag använder gilette fusion samt deras hydra foam och efter rakning deras after shave balm. Finns det nått jag kan göra utan att se ut som en skadeskjuten giraff i halsen? Har hört lite om att rak-olja ska vara bra? Men kan man använda rak-olja med rakhyvel eller måste man ha kniv? Jag kan tillägga att jag inte har erfarenhet av att raka mig med kniv. Så jag vill ha tips om vad jag ska använda samt nån kräm till efter rakning som är bra, samt vad den bästa förberedelsen är inför rakning!?

Tack på förhand!
Ett bra första tips är att skippa att raka helt mothårs. Känn åt vilket håll skägget växer och försök att inte gå mothårs alls tills det att ansiktet läkt lite. Okej att det inte blir supernära rakning men det är bättre att ha lite skugga framåt eftermiddagen än att konstant ha en trasig hals.

Nästa steg är att byta ut lite produkter. Släng allt som levereras i trycksatt tub och testa en bra rakkräm istället. Använd gärna rakborste om du anser dig ha tid på morgonen.
Se även till att värma upp ansiktet ordentligt innan du rakar dig till exempel med en blöt varm handduk i någon minut.
En skitbra aftershave balm är Niveas sensitive(vit glasflaska typ 70 spänn på ICA, gör jobbet lika bra som något för 3x pengarna)
Rakolja är det lite delade meningar om. För mig gör det nästan ingen skillnad
Jag hade liknande problem som dig men gick över till DE hyvlar(merkur finns på gents) och riktig rakkräm och kan utan problem raka mig varje dag och få bra resultat.
Svara med citat
  #3 (permalink)  
Gammal 2009-03-03, 15:33
Junior Member

Reg.datum: mar 2009
omnes is on a distinguished road
Standard

Håller med ovan sagda...

Men jag tycker dessutom att det är värt att testa en rakolja. Personligen kör jag med apotekets mandelolja 42 kr för en flaska som jag har haft väldigt länge. Och för den summan är det helt klart värt att testa... Värm upp ansiktet och håren, smörj in med oljan (tunt), på med lödder (gärna från en två eller kräm) och sedan raka.

Lycka till!
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2009-03-11, 16:23
Junior Member

Reg.datum: feb 2009
Perra is on a distinguished road
Standard

Tjena tomten!
Hur går det för dig? jag lånar din tråd då jag har fått samma problem då jag bytte från gillette till en merkur futur, det är nu helt omöjligt att raka mig mothårs på halsen och det vill jag annars så kan jag ju lika gärna köra elektriskt vad gör jag för fel ska jag kanske byta blad? snälla hjälp mig nån jag vill ju inte lämna bort min fina merkur.
Jag har samma prylar nu med merkuren som jag hade innan med gilletten och då fick jag nästan aldrig några problem jo jag kör med rakolja nu också det gjorde jag inte förr men det blir problem ändå när jag kommer till halsen.
Jag använder palmolives rakkräm och tvål, rakborste, merkurblad och amarican crew rakolja.
Svara med citat
  #5 (permalink)  
Gammal 2009-03-12, 08:09
Mathiass avatar
Super Moderator

Reg.datum: jun 2008
Mathias is on a distinguished road
Standard

Jag hade liknande problem när jag var yngre. Och det handlade oftast om när jag skulle hyvla bort längre skäggväxt. Men har det blivit irriterat så tar det oftast ett par - tre dagar innan man kan raka sig igen.

Några tips har redan kommit in men jag skriver hur jag löst problemet:

Fukta ansiktet med varmt vatten (inte bara stänka lite vatten i ansiktet utan tag god tid på dig).
Smörj in med rakolja innan du applicerar lödder/skum/kräm.
Använd borste och rakkräm, tex. Truefitt & Hills cream bowl - dem är bra.
Se till att bladet på rakverktyget är fräscht och vasst. Värm i varmt vatten innan rakning (lägg rakverktyget i handfatet när du löddrar upp).
Raka medhårs, lååååångsamt och varsamt. Troligen är största orsaken till problemet att man stressar sig genom rakningen och blir för hård på handen.
Avsluta med vamt sedan kallt vatten i ansiktet. Smörj in med balm.

Du kan också testa Clarins Men Skin Difference. Applicera kvällen innan och den gör huden och skägget mjukt och lättrakat på morgonen! Funkar för mig.

Lycka till!

Senast redigerad av Mathias den 2009-03-12 klockan 08:11
Svara med citat
  #6 (permalink)  
Gammal 2009-03-16, 12:44
Junior Member

Reg.datum: aug 2008
Freed is on a distinguished road
Standard Halsrakning

Jag upplever att det bästa är att smörja med rakolja innan duchen inte tvätta bort oljan. Och sen arbeta in ett bra lödder och raka. Efteråt kan du försöka med Zirh Erase på halsen innan du använder ditt favoritbalsam.
Svara med citat
  #7 (permalink)  
Gammal 2010-07-09, 14:11
Junior Member

Reg.datum: apr 2009
Jocke_ is on a distinguished road
Standard

Lånar tråden lite istället för att skapa en ny.

Jag har enorma problem vid rakning av min hals. Jag kan knappt gå ut för att det ser så lla ut. Massa små rakfinnar och rödflammig irritation. Även lite större typ bulor under huden. Typ som svullna körtlar. Det ser iallafall förjävligt ut. Jag har provat att vänta ett par dagar för att det skall läka lite, men det blir samma skit igen.

Jag använder Merkur 34C med Feather-rakblad, Truefitt & Hill rakkräm, rakborte och hela kitet. Ibland använder jag The art of shaving rakolja. Jag brukar raka mig direkt efter duschen eller hålla en varm handduk i ansiktet några minuter. Jag försöker raka mig medhårs, men ofta försvinner inte skägget alls. Skägger verkar även växa i massa olika riktningar på halsen, vilket gör det till en näst intill omöjlig uppgift att raka sig medhårs överallt.

Jag har beställt denna produkt nu Kalo Ingrown Hair Treatment - Mot innåtväxande hår, skäggfinnar och rödhet. Hoppas att det blir bättre med en.

Någon som känner igen sig, eller har några tips?
Svara med citat
  #8 (permalink)  
Gammal 2010-07-15, 15:30
Mathiass avatar
Super Moderator

Reg.datum: jun 2008
Mathias is on a distinguished road
Standard

Rakar du dig varje dag?

Jag har märkt att omrakning skapar irritation på huden. Alltså, om du har problem, raka mer sällan och bara åt ett håll (medhårs) och se om det funkar.
  #9 (permalink)  
Gammal 2010-08-04, 20:13
Member

Reg.datum: nov 2009
Luzen is on a distinguished road
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Perra Visa inlägg
Tjena tomten!
Hur går det för dig? jag lånar din tråd då jag har fått samma problem då jag bytte från gillette till en merkur futur, det är nu helt omöjligt att raka mig mothårs på halsen och det vill jag annars så kan jag ju lika gärna köra elektriskt vad gör jag för fel ska jag kanske byta blad? snälla hjälp mig nån jag vill ju inte lämna bort min fina merkur.
Jag har samma prylar nu med merkuren som jag hade innan med gilletten och då fick jag nästan aldrig några problem jo jag kör med rakolja nu också det gjorde jag inte förr men det blir problem ändå när jag kommer till halsen.
Jag använder palmolives rakkräm och tvål, rakborste, merkurblad och amarican crew rakolja.
Skippa merkur-bladen!
Många kan vittna om att de irriterar i onädan.
Köp ett "sample pack" och prova dig fram till vad du tycker är bäst.
Svara med citat
  #10 (permalink)  
Gammal 2010-12-11, 15:38
Junior Member

Reg.datum: dec 2010
Perkus is on a distinguished road
Standard

Jag tycker det har blivit lättare att raka halsen sedan jag började använda en liten handduk som jag blöter i handfatet med varmt vatten.

Blaskar först av fejan med tvål och vatten, utan att torka mig efter. Tappar upp ett handfat fullt med varmt vatten. Så lägger jag rakborsten och hyveln i vattnet. Jag har en raktvål i metallkopp som jag låter flyta som en båt i vattnet med.

Blöter en liten handduk ordentligt i handfatet, kramar ur och lägger mot halsen och hakan. Sedan tar jag en större handduk och lägger om hela halsen, utanpå den blöta och lutar mig en stund (3-10 minuter) i en plaststol i badrummet och njuter av tystnaden och lugnet.

Man kan också ta litet lödder från borsten när man blöter halsen, om man vill. Löddret från tvålen eller rakkrämen hjäper till att mjuka upp stråna, men kan irritera om den sitter en längre stund.

Mobilen har ofta en timer man kan använda, annars går ju äggklocka eller liknande bra, så att man inte somnar om. När den ringer är jag avslappnad och fokuserad.

Så är det dags att arbeta upp ett bra skum med borsten och raktvålen i koppen.

När det blir toppar skummet är det klart att lägga lödder på stubben.

Försiktiga tag med den nu varma hyveln - det känns toppenskönt att den är varm - uppifrån och ner först, sen ny omgång lödder och nerifrån och upp. Skölj hyveln ordentligt mellan varje drag.

Ibland en tredje vända mot stråväxten.

Blaskar av ansiktet i vattnet, sköljer sen en gång till med kallvatten (skönt på halsen), rengör borsten, sen hyveln under kranen och smörjer till sist in hela ansiktet med HTH, Hjälper Torr Hud, som svider litet, men går in fort och hjälper till att återfukta min hals på ett bra sätt.

Prova gärna och återkom med kommentarer.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är