|
|||
|
En sak man inte skall glömma när det gäller rakning, är att om man duschar efter rakningen, och har för varmt vatten Över 42 grader, så torkar man ut huden, och dessutom öppnar man upp porerna, och det kan komma in "skräp i porerna", har man då en känslig hy, så kanske man skall undvika att duscha efter rakning. Det går dock jättebra att blaska och använda handduk, mm. som alla skrivit på tråden. En annan sak som kan påverka och irritera huden speciellt nu på vintern när luften är torrare och det är kallare ute, vilket också bidrar till att torka ut känslig hy, är att efter en noggran rakning, så "skrapas" det naturliga hudfettet bort "feta hyn", som skall finnas där för att skydda ansiktet. Med andra ord, har man problem med dessa rakfinnar,blemor, eksem eller vad man vill kalla det, kanske man skall överväga att raka sig på kvällen innan man lägger sig. Som ett komplement till vad alla skrivit ovan.
|
|
|||
|
Citat:
Tvätta ansiktet med ljummet vatten och MILD återfuktande tvål, smörj därefter in rakolja över det skägg ni skall raka av, detta mjukar upp skäggen 3/4-delar och rakoljan smörjes på ca 15-20 minuter INNAN rakningen, sedan tar man raktvål och borste, löddrar upp borsten rejält och applicerar över den del av ansiktet som skall rakas, efter det tager man en handduk som är uppvärmd, har ni micro så in med en bomullstätt handuk lite fuktig i 3 minuter, så det ryker lite om den när ni tar ut den från micron, lägg sedan handduken över ansiktet, låt denne ligga i annsiktet i 1-2 minuter, applicera mer raktväl i ansiktet, nu är skägget och ansiktet färdigt för att rakas, glöm inte att efter rakningen så sköljer ni ansiktet i kallt vatten, så poorerna stänger sig, svårare än så var det inte .... |
|
||||
|
Jag hade liknande problem förut när jag använde
Gillette mach 3 + Gillette rakgel. Jag kunde raka mig högst en gång per vecka, blev det oftare så fick jag rakfinnar och blev super irriterad och röd på halsen och under hakan framför allt. Jag läste en hel del på nätet och kollade på Mantic59's kanal på youtube, lärde mig mycket från han. Sedan bytte jag upp mig till en Merkur hyvel, feather blad, Edwin Jagger raktvål,creme och borste. Efter det så kan jag raka mig varannan dag utan några som helst problem. Köpte nyligen en rakkniv också och med den kan jag raka mig varje dag utan problem. Har märkt att det som löste mycket åt mig var att jag använt fel saker OCH att jag haft fel teknik. |
|
|||
|
Citat:
Du har aldrig funderat på att använda rakolja innan du börjar raka dig?? (Pre-shaving oil).använder en rakolja som säljs via gents av märke Truefit & Hill, samt att värma en fuktig bomullshandduk med tjockleken 650gram/kvadratmeter innan rakningen i micron, när du smort in delen som skall rakas med rakoljan, värm den fuktiga handduken i mikron eller i en kastrull med ångkokningsinsats, appllicera sedan raklöddret via rakborste i ansiktet, nu är handduken varm nog, men dock ej obehagligt het, lägg den över stället som skall rakas, efter ungefär 2-3 minuter tar du bort handduken och hänger den över en stol så den får svalna, nu applicerar du nytt skum från rakborsten i ansiktet, och känner att det går riktigt bra och att rakningen blir skön, det är samma procedur för mig som rakar mig med rakkniv. Får du ett skärsår så använd Alunblocket de säljer på gents. Maila mej om du har några frågor på_ kenneth.molander@blixtmail.se |
|
|||
|
|
|
|||
|
Citat:
|
|
|||
|
YouTube - mantic59s kanal
Kolla in denna video så fattar ni vad jag menar, om inte det framkommer i det jag skriver..... |
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|