Gå tillbaka   Gents Forum > Kroppsvård > Rakning och skägg

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #11 (permalink)  
Gammal 2010-12-16, 18:32
Junior Member

Reg.datum: dec 2010
Pistrix is on a distinguished road
Standard

En sak man inte skall glömma när det gäller rakning, är att om man duschar efter rakningen, och har för varmt vatten Över 42 grader, så torkar man ut huden, och dessutom öppnar man upp porerna, och det kan komma in "skräp i porerna", har man då en känslig hy, så kanske man skall undvika att duscha efter rakning. Det går dock jättebra att blaska och använda handduk, mm. som alla skrivit på tråden. En annan sak som kan påverka och irritera huden speciellt nu på vintern när luften är torrare och det är kallare ute, vilket också bidrar till att torka ut känslig hy, är att efter en noggran rakning, så "skrapas" det naturliga hudfettet bort "feta hyn", som skall finnas där för att skydda ansiktet. Med andra ord, har man problem med dessa rakfinnar,blemor, eksem eller vad man vill kalla det, kanske man skall överväga att raka sig på kvällen innan man lägger sig. Som ett komplement till vad alla skrivit ovan.
Svara med citat
  #12 (permalink)  
Gammal 2011-02-26, 20:17
Member

KennethM67 is on a distinguished road
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jocke_ Visa inlägg
Lånar tråden lite istället för att skapa en ny.

Jag har enorma problem vid rakning av min hals. Jag kan knappt gå ut för att det ser så lla ut. Massa små rakfinnar och rödflammig irritation. Även lite större typ bulor under huden. Typ som svullna körtlar. Det ser iallafall förjävligt ut. Jag har provat att vänta ett par dagar för att det skall läka lite, men det blir samma skit igen.

Jag använder Merkur 34C med Feather-rakblad, Truefitt & Hill rakkräm, rakborte och hela kitet. Ibland använder jag The art of shaving rakolja. Jag brukar raka mig direkt efter duschen eller hålla en varm handduk i ansiktet några minuter. Jag försöker raka mig medhårs, men ofta försvinner inte skägget alls. Skägger verkar även växa i massa olika riktningar på halsen, vilket gör det till en näst intill omöjlig uppgift att raka sig medhårs överallt.

Jag har beställt denna produkt nu Kalo Ingrown Hair Treatment - Mot innåtväxande hår, skäggfinnar och rödhet. Hoppas att det blir bättre med en.

Någon som känner igen sig, eller har några tips?
Eftersom jag råkar ligga steget före er, och rakar mig enbart med kniv, så ska ni härmed få en bra förklaring:
Tvätta ansiktet med ljummet vatten och MILD återfuktande tvål, smörj därefter in rakolja över det skägg ni skall raka av, detta mjukar upp skäggen 3/4-delar och rakoljan smörjes på ca 15-20 minuter INNAN rakningen, sedan tar man raktvål och borste, löddrar upp borsten rejält och applicerar över den del av ansiktet som skall rakas, efter det tager man en handduk som är uppvärmd, har ni micro så in med en bomullstätt handuk lite fuktig i 3 minuter, så det ryker lite om den när ni tar ut den från micron, lägg sedan handduken över ansiktet, låt denne ligga i annsiktet i 1-2 minuter, applicera mer raktväl i ansiktet, nu är skägget och ansiktet färdigt för att rakas, glöm inte att efter rakningen så sköljer ni ansiktet i kallt vatten, så poorerna stänger sig, svårare än så var det inte ....
Svara med citat
  #13 (permalink)  
Gammal 2011-02-27, 08:33
Jetsets avatar
Junior Member

Reg.datum: jan 2011
Jetset is on a distinguished road
Standard

Jag hade liknande problem förut när jag använde
Gillette mach 3 + Gillette rakgel. Jag kunde raka
mig högst en gång per vecka, blev det oftare så
fick jag rakfinnar och blev super irriterad och röd
på halsen och under hakan framför allt. Jag läste
en hel del på nätet och kollade på Mantic59's kanal
på youtube, lärde mig mycket från han.
Sedan bytte jag upp mig till en Merkur
hyvel, feather blad, Edwin Jagger raktvål,creme och
borste. Efter det så kan jag raka mig varannan dag
utan några som helst problem. Köpte nyligen en rakkniv
också och med den kan jag raka mig varje dag utan
problem. Har märkt att det som löste mycket åt mig var
att jag använt fel saker OCH att jag haft fel teknik.
Svara med citat
  #14 (permalink)  
Gammal 2011-02-27, 17:37
Member

Exclamation

Citat:
Ursprungligen postat av Tomten Visa inlägg
Tja,

Jag har ett stort problem med halsen varje gång jag rakar mig, det ser helt inflammerat och rött ut samt att huden är uber känslig efter varje rakning! Och så är det absolut varje gång. Jag använder gilette fusion samt deras hydra foam och efter rakning deras after shave balm. Finns det nått jag kan göra utan att se ut som en skadeskjuten giraff i halsen? Har hört lite om att rak-olja ska vara bra? Men kan man använda rak-olja med rakhyvel eller måste man ha kniv? Jag kan tillägga att jag inte har erfarenhet av att raka mig med kniv. Så jag vill ha tips om vad jag ska använda samt nån kräm till efter rakning som är bra, samt vad den bästa förberedelsen är inför rakning!?

Tack på förhand!
__________________________________________________ _________

Du har aldrig funderat på att använda rakolja innan du börjar raka dig?? (Pre-shaving oil).använder en rakolja som säljs via gents av märke Truefit & Hill, samt att värma en fuktig bomullshandduk med tjockleken 650gram/kvadratmeter innan rakningen i micron, när du smort in delen som skall rakas med rakoljan, värm den fuktiga handduken i mikron eller i en kastrull med ångkokningsinsats, appllicera sedan raklöddret via rakborste i ansiktet, nu är handduken varm nog, men dock ej obehagligt het, lägg den över stället som skall rakas, efter ungefär 2-3 minuter tar du bort handduken och hänger den över en stol så den får svalna, nu applicerar du nytt skum från rakborsten i ansiktet, och känner att det går riktigt bra och att rakningen blir skön, det är samma procedur för mig som rakar mig med rakkniv.
Får du ett skärsår så använd Alunblocket de säljer på gents.
Maila mej om du har några frågor på_ kenneth.molander@blixtmail.se
Svara med citat
  #15 (permalink)  
Gammal 2011-02-27, 17:39
Member

Standard

YouTube - mantic59s kanal
Svara med citat
  #16 (permalink)  
Gammal 2011-03-25, 04:12
Member

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tomten Visa inlägg
Tja,

Jag har ett stort problem med halsen varje gång jag rakar mig, det ser helt inflammerat och rött ut samt att huden är uber känslig efter varje rakning! Och så är det absolut varje gång. Jag använder gilette fusion samt deras hydra foam och efter rakning deras after shave balm. Finns det nått jag kan göra utan att se ut som en skadeskjuten giraff i halsen? Har hört lite om att rak-olja ska vara bra? Men kan man använda rak-olja med rakhyvel eller måste man ha kniv? Jag kan tillägga att jag inte har erfarenhet av att raka mig med kniv. Så jag vill ha tips om vad jag ska använda samt nån kräm till efter rakning som är bra, samt vad den bästa förberedelsen är inför rakning!?

Tack på förhand!
Jag använder truefit&hills rakolja.men innan dess tvättar jag ansiktet med lite varmare vatten, sedan bara baddar jag av det värsta avvattnet, sedan tager jag rakoljan och masserar in denne i huden där jag vill raka mig. Efter det tar jag fram en kastrull med lite vatten i, fuktar en tätvävd bomullshansdsuk och lägger denne i en ångtillsats till kastrullen, på med locket och låter handuken bli varm, så varm att jag måste bolla den i luften lite, sedan lägger jag handduken i ansiktet, och pressar med händerna på de ställen jag ska raka, efter det löddrar jag upp rakborsten rikligt med skum och applicerar det i ansiktet, kort cirkelrörelser så raklöddret masseras in i skägget, efter det är det bara att sätta igång att raka sig
Svara med citat
  #17 (permalink)  
Gammal 2011-03-25, 04:16
Member

Standard

YouTube - mantic59s kanal

Kolla in denna video så fattar ni vad jag menar, om inte det framkommer i det jag skriver.....
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är