Gå tillbaka   Gents Forum > Kroppsvård > Rakning och skägg

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2008-12-02, 17:54
Junior Member

Reg.datum: dec 2008
Trampmina is on a distinguished road
Question Hur striglar man sin rakkniv?

Strigla är väl inte det jag egentligen undrar utan snarare vilken sida på strigeln ska jag använda? Finns ju en blank och en "rå" sida på strigeln och jag har inte en aning om vilken det är jag ska använda.

Jag vet att Gents säger den sida Dovo är tryckt och det är ju på den blanka sidan men jag har nog använt den "råa" sidan när jag striglat knivar och blev lite förvirrad här.

Kort sagt, vilken sida ska jag använda och vilken är riktig enligt konstens alla regler?

/Trampmina
Svara med citat
  #2 (permalink)  
Gammal 2008-12-02, 19:06
Mathiass avatar
Super Moderator

Reg.datum: jun 2008
Mathias is on a distinguished road
Standard

Alltid den "blanka" sidan!! Alla internetsidor, böcker och instruktionsfilmer säger detta.
Den grova sidan kan ge hack i bladet.
  #3 (permalink)  
Gammal 2008-12-02, 19:48
Junior Member

Standard

Tackar för snabbt svar!

/Trampmina
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2008-12-03, 08:47
Junior Member

Reg.datum: aug 2008
FISKEN is on a distinguished road
Standard

Kan man inte börja med den grova sidan för att "värma upp" knivbladet? Typ en 10-15 vändor och sedan så kör man på den blanka sidan? Är det inte också så att den grova sidan kan man använda den gröna eller röda slippastan?
Svara med citat
  #5 (permalink)  
Gammal 2008-12-03, 13:46
Junior Member

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av FISKEN Visa inlägg
Kan man inte börja med den grova sidan för att "värma upp" knivbladet? Typ en 10-15 vändor och sedan så kör man på den blanka sidan? Är det inte också så att den grova sidan kan man använda den gröna eller röda slippastan?
När jag slipar min Khukuri så slipar jag med både den "råa" sidan och den "blanka" beroende på hur mycket jag vill ta på metallen. Slutar dock alltid med den "blanka" för att få en fin finish på kniven.

Hur det ligger till med rakkniv vågar jag inte svara på då jag är så grön som man kan bli på det området

/Trampmina
Svara med citat
  #6 (permalink)  
Gammal 2008-12-03, 14:46
Mathiass avatar
Super Moderator

Standard

Citat:
Jag har också hört att man kan "värma upp" bladet genom att föra den runda sidan (ej vassa) mot den grova sidan av strigeln. Men det ska inte behövas.
Läste nyss Sharp Practice och han menar att man ska ge f-n i den sidan av strigeln. Det kan ge bladet skador. Att använda slippasta där, har jag förstått, kan bli heltokigt.
Men jag kan ha fel...
  #7 (permalink)  
Gammal 2008-12-03, 18:43
Junior Member

Standard

Jag tar nog det säkra före det osäkra och använder den blanka sidan till min kniv, har inte velat och väntat så här länge för att sabba min rakknivsstart

/Trampmina
Svara med citat
  #8 (permalink)  
Gammal 2009-03-02, 18:56
Junior Member

Reg.datum: mar 2009
omnes is on a distinguished road
Standard

Tjena!

Jag är ny här, men har (till och från) försökt få skärpa på mina rakknivar sedan ca två år tillbaka. Ibland orkar jag - utan att lyckas - och sedan får det ligga ett par månader. Så där håller det på...
Men nu har jag alltså tagit tag i det igen och hoppas åter att det ska ge någonting.

Nu till ämnet. Jag har precis stått och striglat lite och tycker att jag får sämre skärpa på äggen när jag kör på den blanka sidan. Jag har ingen strigelpasta eller någonting på, utan bara stigel och kniv.
Jag tycker att jag håller stigeln spännt så att den inte ska lägga sig runt bladet, men det är svårt att hålla emot då det inte finns något riktigt handtag utan bara slutar i läder. Ska nog fixa någonting där.

Så min fråga är väl egentligen: Måste man ha strigelpasta eller kan man ersätta det med något annat?
Svara med citat
  #9 (permalink)  
Gammal 2009-03-03, 17:25
Junior Member

Reg.datum: aug 2008
FISKEN is on a distinguished road
Standard

Om din kniv är slö så javisst kan du använda strigelpasta eller dra några gånger på bryne typ 8000K. MEN, ska du använda strigelpasta så bör du ha en särskild strigel för detta så att du inte får pasta på din "finstrigel". Den ska vara helt ren.
Du bör dock fetta in din strigel, det gör du med den gula tuben. Finns här på gents.
Svara med citat
  #10 (permalink)  
Gammal 2009-03-04, 17:42
Mathiass avatar
Super Moderator

Standard

Citat:
Om din kniv är slö så javisst kan du använda strigelpasta eller dra några gånger på bryne typ 8000K. MEN, ska du använda strigelpasta så bör du ha en särskild strigel för detta så att du inte får pasta på din "finstrigel". Den ska vara helt ren.
Du bör dock fetta in din strigel, det gör du med den gula tuben. Finns här på gents.
Yes, så är det. Men att tillägga är att old schoolers, typ farfar och farfarsfar aldrig använde strigelpasta (eller väldigt sällan) och den ska inte behövas i första taget.

Taggar
dovo, nybörjare, strigla

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är