Gå tillbaka   Gents Forum > Kroppsvård > Rakning och skägg

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2011-09-08, 19:47
Junior Member

Reg.datum: sep 2011
SilverDogg is on a distinguished road
Standard problem med rakningen

som trådtiteln antyder så har jag lite problem när jag rakar mig. problem som jag inte haft förut.

använder mig av en merkur 34c, med featherblad. har fungerat fint tidigare, men så för några veckor sen när jag skulle raka mig så var det ungefär som att raka sig mot gummi, eller hur jag nu ska förklara det. var ungefär som att hyveln studsade mot huden. tänkte att jag kanske hade använt bladet för länge, så jag bytte det mot ett nytt, och rakningen gick då som den skulle.

jag rakar mig inte jätteofta, men gången därpå så fick jag samma problem igen. och den här gången kan det ju knappast vara att jag skulle ha använt bladet för länge.

nån som kanske har nån ide om vad problemet är? har jag tvättat bladet/hyveln för dåligt? beror det på rakborsten kanske, den har hängt med ett tag nu? eller vad kan det vara? tacksam för hjälp.
Svara med citat
  #2 (permalink)  
Gammal 2011-09-08, 21:30
RobertST
Guest

Standard

Jag har egentligen ingen aning, men har du försökt med rakolja? Jag upplevde litegrann av samma sak för ett bra tag sedan. Då hade jag rakat mig 4 gånger med samma blad. Sedan skaffade jag en bra rakolja, som jag applicerar på min varma hud och sedan raklödder ovanpå.
Sedan efter ett par svängar oljar jag in mig igen. Problemet har inte återuppstått sedan dess. Ja om jag nu inte rakar mig med ett slött rakblad vill säga.
Svara med citat
  #3 (permalink)  
Gammal 2011-09-09, 03:59
Junior Member

Standard

har funderat ett par ggr på att skaffa rakolja, men det har inte blivit av. kanske borde prova och se om det kan göra nån skillnad.

nåt tips på vad för olja man ska använda sig av, som inte kostar skjortan (och är för känslig hud, om det är nödvändig info)?
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2011-09-10, 02:01
RobertST
Guest

Standard

Tja, det här är ojljan jag använder. Men kom ihåg; det finns ganska många andra leverantörer därute!
Somerset Shave Oil Heavy Beard 35ml
Svara med citat
  #5 (permalink)  
Gammal 2011-09-30, 13:11
Junior Member

Standard

dom senaste ggrna har det gått smärtfritt, så jag misstänker att jag slarvat med tvålen. men kommer nog försöka införskaffa mig nån rakolja ändå, för att göra rakningen ännu smidigare.

tack för tipset!
Svara med citat
  #6 (permalink)  
Gammal 2011-09-30, 15:39
Member

Reg.datum: dec 2010
KennethM67 is on a distinguished road
Standard

om du använder dig av rakolja ungefär 20 minuter innan och värmer en tjock bomullshandduk, och lägger över ansiktet innan du ska till och raka dig, så exfolieras skäggstråna och blir då lättare att raka av, använder detta knep varje gång som jag rakar mig och miuna få kunder jag har, fungerar lika bra när du rakar dig med hyvel, fastän jag föredrar att använda rakkniv!!
Svara med citat
  #7 (permalink)  
Gammal 2011-09-30, 15:42
Member

Reg.datum: dec 2010
KennethM67 is on a distinguished road
Standard

Om du spolar VARMT vatten på rakborsten innan rakningen ungefär 10 minuter innan och skakar ur den lätt och låter den ligga och exfoliera borststråna, så garanterar jag att det går lättare, och använder du en rakborste med grävlingshår, är det ännu lättare.....
Svara med citat
  #8 (permalink)  
Gammal 2011-12-22, 12:01
Junior Member

Reg.datum: okt 2008
laphroaigman is on a distinguished road
Standard

Vad gäller rakolja får du utan tvekan mest "bang for your buck" om du går till Apoteket och köper en flaska mandelolja. Man får oftast fråga efter den, brukar finnas bakom disk. En femtedel av "literpriset" för vanlig rakolja, och mycket, mycket bättre resultat.
Svara med citat
  #9 (permalink)  
Gammal 2012-01-03, 08:51
Member

Reg.datum: apr 2009
janwett is on a distinguished road
Standard

Instämmer med föregående. Jag använder den alltid med mycket bra resultat. Annars kan du titta här: http://rakkniv.eu/lilla-rakknivsskolan-del-7-rakolja/
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är