Gå tillbaka   Gents Forum > Kroppsvård > Rakning och skägg

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2011-08-16, 10:39
Junior Member

Reg.datum: aug 2011
Shazi is on a distinguished road
Standard Övergång från shavette till "riktig" kniv

Hallå alla glada.
Jag har för ett bra tag sedan skaffat mig en shavette som jag med stort nöje använder dagligen. Jag bestämde mig dock för att ta nästa steg och skaffa mig en "riktig" rakkniv. Jag upplever dock att den nya rakkniven inte är helt OK, men samtidigt så undrar jag om det kanske kan vara så att mina förväntningar helt enkelt är för höga.

Nu hör det också till saken att jag inte riktigt följer konstens alla regler när det gäller rakning med kniv. När jag började med shavette så använde jag enbart varmdusch och rakolja som förbehandling och det gick alldeles lysande. Till min rakkniv har jag hittills använt samma förbehandling men med mycket sämre resultat. Kniven klarar av att ta de längre stråna, men inte själva skäggstubben. Jag har varit noga med att strigla ordentligt och ofta, förvisso enbart med gul strigelpasta. Jag har ingen direkt lust att börja krångla med raktvål heller, då känns det som om jag gör bättre i att hoppa tillbaka till shavetten. Har funderat på att inhandla en flersidig strigel så jag kan använda gul pasta på ena sidan och röd (eller i värsta fall, grön) på den andra. Kan det vara lösningen tror ni? Eller är det inte där felet ligger?

Mvh,

Shazi
Svara med citat
  #2 (permalink)  
Gammal 2011-08-19, 13:19
Member

Reg.datum: apr 2009
janwett is on a distinguished road
Standard

Hur du än gör kan du aldrig få en "riktig" kniv att bli lika skarp som en shavette. Särskilt inte om du dessutom laddar den med feather-blad.
Svara med citat
  #3 (permalink)  
Gammal 2011-08-20, 06:55
Claudia Newey
Guest

Standard

Rakapparat kan ah
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2011-08-21, 17:08
Junior Member

Reg.datum: aug 2011
Shazi is on a distinguished road
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av janwett Visa inlägg
Hur du än gör kan du aldrig få en "riktig" kniv att bli lika skarp som en shavette. Särskilt inte om du dessutom laddar den med feather-blad.
Nej, det är jag medveten om, men jag har en känsla av att en välslipad välstriglad rakkniv bör vara vassare än den jag har just nu, eftersom den jag har fungerar ungefär lika bra som en välslipad kökskniv. Jag har faktiskt aldrig använt feather ännnu, kört med derby hittills och det är vasst nog för mig, kanske till och med för vasst.

Oavsett så är sliputrustning beställd och rakknivar raggas glatt upp på tradera, så snart kommer jag få reda på hur det ligger till... Har även pluggat på lite slipning och om jag inte fått det hela om bakfoten så beter sig min kniv som om den har en rundad egg.

Senast redigerad av Shazi den 2011-08-21 klockan 17:12
Svara med citat
  #5 (permalink)  
Gammal 2011-09-30, 15:52
Member

Reg.datum: dec 2010
KennethM67 is on a distinguished road
Standard

Jo, det kan du, har själv knivar som är BETYDLIGT vassare är de bladen, har lärt mig på egen hand, och forskat lite i det, ett bra bryna som jag fick tag i kommer från Orsasten, ett skifferstens-bryne för 250:-, det och en infettad strigel, sedan är det bara att tuta och köra, om du vill så kan jag även slipa upp dina knivar till ett pris av 300:-/styck, och då blir dom sylvassa, inga kemiska inblandningar förutom desificeringen av kniven efter bryningen innan jag skickar tillbaka den till dej, låter detta intressant?
Är utbildad barberare och vet vad jag talar om!
Svara med citat
  #6 (permalink)  
Gammal 2011-09-30, 16:01
Member

Reg.datum: dec 2010
KennethM67 is on a distinguished road
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Shazi Visa inlägg
Hallå alla glada.
Jag har för ett bra tag sedan skaffat mig en shavette som jag med stort nöje använder dagligen. Jag bestämde mig dock för att ta nästa steg och skaffa mig en "riktig" rakkniv. Jag upplever dock att den nya rakkniven inte är helt OK, men samtidigt så undrar jag om det kanske kan vara så att mina förväntningar helt enkelt är för höga.

Nu hör det också till saken att jag inte riktigt följer konstens alla regler när det gäller rakning med kniv. När jag började med shavette så använde jag enbart varmdusch och rakolja som förbehandling och det gick alldeles lysande. Till min rakkniv har jag hittills använt samma förbehandling men med mycket sämre resultat. Kniven klarar av att ta de längre stråna, men inte själva skäggstubben. Jag har varit noga med att strigla ordentligt och ofta, förvisso enbart med gul strigelpasta. Jag har ingen direkt lust att börja krångla med raktvål heller, då känns det som om jag gör bättre i att hoppa tillbaka till shavetten. Har funderat på att inhandla en flersidig strigel så jag kan använda gul pasta på ena sidan och röd (eller i värsta fall, grön) på den andra. Kan det vara lösningen tror ni? Eller är det inte där felet ligger?

Mvh,

Shazi
Har en Solingen Omega med avsmalnande blad som jag hittade på tradera för 76:-, började med ett diamantbryne och övergick sedan till ett fint skifferbryne, men med den finessen att knivbladet skjuts från dej, och snett över slipstenen och brynet,, strigeln är infettad med armens vapenfett och har köpt billiga handstriglar på tradera och låtit skomakaren få sätta på slätt tjockt läder ( ej uppruggat )
Säljer sådana striglar för 150:-/styck.
Knivar finns för 400:-/styck.
iordninggjorda, slipade och striglade och desinficerade.

Bild kan skickas på de saker jag säljer pga utrymmesbrist.
Svara med citat
  #7 (permalink)  
Gammal 2011-11-20, 13:21
wetshavings avatar
Junior Member

Reg.datum: apr 2011
wetshaving is on a distinguished road
Standard

Har du köpt kniven ny i svensk butik? Det är bara en svensk butik som säljer rakklara knivar idag. De andra behöver man slipa upp. Är man inte en fena på det eller vill lägga en massa tid, övning och stora pengar på slipstenar så kan det vara lämpligt att skicka kniven på skärpning till den svenska honemeistern Andreas. Kostar 150-200kr med frakt.

Det är säkerligen inte din strigling det är fel på om kniven inte tar ordentligt. Är den inte tillräckligt vass från början så kommer ingen strigelpasta i världen hjälpa.

Rekommenderar dig att titta in på rakknivsbloggen och fråga där, dem har koll.

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Trackbacks are