Gå tillbaka   Gents Forum > Kroppsvård > Rakning och skägg

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2011-08-05, 11:49
Junior Member

Reg.datum: aug 2011
Lillejohn is on a distinguished road
Standard Nybörjare med shavette och frågor

Hej!
Jag har en kismet shavette, samma rakblad, old barber of Bond street( var det så?) och en rakolja från crew. Jag har gjort hemläxan och kör kyles prep, tar det försiktigt och kör3-4 omgångar. Mitt problem är att jag har dåligt glid och tycker att det hugger rejält på andra tredje omgångerna. Efter första vändan är det som om jag inte hade börjat ens. När jag byter till sprillans blad blir det lite bättre men fortfarande småsår, bränna och irritation. För att inte tala om snitten som jag lyckas få till med darrande vänsterhand.
Vad tror ni proffs? Någon som har erfarenhet av kitet? Funderar på safety razor, vore skönt att slippa mach3.

Mvh
Svara med citat
  #2 (permalink)  
Gammal 2011-08-05, 20:29
RobertST
Guest

Standard Börja med Safety Razor istället!

Ja ungefär så är mina erfarenheter av en shavette också! MEN! Utvecklingen går framåt, så en Safety Razor är nog inte fel! Skaffa en som är ställbar, det är mitt råd.
Sedan, första gången du rakar dig, ställ den lågt. Och förvänta dig inte att få 'barnrumpa' i fejset. Kom ihåg, det handlar om skäggreducering. Inte Eliminering!
Kör så i någon månad, ställ sedan upp hyveln något, precis så fort som din hy har börjat vänja sig.
Kolla in denna:
‪mantic59s kanal‬‏ - YouTube
Längst upp til vänster, ljudet kommer en bit in i showen.

Senast redigerad av RobertST den 2011-08-05 klockan 20:30 Anledning: Testade och så...
Svara med citat
  #3 (permalink)  
Gammal 2011-08-06, 08:03
Junior Member

Standard Följdfrågor

Aha, huden vänjer sig såklart också ja. Två andra frågor då; min hud blir ojämn och liksom knottrig där jag har grövst skägg, är detta pga rakniken tror ni? Det är inte inflammerat eller så.
Jag har också sånt skägg där när jag är helt slätrakad så syns skägglinjen tydligt ändå. Vanligt?

Tack för svar!
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2011-08-08, 09:42
Alff
Guest

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Lillejohn Visa inlägg
Aha, huden vänjer sig såklart också ja. Två andra frågor då; min hud blir ojämn och liksom knottrig där jag har grövst skägg, är detta pga rakniken tror ni? Det är inte inflammerat eller så.
Jag har också sånt skägg där när jag är helt slätrakad så syns skägglinjen tydligt ändå. Vanligt?

Tack för svar!
Ja, ah, min vän en sådan situation. Hur gör man?
Svara med citat
  #5 (permalink)  
Gammal 2011-08-09, 21:23
Junior Member

Standard

Ja, det känns ju lite surt när man rakat sig i en timme, är slät som en nyfödd bebis men ändå har the five o clock shadow. Någon som känner igen sig? Vad är grejen- hårsäckar ytligt eller vad?
Bästa hälsningar
Svara med citat
  #6 (permalink)  
Gammal 2011-08-11, 20:39
RobertST
Guest

Standard

Ja frågar du mig så är mitt svar givet: Använd en Safety Razor. Det var väl ett steg modernare än en rakkniv (och shavette). Skaffa en ställbar. Sedan har du inga problem!
Svara med citat
  #7 (permalink)  
Gammal 2011-08-12, 11:27
Junior Member

Standard

Ok! Safety razor blir det! Är det featherblad som gäller då eller?
Svara med citat
  #8 (permalink)  
Gammal 2011-08-18, 21:09
RobertST
Guest

Standard Jajamen!

Citat:
Ursprungligen postat av Lillejohn Visa inlägg
Ok! Safety razor blir det! Är det featherblad som gäller då eller?
Självklart, enligt mig. Med en ställbar safety razor så kan du ladda den med Feather, ställa ned hyveln på en 1:a och köra!
Sedan, om det inte räcker ställ upp hyveln till en 3 eller 5 a, så får du se!
Glöm inte, ett Feather-blad är bara så vasst de 2 till 3 gånger.
Svara med citat
  #9 (permalink)  
Gammal 2011-08-25, 11:31
Junior Member

Standard Halleuljah!

Merkuren damp ner igår tillsammans med featherbladen.
Shavette framstår som nåt från buttricks i jämförelse. Jag körde på tvåan eller rättare sagt merkuren körde, jag tittade på med handen på hyveln och hakan i handfatet. Som att skära i smör med varm kniv minst sagt! Stort tack för tipsen. Jag och merkuren kommer att ha ett långt förhållande. Redan efter första ligget är den bättre än alla mina ex tillsammans!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är