|
|||
|
har haft mustasch i 4 år nu och har börjat exprimentera med vax. får inte till det hela riktigt. för att få mustaschen till att "stå" som jag vill så behövs mycket vax å då ser den "kladdig" ut.
vad gör jag för fel? tack på förhand. |
|
|||
|
Vad är det för vax du använder?
Kör du med riktig mustaschvax? För vanligt hårvax duger inte. Rätt mustaschvax är mycket drygt och man behöver inte alls ta mycket. Man får dock vara beredd på att arbeta in det lite innan man får den svung som man vill ha på ändarna. kräver lite teknik och övning i början. Många brukar tvinna ändarna, men det funkade aldrig för mig, utan jag tryckte ihop dem med vaxet så att de blev tunna och spetsiga, och tog mer vax längre ut på spetsarna medan jag tog nästan ingenting längre in. Kom också ihåg att mustaschen inte får vara för tunn, för då är det svårare att få den stabil och där blir för lite för vaxet att arbeta med - ändarna kan du gärna klippa lite försiktig spetsiga med sax så att du lättare får dem spetsiga och uttunnande med vaxet, men det är viktigt att den successivt blir kraftigare och tjockare under näsan annars håller den inte resten av mustaschen. Senast redigerad av GlennA den 2011-06-18 klockan 11:14 |
|
|||
|
Tack så mycket för ditt svar GlennA!
jag kör med mustaschvaxet de säljer här på gents. provade att "massera" in det ordentligt å ansa en aning. nu börjar det likna något! har tillochmed tänkt skaffa mig ett musketeer skägg till mustaschen ![]() kan bli riktigt nice. Tack än en gång. |
|
|||
|
Citat:
|
|
|||
|
Massera in vaxet i mustachen, låt det torka lite, tag sedan en mustasch-kam och kamma från mitten av näsan åt ena hållet, sedan åt andra hållet, så ligger det kvar sedan, har fått till min mustasch riktigt bra på det sättet, och börjat med fas 2: Kvävelborrar, men DÅ gäller det att INTE klippa Mustaschen alls....... bara forma och vrida hela tiden............
|
|
|||
|
Ja just det, jag glömde att nämna att vaxet gärna ska ges tid att halvtorka lite innan man formar mustaschen.
Dock har jag aldrig någonsin behövt att använda kam - det går utmärkt bara med fingrarna och är faktiskt också enklare och behändigare såvida du inte har jättemustascher. Såg att Gents nu äntligen fått in ett bra mustachvax - Taylor of Old Bond Street: Taylor of Old Bond Street - Moustache Wax 30 ml Det är ett "riktigt" mustaschvax, med sin klassiska tjocka konsistens, till skillnad från tuben med Hungarian Wax, som mer är en form av kräm, alldeles för lös i konsistensen (gör att den blir svårformad och inte håller) och som dessutom kan härskna och lukta förfärligt illa. Riktiga mustachvaxer får aldrig vara som en kräm utan ska vara likt en pasta av hård bivax. Taylors är dock rejält dyr men å andra sidan kan en sådan burk med riktig mustaschvax räcka i mer än ett halvår. |
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|