Gå tillbaka   Gents Forum > Kroppsvård > Rakning och skägg

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2011-05-03, 09:02
Junior Member

Reg.datum: sep 2010
Toffe is on a distinguished road
Standard Slipning i Sthlm?

Jag fick just höra av min mor att det kan finnas ett antal av min salige morfars gamla rakknivar någonstans i hans hus. Det kommer antagligen dröja ett antal veckor innan jag får dem i min ägo, om de alls går att finna.
De har inte använts på många år (han gick bort 1986 och använde under hela den tid jag kände honom en rakapparat av mycket tidig modell), så jag antar att de kan behöva en slipning eller i alla fall en översyn av någon kunnig inom området.
Eftersom jag är ivrig att komma igång snarast så vill jag redan nu planera för detta och jag undrar om det finns någon som känner till ett bra ställe i Stockholmstrakten där man kan få detta tillgodosett.
Det känns lite vanskligt att lämna in en gammal rakkniv till min lokala skomakare/nyckelsvarvare och jag tror inte att jag har tålamod att skicka knivarna någonstans för att få dem slipade när jag väl har dem i min hand.

Tack på förhand
Svara med citat
  #2 (permalink)  
Gammal 2011-05-09, 12:11
Skattekattens avatar
Moderator

Reg.datum: jun 2008
Skattekatten is on a distinguished road
Standard

Förvisso säger du att du inte vill skicka iväg knivarna, men i brist på andra svar...

Gents pensionerade barberare slipar fortfarande rakknivar på hobbybasis. Lars Tofeldt i Norra Sandby utanför Hässleholm, bara att slå en signal på tel: 0451-320 07. Om han inte svarar är han ute och ryktar hästarna. Jag tror att han tar runt 200 kr + porto.

Lars slipar för hand, alltså inte på någon maskin.
Svara med citat
  #3 (permalink)  
Gammal 2011-05-28, 23:13
Member

Reg.datum: dec 2010
KennethM67 is on a distinguished road
Standard Slipning av rakknivar

Har själv slipat och brynt samt striglat mina egna knivar, och då jag brukar vara i stockholm titt som tätt, kan jag ta med mig min slipsten som är gjord i skiffersten, så kan jag ju lära dig att slipa, stenen specialbeställde jag även från Orsasten.
kan läära dig gratis att slipa/bryna rakknivarna, så slipper du lämna dom till en FUMLIG skomakare!
Vil du så kan jag också ge dig några bra råd innan du rakar dig, har rakat mig själv i et halvår nu, och har redan fått en massa prakrik på vänner och bekanta, så normalt tar jag 400:_ för det, mem kan ju vara bussig och ge dig en gratis rakning om du vill?
du når mig lättast på 073-9710811 Kenneth, eller på min mail: kenneth.molander@blixtmail.se.

Varför jag inte tar ett endaste dugg för att putsa upp knivarna åt dig beror på att jag brinner för rakning med kniv själv, och ser gärna att fler undomar tar rakningen på allvar!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är