|
|||
|
Hej har precis investerat i Gents Merkur kit, hyvel borste tvål.
Jag kör hyveln på steg 4, men jag tycker inte att den tar bort särskilt mycket hår om jag jämför med min Mach 3 hyvel. (Jag rakar bara medhårs, byte ut Merkurbladen mot Feather). Ska jag öka steget till max, ska jag raka en till vända mothårs? |
|
||||
|
Det som anses standard är att man kör tre omgångar ("passes").
Först en medhårs... sedan löddrar man upp igen och rakar korshårs, dvs vinkelrätt mot växriktningen ("cross grain") på ena hållet... sedan sköljer man och löddrar på igen och rakar korshårs i andra riktningen. Det är grunden. Är man nöjd då så avslutar man rakningen som brukligt. Är man mer avancerad och vill ha den där superlena känslan så kan man däremot efter tredje omgången fortsätta med lite mer avancerade tekniker som J-hooking och blade buffing. Jag rekommenderar dig däremot verkligen inte att ställa ner hyveln så att den tar jättetätt mot huden. Raka fler omgångar istället. Det är sällan någon under sin livstid behöver gå över 2/3 utav skalan, och absolut inte som nybörjare. Detsamma gäller mothårs rakning... aja baja. Vissa personer kan göra det utan problem, men för de allra flesta resulterar detta enbart i irritation, rodnad, rakfinnar osv...
|
Tackar, efter att i fredags kväll testat att vrida upp Hyveln till max (blev irriterad på att den inte tog), och utlöst en massaker i mitt ansikte (Sthlm blodbad kan slänga sig i väggen). Jag lyssnade på ditt råd, vred ned hyveln till steg 2/6, och rakade med 3 "passager" med mycket bra resultat.
Tyvärr ser jag fortfarande förjävlig ut i ansiktet efter fredagens incident, men det läker väl snart... En annan sak, jag har nu nu tvål med tillhörande tvålkopp, ska jag låta tvålen vara kvar i koppen när jag rakat mig klart? Eller hur används koppen på bästa sätt? |
|
||||
|
Trevligt att tipsen fungerar i alla fall!
Vad gäller raktvål är jag ingen expert, själv använder jag rakkräm på tub (proraso) vilket jag är nöjd med. Det finns däremot flera förhållningssätt till raktvål. Ja den kan ligga kvar i botten på koppen och man tar lite vatten i botten och jobbar sedan upp löddret i muggen med tvål och allt. Andra alternativ när man vet med sig precis hur mycket tvål man behöver för att få lagom lödder är att man väter tvålen och "hämtar" upp lite tvål i borsten och sedan överför det direkt till ansiktet eller handflatan och jobbar upp löddret direkt där istället.
|
Yes!
Nu har jag kört med dina tips med 3 passager ( 4 i morse ), och vridit ned till steg 2,5 - och kan bara säga att detta är den bästa rakningen jag någonsin haft. Fattar inte varför jag skulle stressa fram och vrida upp hyveln till max, tvärtemot alla råd som mantic och andra gett, men men...
|
|
|||
|
Kolla här för J-hooking och andra 'lite mer agressiva' metoder:
YouTube - Advanced Shaving Techniques |
|
|||
|
Har ett annat problem nu; tidigare rakade jag som sagt med Mach3 vilka blad hade ett 5:e blad som var perfekt för att raka tex under näsan (eller polisonger).
Jag tycker att det känns som att Merkur 700 är lite för bullig så att jag inte kommer åt på ett bra sätt under näsan, hur löser ni det? |
|
|||
|
Citat:
2: mycket försiktigt; raka dig mothårs, med bladet vänt uppåt. Det funkar för mig, men se till att du INTE skakar på handen eller 'står still' när du gör detta, för då kan du skära dig! 90 grader mot skägget! EDIT: Se den här filmen! http://www.youtube.com/user/mantic59#p/u/32/3MotWsyqmus Senast redigerad av RobertST den 2011-04-14 klockan 15:08 Anledning: Hittade en bra film på nätet |
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|