Gå tillbaka   Gents Forum > Kroppsvård > Rakning och skägg

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2011-03-07, 11:21
Junior Member

Reg.datum: mar 2011
norenmartin is on a distinguished road
Standard Merkur Snabbare Än kniv?

Tjenare!

Sitter och funderar på om det går snabbare att raka sig med en Merkur hyvel än vad det gör när man rakar sig med kniv. Man ska ju inte hasta sig när man rakar sig med kniv och det är ju något av det härliga i det.

Men ibland så måste det gå lite snabbare därav min fråga.

Kan jag vinna ett par minuter med en Merkur?
Svara med citat
  #2 (permalink)  
Gammal 2011-03-07, 18:38
Member

Reg.datum: dec 2010
KennethM67 is on a distinguished road
Standard

Om du känner att du INTE har mer tid att lägga på rakningen än högst 15 minuter, så ska du välja rakhyveln, men JAG skulle säga att det blir ett inte lika bra resultat som med kniv!
Men rakar du dig med kniv, så kommer du att komma åt ALLA hårstrån över hela ansikter mycket lättare, men det krävs ju naaturligtvis mer övning med en kniv än med rakhyvel.

Rakhyvel tar ungefär 15-20 minuter, medans rakkniv tar emellan 35-40 Minuter.

Tänk på att ALLTID börja med att tvätta ansikter i VARMT vatten först, badda bara lätt med en hannduk, smörj sedan på RAKOLJA, för att exfoliera hårstråna extra och göra dom mjuka. Koka upp vatten i en stor kastrull, använd en insats i metall i kastrullen, lägg däri en handduk så denne värms upp och blir riktigt VARM dock ej kokhet.
nu löddrar du in ansiktet med raklödder, tager den varma handduken och lägger den över ansiktet i 1 minut. smörj in raklödder igen och du är fardig för rakning.

Detta för att skägget skall bli mjukt och lätt att raka av, och när du är helt klar med rakningen tager du och sköljer av ansiktet i KALLT vatten, och baddar med handduken du använde till skägget
Svara med citat
  #3 (permalink)  
Gammal 2011-03-07, 19:20
Junior Member

norenmartin is on a distinguished road
Standard

Kniv är jag redan ganska van vid men det tar ju lite tid. När använt mig av hyvel så har det dock gått väldigt snabbt, då har ju detta varit vanliga hyvlar (plastleksaker ) och med dem blir det ju ingen 100% rakning enligt mig och tänkte därför att en Merkur till exempel kunde vara någon slags mellanting.
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2011-03-18, 16:50
RobertST
Guest

Standard

Jag skulle vilja ställa en motfråga: Varför 'backa' bara ett halvt steg när det gäller rakningen? (backa från 'straight razor' till en bra hyvel.) En Merkur Futur (som jag har, bl.a.) tar ju också lite tid! Nä, vill du spara tid; kör med engångshyvlar! Snabbare och enklare än så blir det inte. Fast rakningen blir ju inte lika skön!

Personligen tycker jag om att raka mig riktigt, och, även om det tar tid, så ser jag fram emot varje rakning. Att jag skulle bli bättre rakad med en rakkniv än en bra hyvel håller jag inte med om. Visserligen får man hålla på lite längre än med en shavette, men risken att skära sig är ju mindre med rakhyveln än med shavetten.

Nä, vill jag bli rakad med en rakkniv så går jag med glädje till en salong!
Svara med citat
  #5 (permalink)  
Gammal 2011-03-25, 03:50
Member

Standard Rakkniv eller rakhyvel!!

Eftersom jag testat båda sorter, så tycker ju jag personligen att det är rakkniven som dominerar mest i mitt hem! Okej för att man kanske använder en hyvel då och då, men använd på HELLRE en sefety razor, istället för skit-rakhyvlar, för dom kostar MER än dom är bra d.v.s dom fungerar 3-4 gånger innan det är dags att byta ut!
Har kört med Rakkniv i 5 månader nu, och kan definitivt säja att en äkta rakkniv är bättre än en shavett (shavett är skit, ett mellanting).
Har köpt alla mina rakknivar på Tradera, och dom är slipade , brynta och striglade perfekt.

liksom med rakniv och rakhyvel kan du ALLTID skära dig, men blås upp en ballong, smörj in den med raklödder frrån kräm eller tvål, du kommer snabbt att märka hur du ska hålla hyveln för att den ska kunna raka bort allt lödder, men det går åt en hel del balonger, men så gjorde vi äldre gubbar förr i tiden, och det fungerar än idag!
Svara med citat
  #6 (permalink)  
Gammal 2011-03-25, 03:55
Member

Standard

visst, med en morakniv kan du lätt skära dej i tummen också, men det är ju inte kniven gjord för, likadant är det med rakkniven!

De rakknivar jag hanterar skulle lätt kunna skära sönder min hals, men du ska ju inte lägga eggen mot halsen ens, kolla på gents sida, där ser du 2 videos, där den undre visar EXAKT hur du ska föra kniven.
Svara med citat
  #7 (permalink)  
Gammal 2011-03-25, 15:24
RobertST
Guest

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KennethM67 Visa inlägg
[...]Har kört med Rakkniv i 5 månader nu, och kan definitivt säja att en äkta rakkniv är bättre än en shavett (shavett är skit, ett mellanting).
Har köpt alla mina rakknivar på Tradera, och dom är slipade , brynta och striglade perfekt.

liksom med rakniv och rakhyvel kan du ALLTID skära dig, men blås upp en ballong, smörj in den med raklödder frrån kräm eller tvål, du kommer snabbt att märka hur du ska hålla hyveln för att den ska kunna raka bort allt lödder, men det går åt en hel del balonger, men så gjorde vi äldre gubbar förr i tiden, och det fungerar än idag!
Att en shavette skulle vara skit (ett mellanting) håller jag inte med om alls! Möjligen är den svårare att raka sig med beroende på sin låga vikt och oftast otroliga skärpa. Men att strigla upp skärpan på en rakkniv till samma skärpa som ett Feather-blad? Good luck, säger jag!
Men vill man lägga 20-30 minuter var 4 :e rakning på att strigla upp skärpan på sin rakkniv till ett någotsånär vasst tillstånd så; be my guest! Har man tid, och gillar att skärpa sin rakkniv med jämmna mellanrum så visst. Varför inte?
Tricket med ballongen är gammalt, men effektivt! rekommenderas. Men välj då helst en Feather-försedd shavette så får ni snabbare svar på hur svårt det är! Inte någon 'halvslö' rakkniv. Den går ju rätt enkelt att skrapa rent ballongen med!
Svara med citat
  #8 (permalink)  
Gammal 2011-03-26, 13:14
Junior Member

Tyrfingr is on a distinguished road
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av RobertST Visa inlägg
Att en shavette skulle vara skit (ett mellanting) håller jag inte med om alls! Möjligen är den svårare att raka sig med beroende på sin låga vikt och oftast otroliga skärpa. Men att strigla upp skärpan på en rakkniv till samma skärpa som ett Feather-blad? Good luck, säger jag!
Men vill man lägga 20-30 minuter var 4 :e rakning på att strigla upp skärpan på sin rakkniv till ett någotsånär vasst tillstånd så; be my guest! Har man tid, och gillar att skärpa sin rakkniv med jämmna mellanrum så visst. Varför inte?
Tricket med ballongen är gammalt, men effektivt! rekommenderas. Men välj då helst en Feather-försedd shavette så får ni snabbare svar på hur svårt det är! Inte någon 'halvslö' rakkniv. Den går ju rätt enkelt att skrapa rent ballongen med!
Jag vet inte det jag, en rakkniv är faktiskt långt mycket bättre än en shavette. feather eller ej, det kan jag säga efter ett antal års användning och jämförelser. Även blindtest på folk har haft samma utslag, det beror på hur man sköter om kniven. Det är inte alla som kan eller vill lära sig och då är shavetten såklart ett mycket bättre val. Men en rätt underhållen rakkniv slår den då aldrig, eggen på en stansad och hafsigt maskinslipad stålbit är inte alls densamma. Och striglingen den går på ett huj om man har handlaget inne. Men som sagt allting är ju relevant efter behov.

Shavetten är inte total skit dock, den går alldeles utmärkt att köra med om jag får säga mitt. Den framträder väl bara mest alltmer som bagatellartad för entusiasterna av rakkniven, dom som verkligen vet skillnaden vet jag vad jag menar
Svara med citat
  #9 (permalink)  
Gammal 2011-03-27, 22:10
RobertST
Guest

Standard

Tack för det erkännandet!
Det är såklart en fråga om preferenser! En riktigt underhållen rakkniv, med allt av vad detta nu innebär, ger förståss en helt underbar rakning!

Min poäng var just det: det är lättare att ladda ett Feather-blad i en shavette än det är att strigla upp skärpan i en rakkniv.

Sen borde jag ju inte säga så där mycket, själv kör jag ju med en vanlig rakhyvel (en Merkur Futur). Efter att ha dragit den över ansiktet en 5-6 gånger så är åtminstone jag rätt välrakad!
Min shavette har jag skurit mig på flera gånger, men jag ger inte upp hoppet...

Men är det något jag ALDRIG återvänder till så är det 'multibladshyvlarna' som jag rakat mig tidigare. Mycket beroende på kostnaden, men framför allt känslan!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är