Gå tillbaka   Gents Forum > Kroppsvård > Rakning och skägg

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2011-03-05, 20:56
Rawmaxs avatar
Junior Member

Reg.datum: mar 2011
Rawmax is on a distinguished road
Standard Kan någon ge tips ang. irriterad hud och mild hyvel?

Som synes är jag ny här på forumet och har äntligen bestämt mig för att registrera mig. Jag beslutade mig för en vecka sedan att gå från Mach 3 till DE hyvel eftersom jag har stora problem med huden på min hals. Rakfinnar, inväxta hår och irritation är vardagsmat. Så jag beställde lite grejer och började pröva mig fram men nu efter en vecka har jag har kört fast lite då problemen på halsen inte bara kvarstår, de har blivit värre och det var inte vad jag hoppades på. Jag använder en Merkur 34C och rakar mig varannan dag. Jag använder en scrub innan rakning samt återfuktande hudlotion efter.

jag använder all prep och tips som mantic59 rekomenderar i sina videor men ändå går det inte bra.

Efter att ha hoppat runt och snokat på alla möjliga forum ute i världen så har jag tagit till mig av följande tips från de som haft samma problem. (ifall nån lurker där ute har samma problem och inte vågar fråga...)

1. Byta till en mildare rakcreme/tvål
2. Byta till vassare blad på hyveln (Har Merkur super platinum)
3. Kontrollera att jag har rätt vinkel på bladet mot huden. (Tydligen vanligt att nybörjare så som jag själv har för hög vinkel och "skrapar" huden.)
4. Alltid raka medhårs (mantic59 rekomenderar endast "downward strokes" med DE i början.)
5. Prova en rakolja gjord på naturliga ingredienser.

Sen läste något som gjorde mig lite nyfiken. På ett forum läste jag att "The Merkur razors are fairly aggressive." och TS rekomenderades byta till en Gilette SuperSpeed istället som skulle vara mildare. Det hade jag ingen aning om då jag trodde att 34C skulle vara ganska "mild". Så förutom de saker jag tog till mig av ovan, samt eventuella tips ni kan ge mig, så kanske det kan vara en idé att prova en annan hyvel också? Men vilken?
(Hittar tyvärr inte inlägget för att länka till det nu men jag tror att det var på Shave my face jag läste det.)

Det var allt för nu. Ingen dålig första post om jag får säga det själv.
Svara med citat
  #2 (permalink)  
Gammal 2011-03-05, 22:14
RobertST
Guest

Standard Mac5

Tyvärr verkar din hud inte klara av en "twin" razor. Så, tyvärr måste jag rekommendera Gilettes series 5, eller motsvarande. Det kostar, förståss, men så verkar ju läget vara för dig!
Svara med citat
  #3 (permalink)  
Gammal 2011-03-05, 22:33
Rawmaxs avatar
Junior Member

Reg.datum: mar 2011
Rawmax is on a distinguished road
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av RobertST Visa inlägg
Tyvärr verkar din hud inte klara av en "twin" razor. Så, tyvärr måste jag rekommendera Gilettes series 5, eller motsvarande. Det kostar, förståss, men så verkar ju läget vara för dig!
Vad är series 5? Är det typ fusion? Googlade det och hittade inget.
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2011-03-06, 16:42
Member

Reg.datum: nov 2009
Luzen is on a distinguished road
Standard

Jag hade stoooora problem tills jag bytte ut Merkur-bladen.
Nu kör jag med feather eller Red Personna coh nästan all irritation är borta.
Och du! Tryck inte för hårt, hyveln skall bara nudda huden.
Svara med citat
  #5 (permalink)  
Gammal 2011-03-18, 16:54
RobertST
Guest

Standard

Alla som varit med lite, vet att Feather-bladen är bland de vassaste man kan ha. Sen om det är lösningen på probbet, det vet jag inte.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är