|
|||
|
Hej
Jag har ett problem, hur jag än gör när jag rakar mig så får jag hårsäcksinflamationer/rakfinnar på halsen, men bara på halsen. Det händer även med rakapparat. Jag har provat allt, kallt vatten, varmt vatten, ny hyvel, gammal hyvel, raklödder, rakgel. Jag använder en mach3 hyvel, Gillette raklödder. Jag har sökt runt men hittar inget som passar mitt problem Tacksam för svar. //Chrille |
|
||||
|
Testa att använda en dubbelbladshyvel och desinficera den innan varje användning, byt blad (eller sida på bladet) varje gång. Det kommer att göra susen.
Lycka till!
|
|
||||
|
Kom förresten på en grej till - Använd Dermalogicas pre-shave guard under ditt vanliga raklödder, den fungerar precis som valla på skidorna och gör att hyveln glider lätt över huden utan slitage. Obs, inte att förväxla med rakolja, detta är helt annorlunda.
|
|
||||
|
Om du inte rakat dig med dubbelbladshyvel förut bör du börja med Merkur Super Platinum som är minst vassa. Om du skär dig med dessa blir såren bara ytliga. Så fort du klarar av att raka dig med dubbelbladshyveln utan småsår (max två veckor) så byt upp dig till Feather som är de vassaste bladen av alla. På grund av sin fantastiska skärpa ger dessar bäst rakning och minst friktion mot huden.
Vad gäller själva raklöddret tror jag inte att det spelar någon roll, så länge som du använder Dermalogica Pre-Shave guard under. Det står förvisso på paketen att man ska använda deras Soothing Shave Cream för bästa resultat, men jag tror egentligen det fungerar lika bra med vad som helst. |
|
|||
|
Citat:
Skit i Mach3, och börja använda rakkniv istället, mycket bätrre resultat och använd en RIKTIG raktvål, lätt att applicera och skön att putsa ut med borste. Halsen blir inte lika lätt röd och du kommer att slippahårsäcksinflammationer i fortsättningen, gå en rakkurs på gents eller på barberandbooks i stockholm |
|
|||
|
Citat:
Det slutar nog med inställning 3-4 och med Feather-blad! Tvåla in dig mellan varven och kör åtminstone 3 varv så får du nog jäklar i mig se ett perfekt resultat! Senast redigerad av RobertST den 2011-05-29 klockan 14:53 Anledning: 'bed' blev 'med' |
|
||||
|
Citat:
Kolla i gents butik till exempel efter raktvål eller rakkräm samt en rakborste. Kan rekommendera Tabacs tex som är bra och en utav de billigare här. Håll dig borta från rakgel och rakskum. Sen till tekniken: Blöt skägget i varmt vatten några minuter innan rakning... ta gärna en dusch precis innan. Sen skall du raka små korta drag, inte över hela ansiktet. Du skall inte trycka, utan låta hyveln bara glida. Den kommer inte ta allt på en gång, du kommer behöva raka dig flera omgångar där du löddrar på ansiktet emellan. Så raka aldrig på samma ställe flera gånger. Och det allra viktigaste...raka aldrig aldrig mothårs!! Första omgången tar du bara medhårs. Är du inte nöjd med resultatet utan vill ha ännu närmare rakning så kan man raka korshårs, dvs vinkelrätt mot växriktningen. SÅ det är viktigt att du på förhand har koll på hur din skäggväxt ser ut. Skägget växer inte alls så som man tror...sällan det växer enbart uppifrån och ner... det varierar ganska mycket på olika ställen över ansiktet. När du känner dig färdig så sköljer du ansiktet i kallt vatten för att stänga porerna, och sedan applicerar en after shave balm. Kolla på apoteket efter L300 eller vad de heter...billiga och funkar alldeles utmärkt. Följ detta och du kommer inte alls ha sådana problem som du beskriver...
|
Citat:
Senast redigerad av RobertST den 2011-06-08 klockan 20:46 Anledning: Oops, glömde ett 'r' |
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|