Gå tillbaka   Gents Forum > Kroppsvård > Rakning och skägg

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2010-10-30, 18:39
Junior Member

Reg.datum: okt 2010
gurraj71 is on a distinguished road
Standard Kan inte strigla upp skärpan

Hej

Har just köpt ett paket från Gents, med Dovos kniv.

Rakade mig för första gången igår, men jag är inte nöjd med skärpan. Enligt Gents är det bara i extraordinära fall man måste slipa en ny kniv. Jag har smörjt in strigeln och har kört en jäkla massa gånger utan att kunna skära av ett hårstrå som man håller upp (förstått att det är ett bra sätt att testa skärpan). Har kollat en massa guider hur man striglar. Men lyckas inte få upp maxskärpa.

Jag är ändå ganska nöjd med min rakning då det var första gången, framför allt för att jag knappt fick blodvite alls, betydligt mindre än jag får med rakhyvel. Men jag fick inte slät hy, lite stubb var kvar och det gick "trögt" över t.ex. hakan där det är extra grova strån. Har en känsla av att skärpan inte är 100 %.

Men är glad att vara inne i rakknivarnas värld, det är grejjen för mig. Har i många år trimmat skäggstubb då min hy inte klarat av hyvlar och apparater. Rakat mig ca 1 gång per år...
Svara med citat
  #2 (permalink)  
Gammal 2010-10-30, 20:35
Junior Member

Standard

Fast jag kanske aldrig kommer bli helt renrakad på t.ex. hakan, det är mörka mycket grova strån. Man kanske inte kan komma in helt på huden?
Svara med citat
  #3 (permalink)  
Gammal 2010-11-03, 19:13
Junior Member

Reg.datum: nov 2010
cansher is on a distinguished road
Standard Samma samma

Har samma situation. Köpte min kniv här i dagarna från gents och testade den igår.

Jag lyckas inte få upp någon skärpa på den med strigeln heller. Det funkar möjligtvis på håren på armen (i testsyfte) men skäggväxten är uppenbart för grov. Kniven som "biter" sig fast i skäggväxten vilket ger till följd att du måste pressa relativt hårt för att föra den framåt, något jag starkt betvivlar är meningen.

Har jag, precis som du, tittat på en del guider ang. att strigla, och har försökt strigla upp den utan lyckat resultat. Försökte göra en provrakning idag igen för att se om jag lyckats få till det bättre tillslut, men med liknande resultat.
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2010-11-03, 20:00
Junior Member

Standard gents?

läser någon från Gents det här och kan svar?
Svara med citat
  #5 (permalink)  
Gammal 2010-11-03, 20:20
Junior Member

Standard Kom på..

Jag hade uppfattat det som att knivarna var "shave ready" och alltså slipade en extra gång av gents själva. Mest troligt från något jag läst här på forumet. (därmed inte sagt att de faktiskt hade gjort en sådan utfästelse) Texten vid webbshopen är väl aningen mer luddig.

Men insåg nu att när jag fick hem kniven så var Dovo-klistermärket obrutet på förpackningen, vilket alltså skulle tala emot den teorin. Detta borde innebära att det endast är en fabriksslipad kniv direkt från tillverkaren. Något som i princip alla på det allvetande internet hävdar är odugligt i ursprungligt skick. Isf är det juh inte så konstigt om det inte går så bra för oss... ;P

Hade gärna önskat ett svar från dem här som du säger, annars får det väl bli ett telesamtal och kolla läget..
Svara med citat
  #6 (permalink)  
Gammal 2010-11-04, 13:48
Skattekattens avatar
Moderator

Reg.datum: jun 2008
Skattekatten is on a distinguished road
Standard

Hejsan,

Gents egen knivslipare gick tyvärr i pension för några veckor sedan så sedan dess görs ingen dubbelkoll av slipningen. Vi har justerat texten på hemsidan så att det inte längre står att vi har slipat upp den precis innan den skickats iväg.

Vår erfarenhet är dock att färre än 1 kniv per 40 knivar (fabriksnya, och oavsett tillverkare) kräver extra slipning innan vi skickar iväg dem, vilket är statistiken sedan vi började med knivslipning för ca 3 år sedan. Det hände ofta att knivsliparen fick knivar med posten, både köpta hos Gents och på andra ställen, redan med maximal skärpa medan kunderna själva tyckte att de var slöa.

Vi använder själva inte rakknivar i vår barbershop utan shavetter (rakkniv med utbytbara blad) bland annat av just denna anledning. Rakknivar kan aldrig bli så vassa som ett rakblad och kunden upplever ofta rakningen med rakkniv som obehagligt och "slött", speciellt om man har grov och seg skäggväxt. Hygienfaktorn är emellertid den avgörande anledningen till användandet av shavette i en offentlig salong.

De kunder som tycker att kniven är slö rekommenderar vi att uppsöka en lokal knivslipare och få kniven slipad, och sedan skicka kvittot för detta till Gents (eller helst scanna in kvittot och maila över det) så ersätter Gents utlägget. En rakkniv ska alltid klara hårtestet (som nämnts ovan) och nageltestet. Gör den inte det så är kniven slö.
Svara med citat
  #7 (permalink)  
Gammal 2010-11-04, 20:14
Skattekattens avatar
Moderator

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av cansher Visa inlägg
Kniven som "biter" sig fast i skäggväxten vilket ger till följd att du måste pressa relativt hårt för att föra den framåt, något jag starkt betvivlar är meningen.
Prova att föra kniven nedåt i en nedåtgående "solfjäder"-rörelse. Motståndet hos skäggstråna minskar om du skär av stråna snett uppifrån, istället för att skära av dem rakt av uppifrån och ned så att säga. Du ska alltså inte dra kniven nedåt i en helt vertikal rörelse som om du hade använt en rakhyvel eller en shavette.

Det är svårt att förklara i ord, jag ska se om jag hittar en film på Internet nånstans. Återkommer snart.
Svara med citat
  #8 (permalink)  
Gammal 2010-11-07, 20:44
Skattekattens avatar
Moderator

Standard

Hittar dessvärre ingen film som illustrerar ovanstående. Om jag kan få vår gamla barberare med på planen att spela in en egen film lovar jag att lägga upp den.
Svara med citat
  #9 (permalink)  
Gammal 2010-11-13, 09:00
Junior Member

Standard Bra svar!

tack för ett bra svar Katten..

Tror jag förstår vad du menar med solfjäder, får testa det. Hade juh vart trevligt om ni lyckas spela in en film som illustrerar förstås.

Tror nog att kniven är lite slö dock, så skall se om jag inte kan få hjälp med att slipa till den.
Svara med citat
  #10 (permalink)  
Gammal 2010-12-08, 17:25
Member

Reg.datum: dec 2010
KennethM67 is on a distinguished road
Smile

Om ni använder ett diamantbryna, och lägger ner kniven på ena flatsidan, drar den med ryggen från er, vänder på kniven och gör samma sak på den andra sidan, upprepa mönstret ett par gånger, så kommer resultatet ganska snabbt. Använd gul eller röd strigelpasta till strigeln, en hängstrigel är det bästa, håll denna strigel lite spänt, samma drag med kniven nu!
Kan nämna att mina gamla knivar blivit som nya med den tekniken, och äger idag många fina begagnade knivar med PERFEKT skärpa, tänk dock på att egg-vinkeln kan variera mellan 10-25 grader, dock är att föredra vinkeln: 15-20 grader.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är