Gå tillbaka   Gents Forum > Kroppsvård > Rakning och skägg

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #11 (permalink)  
Gammal 2010-12-19, 20:51
Junior Member

Reg.datum: okt 2010
gurraj71 is on a distinguished road
Standard

Skickade kniven på slipning, ändå inte nöjd med skärpan, "hårtestet" var inte i närheten.

För att prova en verkligt skarp kniv köpte jag just en shavette då det är rea på andrahandssorterade just nu. VILKEN SKILLNAD!!

Nu kunde jag skära av stråna och inte skrapa som jag mest gjort med kniven jag köpte (ont saom fasen att raka sig, särskilt hakan som aldrig blir helt slät, kan svida i ett par dygn efter rakning), men inte med shavetten, här blev det verkligen den sköna nära rakningen som beskrivs.

Jag vet att en kniv inte kan bli lika skarp som en shavette. Men det var så enorm skillnad på kniven jag köpte och shavetten.
Svara med citat
  #12 (permalink)  
Gammal 2011-02-05, 14:51
RobertST
Guest

Standard

Tja, för den late (och kanske rike) kan detta kanske vara något:
4862:- inkl moms:

Tormek T-7 våtslipmaskin - Borr-/Verktygslipmaskiner - Tillbehör

Vad vet jag?
Svara med citat
  #13 (permalink)  
Gammal 2011-02-11, 17:49
Junior Member

Reg.datum: mar 2010
rosakatten is on a distinguished road
Standard

Jag kan rekomendera "Norton water stone" 4000/8000
Finns att köpa lite varstans. Att slipa knien är inte specielt svårt men man behöver läsa på för överslipning skapar lösegg som knäcks och man är tillbaka på ruta ett. Strigling efter varje rakning ca 25-50 vändor.
Och viktigast av allt, skägg uppmjukat med riktigt varmt vatten.
Gärna preshave oil och en bra rakkräm.
(bara min åsikt)
Svara med citat
  #14 (permalink)  
Gammal 2011-02-13, 17:07
Jetsets avatar
Junior Member

Reg.datum: jan 2011
Jetset is on a distinguished road
Standard

Jag har haft min rakkniv en månad ungefär och första gången så var de inte skönt att raka sig. Men efter lite undersökning på nätet så blev det genast skönare att raka sig när jag började få kläm på tekniken. Köpte gents extra breda hängstrigel till och har nu kommit fram till att jag har rundat av eggen något på kniven när jag striglat den pga att jag tryckt för hårt när jag striglat. Jag får mycket sår när jag rakar mig och det fick jag inte i början när kniven var vass, då fick jag inte några sår överhuvudtaget. Provade att lägga strigeln på ett bord och strigla upp skärpan igen men jag har inte prova att raka mig än så jag vet inte om det funkar, borde göra det tycker jag. Får justera min strigelteknik lite så ska det nog bli bra igen.
Svara med citat
  #15 (permalink)  
Gammal 2011-02-13, 17:15
RobertST
Guest

Standard Naturligtvis

Borde en shavette vara svaret på denna topic!
Helst då en shavette med Feather- blad!
Vassare och enklare än så borde det inte vara!
Svara med citat
  #16 (permalink)  
Gammal 2011-02-13, 18:00
Jetsets avatar
Junior Member

Reg.datum: jan 2011
Jetset is on a distinguished road
Standard

Har funderat på de också men jag vill gärna bemästra konsten att raka mig med kniv till perektion :-)
Svara med citat
  #17 (permalink)  
Gammal 2011-03-25, 04:37
Member

Reg.datum: dec 2010
KennethM67 is on a distinguished road
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av cansher Visa inlägg
Har samma situation. Köpte min kniv här i dagarna från gents och testade den igår.

Jag lyckas inte få upp någon skärpa på den med strigeln heller. Det funkar möjligtvis på håren på armen (i testsyfte) men skäggväxten är uppenbart för grov. Kniven som "biter" sig fast i skäggväxten vilket ger till följd att du måste pressa relativt hårt för att föra den framåt, något jag starkt betvivlar är meningen.

Har jag, precis som du, tittat på en del guider ang. att strigla, och har försökt strigla upp den utan lyckat resultat. Försökte göra en provrakning idag igen för att se om jag lyckats få till det bättre tillslut, men med liknande resultat.
om du inte bodde så långt från Gävle, så skulle jag visa och raka dig totalt REN från skägg, så du får lära dig hur man gör......
Svara med citat
  #18 (permalink)  
Gammal 2011-03-25, 04:40
Member

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av RobertST Visa inlägg
Borde en shavette vara svaret på denna topic!
Helst då en shavette med Feather- blad!
Vassare och enklare än så borde det inte vara!
shavette är enbart skit, kniv är det enda som gäller, inga halvmessyrer
Svara med citat
  #19 (permalink)  
Gammal 2011-04-12, 18:41
Skattekattens avatar
Moderator

Reg.datum: jun 2008
Skattekatten is on a distinguished road
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Skattekatten Visa inlägg
Prova att föra kniven nedåt i en nedåtgående "solfjäder"-rörelse. Motståndet hos skäggstråna minskar om du skär av stråna snett uppifrån, istället för att skära av dem rakt av uppifrån och ned så att säga. Du ska alltså inte dra kniven nedåt i en helt vertikal rörelse som om du hade använt en rakhyvel eller en shavette.

Det är svårt att förklara i ord, jag ska se om jag hittar en film på Internet nånstans. Återkommer snart.
Citerar mig själv här. RobertST hänvisade till en bra video här om sk. J-hooking. Denna rörelse är precis vad jag menar, även om den utförs med en hyvel istället för med en kniv i filmen.
Svara med citat
  #20 (permalink)  
Gammal 2011-09-30, 21:13
Member

Standard

Tänkte lägga upp några snuttar om hur jag slipar och striglar mina knivar, men vet inte hur jag ska lägga upp fimerna i forumet, har barberat i nästan ett år nu och kan få gamla knivar som nya på bara några timmar
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är