|
|||
|
Skickade kniven på slipning, ändå inte nöjd med skärpan, "hårtestet" var inte i närheten.
För att prova en verkligt skarp kniv köpte jag just en shavette då det är rea på andrahandssorterade just nu. VILKEN SKILLNAD!! Nu kunde jag skära av stråna och inte skrapa som jag mest gjort med kniven jag köpte (ont saom fasen att raka sig, särskilt hakan som aldrig blir helt slät, kan svida i ett par dygn efter rakning), men inte med shavetten, här blev det verkligen den sköna nära rakningen som beskrivs. Jag vet att en kniv inte kan bli lika skarp som en shavette. Men det var så enorm skillnad på kniven jag köpte och shavetten. |
|
|||
|
Tja, för den late (och kanske rike) kan detta kanske vara något:
4862:- inkl moms: Tormek T-7 våtslipmaskin - Borr-/Verktygslipmaskiner - Tillbehör Vad vet jag? |
|
|||
|
Jag kan rekomendera "Norton water stone" 4000/8000
Finns att köpa lite varstans. Att slipa knien är inte specielt svårt men man behöver läsa på för överslipning skapar lösegg som knäcks och man är tillbaka på ruta ett. Strigling efter varje rakning ca 25-50 vändor. Och viktigast av allt, skägg uppmjukat med riktigt varmt vatten. Gärna preshave oil och en bra rakkräm. (bara min åsikt) |
|
|||
|
Citat:
|
|
|||
|
shavette är enbart skit, kniv är det enda som gäller, inga halvmessyrer
|
|
||||
|
Citat:
|
|
|||
|
Tänkte lägga upp några snuttar om hur jag slipar och striglar mina knivar, men vet inte hur jag ska lägga upp fimerna i forumet, har barberat i nästan ett år nu och kan få gamla knivar som nya på bara några timmar
|
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|