Gå tillbaka   Gents Forum > Kroppsvård > Rakning och skägg

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2010-10-28, 23:26
Larsson_Power
Guest

Standard Skillnad på DOVO Shavette och "riktig" kniv?

Hej! Rakar mig sedan en tid tillbaka med en DOVO Shavette med svart klinga (har provat röd också) Tycker det är skoj som fan. Men, (finns alltid ett men) hur mycket skillnad är det på en "riktig" kniv och en Shavette egentlige? Jag har fått för mig att en riktig kniv är överlägset bättre. (Och manligare!)

Mvh Michael Larsson
Svara med citat
  #2 (permalink)  
Gammal 2010-10-29, 05:56
Skattekattens avatar
Moderator

Reg.datum: jun 2008
Skattekatten is on a distinguished road
Standard

Jag skulle nog säga att shavetten ger en avsevärt bättre rakning än en rakkniv. Det är näst intill omöjligt att slipa upp en rakkniv till samma skärpa som ett rakblad vilket innebär att den kommer att upplevas som slö i jämförelse.
Svara med citat
  #3 (permalink)  
Gammal 2010-10-29, 12:43
Larsson_Power
Guest

Standard

Okej, tack för svaret! Då känns det nästan som att det bara är mer jobb än nöje med en vanlig kniv alltså?
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2011-01-20, 21:58
Junior Member

Reg.datum: jan 2011
Elvir is on a distinguished road
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Larsson_Power Visa inlägg
Då känns det nästan som att det bara är mer jobb än nöje med en vanlig kniv alltså?
Precis!
Fortsätt att njuta med din shavette.
Svara med citat
  #5 (permalink)  
Gammal 2011-02-10, 18:02
Junior Member

JonisBader is on a distinguished road
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Larsson_Power Visa inlägg
Hej! Rakar mig sedan en tid tillbaka med en DOVO Shavette med svart klinga (har provat röd också) Tycker det är skoj som fan. Men, (finns alltid ett men) hur mycket skillnad är det på en "riktig" kniv och en Shavette egentlige? Jag har fått för mig att en riktig kniv är överlägset bättre. (Och manligare!)

Mvh Michael Larsson
Tjena Michael. Jag undrar ifall det är två helt olika shavettes när man har en röd eller en svart hållare, eller kan man köpa en shavette, vilken som, och sedan köpa en hållare av den andra färgen?

Och vad är måttskillnaden på rakbladen till den röda och den svarta?

/ Jonis
Svara med citat
  #6 (permalink)  
Gammal 2011-02-13, 16:59
RobertST
Guest

Standard Skära sig?

Det vore förståss fel att påstå att man första gången man provade en shavette inte skulle skära sig!
Självklart skär man sig! Men det är INGEN orsak till att försöka igen!
När man lärt sig hur man använder en shavette (eller en "straight razor") så kommer man igen! Skönare rakning får man leta efter!
Svara med citat
  #7 (permalink)  
Gammal 2011-02-16, 01:12
Larsson_Power
Guest

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av JonisBader Visa inlägg
Tjena Michael. Jag undrar ifall det är två helt olika shavettes när man har en röd eller en svart hållare, eller kan man köpa en shavette, vilken som, och sedan köpa en hållare av den andra färgen?

Och vad är måttskillnaden på rakbladen till den röda och den svarta?

/ Jonis
Hallå! Det är bara hållarna som skiljer. Den röda är för vanliga dubbeledgade blad som du bryter av på mitten. Den svarta är för långa blad som är speciella för shavetten. Och till den gröna hållaren ska det passa långa EXTRA vassa blad till!

"Skärlängd" vanliga dubbeledgade blad (röd hållare) : 3.5 cm

"Skärlängd" långa blad blad (svart hållare) : 6.5 cm

Hoppas det hjälpte!

Mvh Michael
Svara med citat
  #8 (permalink)  
Gammal 2011-02-16, 08:54
Junior Member

JonisBader is on a distinguished road
Standard

Underbart! Tack för svaret Larsson. Då spelar det alltså inte så stor roll vilken av de två jag köper, jag kan ändå skaffa en svart/röd/grön hållare till den och använda vilket rakblad jag vill!

En fråga till bara. Eller snarare en förklaring:

Då kommer jag alltså kunna köpa min shavette och sedan välja (förutsatt att jag har hållarna) vilken längd på rakbladet jag själv vill ha.

Men, kommer hållaren/rakbladet på något sätt sticka ut från shavetten när man har de längre bladen?

Nåja, det verkar ju som att det funkar att byta så jag behöver inte längre fundera på vilken shavette jag ska skaffa, röd eller svart.
Svara med citat
  #9 (permalink)  
Gammal 2011-02-18, 20:53
RobertST
Guest

Standard

Jag är 'advokat' för 'safety razors'! En sådan ger dig 2 fördelar före en shavette: 1: Den är oftast lite tyngre och ger därmed lite bättre stabilitet. 2: Den har inte bara EN egg, den har TVÅ! Dvs säga du kan 'snurra' runt den ett halvt varv så har du helt plötsligt en helt raklödderfri oanvänd egg!
Och som extra bonus: Den håller din egg i rätt vinkel (om du inte missat den helt och hållet vill säga).
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är