|
|||
|
Hej! Rakar mig sedan en tid tillbaka med en DOVO Shavette med svart klinga (har provat röd också) Tycker det är skoj som fan. Men, (finns alltid ett men) hur mycket skillnad är det på en "riktig" kniv och en Shavette egentlige? Jag har fått för mig att en riktig kniv är överlägset bättre. (Och manligare!)
![]() Mvh Michael Larsson |
|
|||
|
Citat:
Och vad är måttskillnaden på rakbladen till den röda och den svarta? / Jonis |
|
|||
|
Det vore förståss fel att påstå att man första gången man provade en shavette inte skulle skära sig!
Självklart skär man sig! Men det är INGEN orsak till att försöka igen! När man lärt sig hur man använder en shavette (eller en "straight razor") så kommer man igen! Skönare rakning får man leta efter! |
|
|||
|
Citat:
"Skärlängd" vanliga dubbeledgade blad (röd hållare) : 3.5 cm "Skärlängd" långa blad blad (svart hållare) : 6.5 cm Hoppas det hjälpte! ![]() Mvh Michael |
|
|||
|
Underbart! Tack för svaret Larsson. Då spelar det alltså inte så stor roll vilken av de två jag köper, jag kan ändå skaffa en svart/röd/grön hållare till den och använda vilket rakblad jag vill!
En fråga till bara. Eller snarare en förklaring: Då kommer jag alltså kunna köpa min shavette och sedan välja (förutsatt att jag har hållarna) vilken längd på rakbladet jag själv vill ha. Men, kommer hållaren/rakbladet på något sätt sticka ut från shavetten när man har de längre bladen? Nåja, det verkar ju som att det funkar att byta så jag behöver inte längre fundera på vilken shavette jag ska skaffa, röd eller svart. |
|
|||
|
Jag är 'advokat' för 'safety razors'! En sådan ger dig 2 fördelar före en shavette: 1: Den är oftast lite tyngre och ger därmed lite bättre stabilitet. 2: Den har inte bara EN egg, den har TVÅ! Dvs säga du kan 'snurra' runt den ett halvt varv så har du helt plötsligt en helt raklödderfri oanvänd egg!
Och som extra bonus: Den håller din egg i rätt vinkel (om du inte missat den helt och hållet vill säga). |
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|