|
|||
|
Hej. Har kört med gilette fusion power i flera år, har alltid fått små röda saker i ansiktet.
Har nu läst en hel del, och det verkar som att sådana saker kan minimeras med en 2-blads hyvel. De som verkar mest intressanta är Merkur 34c och Merkur 700. Vilken skulle ni rekomendera för en total nybörjare? Vet att 700, har vinkelbart blad, men behövs det? Sen täntke ajg även fråga vad man skall ha för raklödder osv. Har känslig hy, så köpte nyligen cliniques rag-gel, aftershave osv. Fungerar det, eller behöver man rakolja? Tacksam för alla tips. Är total nybörjare inom området. edit: feathers 10 pack blad borde väl vara bra blad att börja med? Senast redigerad av phoenix91 den 2010-10-21 klockan 20:03 |
|
|||
|
Citat:
Jag är själv helt ny, har nyss beställt hem grejor. Så jag kan inte ge så många kvalicerade svar. Men kan svara lite utifrån det jag har läst. Justerbart blad har sagts ofta på främst badgerandblade.com inte är bra att ha till en början när man lär sig använda hyveln då detta ger mer faktorer som kan bli fel när man lär sig. Sen rakgel/raktvål finns det alla möjliga som kan vara bra för dig, det varierar stort från person till person. Men inget från trycksatt flaska är att rekommendera. Så en rakborste och tvål/creme är en bra start. God förberedelse innan rakningen har stor vikt på hur irriterad huden blir. Finns massor med tips på youtube, en person som kallar sig mantic59 YouTube - mantic59s kanal Feather bladen anses vara fruktansvärt vassa och inte förlåtande överhuvudtaget. De kan vara bra om du har grovt/mycket skägg annars kan det vara bra böra med något annat blad. Allt detta är bara lite av min lärdom, men som sagt jag vet inte säkert själv. Så hoppas någon mer erfaren kan rätta mig och ge dig bra svar. |
|
|||
|
okej, tack.
jag var så sugen så beställde den merkurhyveln som har ställbart blad, men inte är lika klumpig som 700... Merkur Progrss heter den. testade idag, när det var mycket skägg, med clinique raksum, utan borste och med featherbladen, det gick superbra. inga sår, förutom där det varit nån litenn finne. |
|
|||
|
Hej!
Själv började jag med Merkur Progress (som också är ställbar) eftersom nivå ett är precis som 34C. Så jag började där och har sedan ökat allt eftersom. Då blir det ju en hyvel som vara längre och som man kan utvecklas med. |
|
|||
|
Citat:
Den fasta blev en Edwin Jagger Dubbelbladshyvel Chrome Plated (295:-) och den ställbara en Merkur Futur (rakset 2495:-). Den fasta hyveln är lite försiktig, medan Futur-hyveln kan ställas upp till en mer, för mig ibland passande, aggresivitet. |
|
|||
|
Mjae, den står ju i rakstället, som jag köpte den med, men varför inte?
|
![]() |
| Taggar |
| cliniqu, merkur 34c, merkur 700 |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|