Gå tillbaka   Gents Forum > Kroppsvård > Rakning och skägg

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2010-08-26, 20:49
Junior Member

Reg.datum: aug 2010
carl-philip is on a distinguished road
Standard Vad för rakgrejer ska man ha?

Hej jag tänkte köpa nya rak prylar. Jag använder nu rakhyvel och lödder från gillett och rakar mig var annan/tredje dag, ibland också med rakappart. Efter jag har rakat mig brukar jag få irriterad hud och några rakfinnar på halsen. Jag brukar alltid raka mig efter duschen och följa alla andra rekommendationer. Jag har ganska grovt skägg men också känslig hud. Men nu tänkte jag iaf köpa nya prylar och min fråga är ju självfallet vad ska man köpa för hyvel, lödder, före och efter krämer? Jag kikat lite på merkur hyvlarna men vet inte vilken? Är det tex någon skillnad mellan 34c (395kr) och Razor progress (529kr) ?
När det kommer till lödder osv har jag ju som sagt känslig hud.

Tack på förhand / Philip
Svara med citat
  #2 (permalink)  
Gammal 2010-08-27, 06:13
bAkewelles avatar
Junior Member

Reg.datum: jul 2009
bAkewelle is on a distinguished road
Skicka ett meddelande via MSN till bAkewelle
Standard Sar

Citat:
Ursprungligen postat av carl-philip Visa inlägg
Hej jag tänkte köpa nya rak prylar. Jag använder nu rakhyvel och lödder från gillett och rakar mig var annan/tredje dag, ibland också med rakappart. Efter jag har rakat mig brukar jag få irriterad hud och några rakfinnar på halsen. Jag brukar alltid raka mig efter duschen och följa alla andra rekommendationer. Jag har ganska grovt skägg men också känslig hud. Men nu tänkte jag iaf köpa nya prylar och min fråga är ju självfallet vad ska man köpa för hyvel, lödder, före och efter krämer? Jag kikat lite på merkur hyvlarna men vet inte vilken? Är det tex någon skillnad mellan 34c (395kr) och Razor progress (529kr) ?
När det kommer till lödder osv har jag ju som sagt känslig hud.

Tack på förhand / Philip
Merkur Razor Progress är justerbar 34c är inte det.Om du har känslig hud rekomderar jag icke parfymerade tvålar eller krämer, eller sensitive kräm eller tvål, för rekommendationer gå till badgerandblade.com, eller bara köp något med sensitive på burken/skålen, Pre-shave rak olja kav vara en ide om du har grov skäggväxt.
Svara med citat
  #3 (permalink)  
Gammal 2010-08-30, 10:11
Junior Member

Reg.datum: apr 2010
Bomber_5000 is on a distinguished road
Standard

Se till att tvätta ansiktet med hett vatten och någon bra rengöring. Jag använder sedan Palmolives rakcreme från ICA (Kostar 31:kr) eller en Muhle tvål. Sedan använder jag en DE, först medhårs och sedan tvärs mot stråna. Jag avslutar sedan med att skölja ansiktet med kallt vatten och sedan använder jag Clinique Post-shave balm. Jag får lätt rakfinnar och irritation om jag använder en för aggressiv rakhyvel. Men nu använder jag en Feather Popular med Derby blad som fungerar utmärkt för mig. Om du ska handla från Gents så ska Edwin jaggers safety razor vara riktigt bra. Annars kostar en Feather rakhyvel 185kr på Guapo.se. Clinique Post-shave balm kostar 215:kr men den är värd varenda öre. Prova även att köpa några olika märken på rakblad och se vilka som passar dig bäst. Derby och Shark är mina favoriter.

Finns massor av bra filmer på youtube att titta på om du vill ha bra tips.

Senast redigerad av Bomber_5000 den 2010-08-30 klockan 10:22
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är