|
|||
|
Hej på er, Ropade nyss hem en matador precition razette rakhyvel från tradera för 42kr.
Någon som vet om där är något att ha? Går de att raka sig med? Blev mest ett impulsköp då jag tyckte den såg snygg ut. |
|
|||
|
vet inte vilket modell det är, razettte?
Klart att det går. Om den inte är skadad på ngt sätt förstås. Jag använder själv en Matador Precision som resehyvel, kanske det är samma modell? den ligger i en äggformad backelitask med plats för några extra blad. Min hyvel trivs bäst med Feather-blad och ett Palmolive Stick. Se bara till att göra rent den ordentligt innan. |
|
|||
|
På Badger & Blade är det väldigt många som har den hyveln som sin favorit, så att det går att raka sig med den gör det absolut. Vet iof inte vad Razette saken är, men kollade upp Tradera auktionen du vann och det verkar ju vara en helt vanlig hyvel om än lite sliten i skaftet (om det inte ska vara så).
/A |
|
|||
|
Ropade även hem 2st matador de luxe. Ska bli spännande att prova. Va så billigt att jag inte kunde låta bli, så det gick av bara farten
Hade redan hunnit beställa merkur rakblad. Några bra tips på hur jag kan rengöra hyvlarna?
|
|
|||
|
Rengöringen sköter du genom att blanda varmt vatten (helst kokande) med lite ättika. Säg nån matsked/2dl vatten kanske, inte så noga. Låt sedan hyvlarna ligga i det i några minuter (2 räcker gott), sen tar du en tandborste och skrubbar rent den i alla vrår du kommer åt, det du inte kommer åt tar du med en tandpetare.
Borstar rengörs på samma sätt, men med kanske ½ så mycket ättika i för att inte borsten ska lukta så mycket sedan. Lite balsam (vanligt balsam för människor alt djur) i efteråt mjukar upp den lite extra, värt att prova! För fler tips, sök på "you dirty dirty razor" på youtube ![]() /A |
|
|||
|
Citat:
Ska bli grymt kul att prova safety razor. Har sedan tidigare skippat mach 3 samt lödder på burk till förmån för Bic:s oranga engångshyvlar som jag tycker är hur bra som helst, betydligt snällare mot mitt ansikte. Men om dom här Matador hyvlarna fungerar bra ska det bli skönt att slippa all plast . Sen kör jag med en billig rakborste samt palmolive raktvål.
Senast redigerad av Bomber_5000 den 2010-04-26 klockan 20:43 Anledning: Rättelse |
|
|||
|
Jaha, du är alltså ny inom DE (Double Edge / safetyrazor / ...) rakning? Mycket trevlig hobby du gett dig in på, och jag kan lova att en riktig hyvel ger ett resultat 10 gånger bättre än engångshyvlar, om inte mer.
Antar att du redan gjort detta, men hur som helst så rekommenderar jag dig att kolla på Mantic59 på youtube, han har många bra klipp med tips, instruktioner och allmänt snack runtomkring på saker man kan fundera på. Dom är dessutom otroligt välgjorda, och faktiskt riktigt underhållande. Sen är det väl bara att önska dig lycka till, hojta till om det är något mer du funderar över ![]() /A |
|
|||
|
Citat:
![]() Ja det ska bli spännande att prova. Tackar för hjälpen alla. |
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|