Gå tillbaka   Gents Forum > Kroppsvård > Rakning och skägg

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2010-04-08, 13:59
Junior Member

Reg.datum: apr 2010
cokezer0 is on a distinguished road
Standard Jättestort problem vid rakning

Hej! Är snart 18 år gammal och jag har haft kraftig skäggväxt sen 2 år tillbaka.
När jag rakar mig med hyvel (gilette hyvel) så försvinner allt skägg på höger kind, men på vänster kind/vänster sida av hakan så försvinner det knappt någonting. Nu till det största problemet, halsen! Det är omöjligt att få bort håret där, det är nästan alltid 2-3mm skägg kvar där. Det spelar ingen roll om jag värmer upp huden i flera minuter eller om jag rakar mothårs.

Ett annat problem är att mitt skägg syns så tydligt. Efter en rakning så ser det ut som jag har ca 2 dagars stubb.
Har testat rakat mig med en rakapparat (en braUn av serie 3). Samma problem där, skägget på vänster sida försvinner inte alls där, inte heller något på halsen.

Hoppas ni kan komma med några tips!
Det är bara att skriva om ni behöver veta något mer.
Svara med citat
  #2 (permalink)  
Gammal 2010-04-08, 20:14
Senior Member

Reg.datum: maj 2009
Axel_ is on a distinguished road
Standard

Problemet är inte alls ovanligt, jag har/hade också detta (jag är för övrigt ganska precis lika gammal som dig ). Som tur är är lösningen enkel. Till att börja med, dissa allt vad Gillette heter mer än möjligtvis after shave och skrubb tvål. Deras så kallade hyvlar duger bara till att raka sig där nere med... Dyra blad är det också.

Vad du ska investera i är en riktig hyvel med gammaldags dubbelblad (kända av dagens ungdom som sådana blad emos skär sig med ), en riktig rakborste och en gammaldags raktvål. Det tar ofta ett tag att hitta just sin kombo, men ett kit med en Edwin Jagger raktvål + rakskål + borste på gents är en bra början. En hyvel som till exempel Merkurs 34C (finns på gents den också) för dryga 300 lappen är bra att börja med. Köp sedan lite olika blad, dom bästa enligt mig som också har tjock växt är Feather (japp, dom finns också på gents), men dessa kanske inte är så bra att börja med då dom är oerhört vassa (tunna) vilket leder till skärsår. Speciellt om man som jag och de flesta i vår ålder har lite finnar ibland så skär dem av dessa direkt vilket ett lite slöare blad inte gör. Jag skulle köpa ett paket Merkur och ett paket Feather att börja med.

Dock, ang hyveln: fråga pappa/farfar/morfar/grannen (ju äldre ju bättre) om dom har några gamla hyvlar du kan få, de flesta äldre bytte till rakapparat när den kom för att det var lättare/snabbare. Bladen var inte heller lika bra då, så försöker dom avråda dig så säg att du återkommer när du bildat dig en egen uppfattning :P Även borste har dom säkert, och tvål/kräm kan man köpa för under 20an på ICA som fungerar utmärkt som budgetalternativ.

Slutligen, sök på Mantic59 på youtube och se alla hans filmer (jag skulle kunna länka några av dom mest sevärda, men alla är bra och jag har inte riktigt tid :P), han tar upp allt från teknik till tips, ja allt du behöver veta. Sen är det bara att ta det försiktigt i början och vara beredd på att det tar en månad/ett par månader innan tekniken sitter, tills dess får man kanske räkna med lite blod och ett ansikte som brinner ett tag efter man rakat sig men det är det så värt sen, jag lovar! Brudarna gillar välrakade killar, och vill man vara fin får man lida pin

Slutligen, köp ett alunstift för en 50 lapp på apoteket för ev skärsår och en bra after shave (jag kör med bulldogs aftershave balsam från tex kicks, en stor flaska för 100lappen, helt utan konstgjorda ingredienser). Alla funkar, men undvik helst alkohol. En fuktighetskräm kan vara bra, eftersom rakningen torkar ut huden.

(är i fjällen så har lite begränsad tillgång till dator, men svarar igen till veckan om inte förr)

Lycka till!

/Axel
Svara med citat
  #3 (permalink)  
Gammal 2010-04-09, 12:28
Junior Member

Standard

Tackar! Ska testa det du sa, återkommer med svar.
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2010-04-09, 22:12
Junior Member

kekkee is on a distinguished road
Standard

Inspirerande inlägg där Axel_! Om jag inte missminner mig har farsgubben min en gammal hyvel ligger någonstans därhemma. Ska minsann be att få ärva den nästa gång jag är hemma och hälsar på..
Svara med citat
  #5 (permalink)  
Gammal 2010-04-10, 14:12
Senior Member

Standard

Cokezer0; Gör så! Får samtidigt passa på att tipsa (som så många gånger tidigare) om det engelskspråkiga forumet Badger and blade (Badger & Blade), dom har en jättebra sektion just för nybörjare där det finns många kunniga människor som kan hjälpa och ge tips. Jag nickar för övrigt Axel_ där också

Kekkee; Tack! Det tycker jag låter som en utmärkt idé! Är den gamla hyveln i behov av rengörning är varmt vatten och lite ättika att lägga hyveln i någon minut det bästa, skrubba sedan av alla gamla tvålrester med en gammal tandborste och möjligtvis en tandpetare för att peta bort smutsen i trånga utrymmen. Återkom även du gärna med en rapport om hur det gick, alltid kul att höra

/Axel
Svara med citat
  #6 (permalink)  
Gammal 2010-04-11, 13:58
Junior Member

Standard

Tack! Glömde att nämna att min hy inte blir tillräcklig varm när jag tar varmvatten. Det känns inte alls som att jag har tagit vatten på ansiktet, halsen känns lika som när man vaknar.
Ska iallafall köpa en Merkur 34C dubbelbladshyvel (Safety razor) nu när gents fyller på lagret.
Ska jag fortsätta använda mitt Gillette rakskum? Eller köpa något annat? Har svårt med det här
Svara med citat
  #7 (permalink)  
Gammal 2010-04-11, 19:17
Senior Member

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av cokezer0 Visa inlägg
Tack! Glömde att nämna att min hy inte blir tillräcklig varm när jag tar varmvatten. Det känns inte alls som att jag har tagit vatten på ansiktet, halsen känns lika som när man vaknar.
Ska iallafall köpa en Merkur 34C dubbelbladshyvel (Safety razor) nu när gents fyller på lagret.
Ska jag fortsätta använda mitt Gillette rakskum? Eller köpa något annat? Har svårt med det här
Nu vet inte jag hur du bor, men risken finns ju att ditt vatten inte blir varmt nog... Men det behöver oftast inte vara skållhett, över kroppstemperatur brukar räcka för att mjuka upp skägget. Anledningen till att ha varmare (mer än att det såklart blir lite bättre enligt vissa) är då framförallt att det helt enkelt känns skönare med varmt vatten/lödder än kallt/ljummet. Men det är ju också en smaksak. I början är dock tekniken till att få till ett bra lödder mycket viktigare än hur varmt det är för hur bra din rakning/förberedning till rakning blir.

Det tycker jag låter som en utmärkt idé, har du dåligt tålamod så kolla guapo_se - produkter för män inom accessoarer, dofter, hudvård och rakning (också svensk sida) eller för den delen en massa engelska sidor (fördelen med engelska sidor är att du slipper ev tull iom EU). Finns en uppsjö, google kan dem alla

Jag gjorde faktiskt första rakningen med gel på flaska för att jag var så otålig med ändå hyffsat resultat, men det finns många som skär mer eller mindre halsen (nåja) av sig när dom testar. Så beställ du en tvål samt borste när du ändå beställer hyveln, jag vet att det kan kännas med såpass många utgifter samtidigt men se det som investeringar. En tvål håller ofta mer än 6 månader, och kostar ca 60 kr, dvs mycket billigare än sånt skum. Dessutom går känslan inte att jämföra. Samma med hyvel, den har du hela livet om du vill, och bladen både kostar mindre och håller längre än 734 blads (ja eller vad dom nu har idag?) bladen från Gillette för 40kr styck. Även där så rakar dom både bättre och skonsammare, så vinsten är ju till största delen inte ekonomisk.

Budgetvarianten är som sagt Palmolives raktvål/stick på ICA för under 20kr, jag började med sånt och använder det fortfarande ibland på resor osv. Borste kanske till och med pappa/farfar/... har liggande en någonstans du kan ärva? Mest prisvärt är dock ett kit (det köpte för övrigt jag också) med tvål, borste och kopp för ca 300kr. Den tvålen är för övrigt grym och den jag kör med till vardags.

I övrigt finns det väl inte så mycket mer att säga, titta på Mantic, öva, kolla ännu mer på Mantic, öva och repetera... Du som precis som jag har grov växt bör duscha innan rakning, gärna varmt och gärna länge för att mjuka upp skägget bra, bastu är ännu bättre. Jag brukar också innan jag löddrar gnida in stubben med lite mandelolja (60kr på apoteket) för att ytterligare mjuka upp den samt att hyveln ska glida bättre, funkar minst lika bra som rakoljorna från tex gents som är drygt 10ggr dyrare... Kan vara något att testa

Lycka till och bara fråga om det är något du funderar över!

/Axel
Svara med citat
  #8 (permalink)  
Gammal 2010-04-13, 17:27
Member

Reg.datum: apr 2009
janwett is on a distinguished road
Standard

Jag har inte provat det, men en kompis påstår att det går precis lika bra med selleri. Äh, jag menar barnolja
Svara med citat
  #9 (permalink)  
Gammal 2010-04-13, 18:34
Senior Member

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av janwett Visa inlägg
Jag har inte provat det, men en kompis påstår att det går precis lika bra med selleri. Äh, jag menar barnolja
Barnolja/mandelolja/olivolja/motorolja... njaa kanske inte det sista, men är övertygad om att all olja fungerar. Anledningen till att jag använder mandelolja är för att det är ganska billigt (jämför olivolja) och fungerar bra samt att den har en ganska neutral och svag lukt. Men i båda dessa avseenden fungerar säkert barnolja lika bra, prova gärna och återkom med resultat

Det finns även dom som rakar sig med enbart olja, inget jag själv testat och inget jag tänker testa men med rätt förberedelse i övrigt (dusch etc) ser jag ingen anledning till att det inte skulle fungera, olja mjukar ju upp skägget lite och gör framförallt så att hyveln glider och är skägget redan mjukt borde det fungera ypperligt.

/A
Svara med citat
  #10 (permalink)  
Gammal 2010-05-07, 21:41
Senior Member

Standard

Är lite intresserad av att höra hur det gick, har du köpt någon hyvel än och testat?

/A
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är