|
|||
|
Hejsan axel! Har varit lite off den senaste tiden. Inte brytt mig så mycket om rakningen. Känner mig lite mer vuxen med skägg hehe, men nu har jag äntligen köpt en hyvel och tillbehör.
Det blev en Merkur 38C, art of shaving rakolja, art of shaving after-shave balsam och feather blad(10pack). Fick varorna alldeles nyss, ska nu testa dem för första gången. Värt att nämna, rakborste, hade tydligen en sådan hemma. Önska mig lycka till :-D |
|
|||
|
Har nu rakat mig. Finns knappt ord att beskriva den här rakningen, hyveln tog precis allt i ett kort drag.
Fast jag har ett problem som återstår, det är halsen. Får verkligen inte bort allt där, det är fortfarande någon millimeter kvar på varje strå. Värt att nämna är att jag inte rakat MOTHÅRS ännu. Kör med bladet som följde med hyveln, det kanske blir skillnad med feather-bladen. Bara jag lyckas få bort håret på halsen så blir jag jättenöjd! Som jag läste i en annan tråd, att skägget har massa olika riktningar på halsen, detta stämmer in på mig också. Hoppas jag kan få hjälp med detta. //cokezer0 |
|
|||
|
Just vad gäller håren på halsen har jag själv haft det lite knepigt där. När det gäller dubbelbladshyvlar är det väldigt viktigt att du håller i rätt vinkel, så bladet kommer emot. Just på halsen där allting växer huller om buller och det dessutom inte är i närheten av en rak yta, är det ibland lätt att man bara skrapar av löddret, men bladet går inte emot.
Första gångerna jag provade dubbelblad tyckte jag också att det inte tog på halsen, men efter några försök där jag fått rätt på lödder och allting, och lyckades ha bladet emot även på halsen, försvann skägget även där. Hoppas det går bättre för dig i fortsättningen. Lycka till! |
|
|||
|
Citat:
Citat:
Hur som helst, trevligt att det gick så bra första gången! Jag kan lova att det blir bättre, första två veckorna blev det för egen del märkbart bättre för varje gång när man testade nya tekniker, produkter osv. Citat:
En annan sak du kan testa är att försiktigt börja raka lite sidhårs istället för medhårs på halsen, det gör jag själv. Skägget på min hals växer från mitten och utåt med en liiten vinkling uppåt bortsett från strängen precis under hakan och över äpplet. När jag rakar halsen sträcker jag dock ut skinnet som jag nämnde ovan och rakar nedifrån och upp, sedan ofta uppifrån och ned. På alla andra ställen kör jag dock medhårs, ev sidhårs och sedan mothårs med några "touchups", dvs förbättringar där jag känner att det behövs. Lycka till! |
|
|||
|
Citat:
Ditt problem verkar vara att det inte tar ordentligt och det skulle jag tro är en kombination av att huden sträcks för dåligt och eventuellt att du har för dåligt förarbete, vilket leder till att du inte kan raka mothårs eller ens sidhårs utan att bli irriterad. Och tro mig, få om ens någon kan få bra resultat på halsen med bara en medhårs "pass". Vad som däremot skulle hjälpa är om du mer i detalj beskriver hur du förbereder samt rakar halsen, dvs tex om du använder rakolja, om du börjar medhårs, om du kör sidhårs sedan osv. |
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|