Gå tillbaka   Gents Forum > Kroppsvård > Rakning och skägg

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #11 (permalink)  
Gammal 2010-07-27, 17:10
Junior Member

Reg.datum: apr 2010
cokezer0 is on a distinguished road
Standard

Hejsan axel! Har varit lite off den senaste tiden. Inte brytt mig så mycket om rakningen. Känner mig lite mer vuxen med skägg hehe, men nu har jag äntligen köpt en hyvel och tillbehör.
Det blev en Merkur 38C, art of shaving rakolja, art of shaving after-shave balsam och feather blad(10pack). Fick varorna alldeles nyss, ska nu testa dem för första gången. Värt att nämna, rakborste, hade tydligen en sådan hemma.

Önska mig lycka till :-D
Svara med citat
  #12 (permalink)  
Gammal 2010-07-27, 18:00
Junior Member

Standard

Har nu rakat mig. Finns knappt ord att beskriva den här rakningen, hyveln tog precis allt i ett kort drag.
Fast jag har ett problem som återstår, det är halsen. Får verkligen inte bort allt där, det är fortfarande någon millimeter kvar på varje strå.
Värt att nämna är att jag inte rakat MOTHÅRS ännu.
Kör med bladet som följde med hyveln, det kanske blir skillnad med feather-bladen.
Bara jag lyckas få bort håret på halsen så blir jag jättenöjd!

Som jag läste i en annan tråd, att skägget har massa olika riktningar på halsen, detta stämmer in på mig också.

Hoppas jag kan få hjälp med detta.

//cokezer0
Svara med citat
  #13 (permalink)  
Gammal 2010-07-29, 13:40
Administrator

Reg.datum: jul 2010
caluha is on a distinguished road
Standard

Just vad gäller håren på halsen har jag själv haft det lite knepigt där. När det gäller dubbelbladshyvlar är det väldigt viktigt att du håller i rätt vinkel, så bladet kommer emot. Just på halsen där allting växer huller om buller och det dessutom inte är i närheten av en rak yta, är det ibland lätt att man bara skrapar av löddret, men bladet går inte emot.

Första gångerna jag provade dubbelblad tyckte jag också att det inte tog på halsen, men efter några försök där jag fått rätt på lödder och allting, och lyckades ha bladet emot även på halsen, försvann skägget även där.

Hoppas det går bättre för dig i fortsättningen.

Lycka till!
Svara med citat
  #14 (permalink)  
Gammal 2010-07-29, 18:53
Senior Member

Reg.datum: maj 2009
Axel_ is on a distinguished road
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av cokezer0 Visa inlägg
Hejsan axel! Har varit lite off den senaste tiden. Inte brytt mig så mycket om rakningen. Känner mig lite mer vuxen med skägg hehe, men nu har jag äntligen köpt en hyvel och tillbehör.
Det blev en Merkur 38C, art of shaving rakolja, art of shaving after-shave balsam och feather blad(10pack). Fick varorna alldeles nyss, ska nu testa dem för första gången. Värt att nämna, rakborste, hade tydligen en sådan hemma.

Önska mig lycka till :-D

Citat:
Har nu rakat mig. Finns knappt ord att beskriva den här rakningen, hyveln tog precis allt i ett kort drag.
Fast jag har ett problem som återstår, det är halsen. Får verkligen inte bort allt där, det är fortfarande någon millimeter kvar på varje strå.
Värt att nämna är att jag inte rakat MOTHÅRS ännu.
Kör med bladet som följde med hyveln, det kanske blir skillnad med feather-bladen.
Bara jag lyckas få bort håret på halsen så blir jag jättenöjd!

Som jag läste i en annan tråd, att skägget har massa olika riktningar på halsen, detta stämmer in på mig också.

Hoppas jag kan få hjälp med detta.

//cokezer0
Jag har också varit mer aktiv på andra forum den tiden jag spenderat framför datorn, vilken brukar bli ganska reducerad under sommaren.

Hur som helst, trevligt att det gick så bra första gången! Jag kan lova att det blir bättre, första två veckorna blev det för egen del märkbart bättre för varje gång när man testade nya tekniker, produkter osv.

Citat:
Ursprungligen postat av caluha Visa inlägg
Just vad gäller håren på halsen har jag själv haft det lite knepigt där. När det gäller dubbelbladshyvlar är det väldigt viktigt att du håller i rätt vinkel, så bladet kommer emot. Just på halsen där allting växer huller om buller och det dessutom inte är i närheten av en rak yta, är det ibland lätt att man bara skrapar av löddret, men bladet går inte emot.

Första gångerna jag provade dubbelblad tyckte jag också att det inte tog på halsen, men efter några försök där jag fått rätt på lödder och allting, och lyckades ha bladet emot även på halsen, försvann skägget även där.

Hoppas det går bättre för dig i fortsättningen.

Lycka till!
Stämmer mycket bra där. En anna sak med halsen är att det ofta krävs att man drar lite i skinnet för att håren ska resa sig och vara lätta att raka av. Själv brukar jag vrida huvudet åt vänster och upp i taket när jag rakar högra sidan av halsen och vice versa när jag rakar vänstra sidan. Svårt att förklara, men tänk dig att du ska sträcka ut skinnet så mycket som möjligt så förstår du nog ganska snabbt hur du ska göra detta. Att göra det med handen går såklart också, men detta är ett mycket lättare sätt om du frågar mig.
En annan sak du kan testa är att försiktigt börja raka lite sidhårs istället för medhårs på halsen, det gör jag själv. Skägget på min hals växer från mitten och utåt med en liiten vinkling uppåt bortsett från strängen precis under hakan och över äpplet. När jag rakar halsen sträcker jag dock ut skinnet som jag nämnde ovan och rakar nedifrån och upp, sedan ofta uppifrån och ned. På alla andra ställen kör jag dock medhårs, ev sidhårs och sedan mothårs med några "touchups", dvs förbättringar där jag känner att det behövs.

Lycka till!
Svara med citat
  #15 (permalink)  
Gammal 2010-07-30, 15:29
Junior Member

Standard

Har nu testat flera olika tekniker för att raka halsen, men ingen verkar fungera.
Efter en rakning kan man nästan tro att jag glömt att rakat halsen helt och hållet.

Skulle det hjälpa er om jag la upp en bild på halsen?
Svara med citat
  #16 (permalink)  
Gammal 2010-08-06, 10:49
Senior Member

Reg.datum: maj 2009
Axel_ is on a distinguished road
Standard

Citat:
Har nu testat flera olika tekniker för att raka halsen, men ingen verkar fungera.
Efter en rakning kan man nästan tro att jag glömt att rakat halsen helt och hållet.

Skulle det hjälpa er om jag la upp en bild på halsen?
Så länge din hals inte ser ut på något väldigt speciellt sätt tror jag inte en bild hjälper...

Ditt problem verkar vara att det inte tar ordentligt och det skulle jag tro är en kombination av att huden sträcks för dåligt och eventuellt att du har för dåligt förarbete, vilket leder till att du inte kan raka mothårs eller ens sidhårs utan att bli irriterad. Och tro mig, få om ens någon kan få bra resultat på halsen med bara en medhårs "pass".

Vad som däremot skulle hjälpa är om du mer i detalj beskriver hur du förbereder samt rakar halsen, dvs tex om du använder rakolja, om du börjar medhårs, om du kör sidhårs sedan osv.
Svara med citat
  #17 (permalink)  
Gammal 2010-08-13, 20:15
Junior Member

Reg.datum: aug 2010
pellepulare is on a distinguished road
Standard

Hej, kan det vara så att huden blir tåligare med tiden, pratade med farsan som sa att han hade problem med småsår och irriterad hud i sin ungdom men det upphörde efter ett tag?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är