Gå tillbaka   Gents Forum > Kroppsvård > Rakning och skägg

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2010-04-03, 14:38
Junior Member

Reg.datum: apr 2010
Lorentzo is on a distinguished road
Standard kniv eller hyvel?

Jag sitter och försöker bestämma mig för om jag ska skaffa kniv eller rakhyvel är så otroligt less på vanliga 4blads hyvlar. De rakar aldrig riktigt lent på mig så nu trimmar jag bara lite lätt med rakapparat för att slippa se helt vildvuxen ut

Vad jag förstår så blir det bättre rakning med kniv men jag är lite nervös med att ha en kniv mot halsen
Har någon av er tips på hur jag kan tänka innan jag bestämmer mig helt?
Svara med citat
  #2 (permalink)  
Gammal 2010-04-13, 17:38
Herr_Melanders avatar
Junior Member

Reg.datum: jan 2010
Herr_Melander is on a distinguished road
Standard

Hej Lorentzo, mitt tips till dig är att köra med en saftey razor ca 1 år så du får in känslan lite. Blir rätt djupa sår om man gör fel, jag gjorde iaf fel och har ett fint snitt strax nedanför ena ögat. Detta gjordes dock efter en kväll med lite goda drycker, enbart då vågade jag gå på med min sylvassa Heljestrandare, sedan dess har min sambo sagt NEJ till rakning med kniv. Men som sagt övning ger...

Börja köra lite på armar och ben, eller köp ballonger och blås upp dom, sedan löddrar du upp dom med raktvål och rakar av all tvål, bra träning.

Lycka till!
Svara med citat
  #3 (permalink)  
Gammal 2010-04-13, 18:43
Senior Member

Reg.datum: maj 2009
Axel_ is on a distinguished road
Standard

Måste hålla med Melander, börja med kniv så du får in dels allt runt omkring med lödder/förberedelse osv men också tekniken med bladvinkel mm. Dessutom, kniv är inget man har enbart (åtminstone inte i början), utan man har i regel en safety razor också för de dagar man inte hinner raka sig med kniv/inte orkar eller helt enkelt inte underhållit kniven så bra så den inte är i rakbart skick på morgonen.

/A
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2010-04-15, 10:24
Member

Reg.datum: apr 2009
janwett is on a distinguished road
Standard

Jag instämmer med de övriga. Eftersom jag själv är helt ny på kniv finns det två saker som är lättare: 1. Att få skärsår. Alun i block är att rekommendera. 2.Det BLIR bättre rakning med kniv.
Tills vidare kör jag även med min safetyrazor. Dels på ytor där jag ännu inte vågar köra med kniven, dels när jag inte vill att det skall ta en halv evighet att raka sig. Dock tror jag att jag med tiden kommer att stegvis gå över helt till kniv.
För övrigt tycker jag att om man skall kolla om kniv är nåt för mig, kan man börja med shavette. Du förlorar inte en förmögenhet om du lägger av, och du slipper underhålla skärpan.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är