|
|||
|
Jag sitter och försöker bestämma mig för om jag ska skaffa kniv eller rakhyvel är så otroligt less på vanliga 4blads hyvlar. De rakar aldrig riktigt lent på mig så nu trimmar jag bara lite lätt med rakapparat för att slippa se helt vildvuxen ut
Vad jag förstår så blir det bättre rakning med kniv men jag är lite nervös med att ha en kniv mot halsen ![]() Har någon av er tips på hur jag kan tänka innan jag bestämmer mig helt? |
|
|||
|
Måste hålla med Melander, börja med kniv så du får in dels allt runt omkring med lödder/förberedelse osv men också tekniken med bladvinkel mm. Dessutom, kniv är inget man har enbart (åtminstone inte i början), utan man har i regel en safety razor också för de dagar man inte hinner raka sig med kniv/inte orkar eller helt enkelt inte underhållit kniven så bra så den inte är i rakbart skick på morgonen.
/A |
|
|||
|
Jag instämmer med de övriga. Eftersom jag själv är helt ny på kniv finns det två saker som är lättare: 1. Att få skärsår. Alun i block är att rekommendera. 2.Det BLIR bättre rakning med kniv.
Tills vidare kör jag även med min safetyrazor. Dels på ytor där jag ännu inte vågar köra med kniven, dels när jag inte vill att det skall ta en halv evighet att raka sig. Dock tror jag att jag med tiden kommer att stegvis gå över helt till kniv. För övrigt tycker jag att om man skall kolla om kniv är nåt för mig, kan man börja med shavette. Du förlorar inte en förmögenhet om du lägger av, och du slipper underhålla skärpan. |
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|