Gå tillbaka   Gents Forum > Kroppsvård > Rakning och skägg

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2010-03-26, 09:21
Junior Member

Reg.datum: mar 2010
mark_hammond is on a distinguished road
Standard Strigel från Gents

Min flickvän hade varit på butiken i helsingborg och köpt ett rakkitt i present till mig. Blev riktigt glad eftersom jag funderat på att börja använda rakkniv ett bra tag. Dock hade någon i butiken rekommenderat henne en strigel som själv gents hade gjort. Det eftersom den är extra bred och skulle tydligen vara lättare att använda.

Det första jag märkte var att där var en fördjupning på sidan av strigeln. vilket inte jag tänkte så mycke mer på i början. Jag smörjde in den med fettet eftersom den var väldigt torr. Nu har jag försökt mig på att strigla min kniv några gånger utan storre resultat. Främst eftersom är så bred med en smalare fästning så blir den skålformad och därmed inte får full kontakt med rakkniven. Nu måste jag köpa en ny strigel från tex. dovo för att kunna få ordentlig skärpa på min kniv eftersom jag antar att jag inte kan lämna tillbaka min andra strigel.

Så till alla er som funderar på att köpa strigel. Kör på dovo eller något annat beprövat märke.

Eller kanske kan någon ge mig ett tips på hur jag ska få bukt med problemet?
Svara med citat
  #2 (permalink)  
Gammal 2010-03-26, 21:24
Senior Member

Reg.datum: maj 2009
Axel_ is on a distinguished road
Standard

Har ingen erfarenhet av gents stringel, men när jag kollar på den på hemsidan måste jag säga att det verkar vara en idiotisk konstruktion på den... Ringar i ändarna, den kan väl inte göra annat än böja sig då? Eller är det kanske meningen att man ska lägga den på bordet och stringla kniven?

För övrigt tycker jag att själva grejen med bred stringel är dumt, kan man bara tekniken och gör X rörelser (dvs stringlar diagonalt) så är en vanlig stringel bred nog gott och väl...

Nej det skulle vara kul att höra någon från Gents svara på hur den ska användas. För övrigt tycker jag absolut du borde få lämna tillbaka den (om vi inte missat något väldigt viktigt), den verkar ju vara uppenbart felkonstruerad?

/A
Svara med citat
  #3 (permalink)  
Gammal 2010-03-28, 14:56
Junior Member

Standard

Håller med. Dock tror jag inte att jag kan lämna tillbaka den eftersom jag har smort in den. Och i morse klippte jag bort en bit som var skadad.

Tror nog dom tvärvägrar. Får slänga ut ytterligare en 500 lapp på en ordentlig dovo istället. Som jag dock inte ska beställa från gents.
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2010-03-28, 15:07
Senior Member

Reg.datum: maj 2009
Axel_ is on a distinguished road
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mark_hammond Visa inlägg
Håller med. Dock tror jag inte att jag kan lämna tillbaka den eftersom jag har smort in den. Och i morse klippte jag bort en bit som var skadad.

Tror nog dom tvärvägrar. Får slänga ut ytterligare en 500 lapp på en ordentlig dovo istället. Som jag dock inte ska beställa från gents.
Fast per definition måste man ju smörja in den för att använda den första gången (eller man gör det i alla fall), och utan att testa den kan man ju omöjligt se att den inte fungerar? Att klippa bort en skadad bit kanske dom har nåt mot, men jag skulle i alla fall testa. Om inte annat lär ju någon från gents svara i den här tråden, och det ska bli intressant att se hur dom hanterar sådana här ärenden...

/A
Svara med citat
  #5 (permalink)  
Gammal 2010-04-08, 13:50
Junior Member

Standard

Verkligen. Än så länge inget svar. Undrar om dom överhuvudtaget läser igenom. Hursomhelst har jag gett upp hoppet för min strigel och beställt en ny från ett sadelmakeri som ligger i lund. Dom gör varor på beställning till hälften av vad en vanlig strigel kostar. Lundqvist Läder AB lundqvist läder lund väktare polis räddningstjänst ambulans radioväskor radiofästen nyckelringar batonger handklovar nyckelväskor maglite bälten motorcykeltillbehör läder lindat trappräcke läderverkstad sadelmakeri

Kan starkt rekommendera dessa!
Svara med citat
  #6 (permalink)  
Gammal 2011-09-30, 22:24
Member

Reg.datum: dec 2010
KennethM67 is on a distinguished road
Standard

Ringarna i bägge ändar är til för att fästa den ena på väggen i en krok eller del av gångjärn, den andra sätter du ett finger i, men gå till enskomakare, så kan han säkert ordna en karbinhake i ena änden, och ett handtag i andra gjort av läder, smörj in tygdelen ( baksidan ) med vanligt vapenfett eller konsistensfett så strigeln är böjbar och medgörlig, smörj även in ovansidan med fett, låt ligga ett dygn, och torka sedan av överflödigt fett med en bomullstrass, nu är det dags att strigla, och din strigel kommer att hålla i all evinnerlighet

Lycka till
BarberGävle
Svara med citat
  #7 (permalink)  
Gammal 2011-09-30, 22:32
Member

Reg.datum: dec 2010
KennethM67 is on a distinguished road
Standard

Handstrigel har jag till försäljning eftersom jag har för många av dom, 150:- styck, tillverkade i trä med nytt läder, klara att använda, maila mej på : kenneth.molander@blixtmail.se
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är