|
|||
|
Min flickvän hade varit på butiken i helsingborg och köpt ett rakkitt i present till mig. Blev riktigt glad eftersom jag funderat på att börja använda rakkniv ett bra tag. Dock hade någon i butiken rekommenderat henne en strigel som själv gents hade gjort. Det eftersom den är extra bred och skulle tydligen vara lättare att använda.
Det första jag märkte var att där var en fördjupning på sidan av strigeln. vilket inte jag tänkte så mycke mer på i början. Jag smörjde in den med fettet eftersom den var väldigt torr. Nu har jag försökt mig på att strigla min kniv några gånger utan storre resultat. Främst eftersom är så bred med en smalare fästning så blir den skålformad och därmed inte får full kontakt med rakkniven. Nu måste jag köpa en ny strigel från tex. dovo för att kunna få ordentlig skärpa på min kniv eftersom jag antar att jag inte kan lämna tillbaka min andra strigel. Så till alla er som funderar på att köpa strigel. Kör på dovo eller något annat beprövat märke. Eller kanske kan någon ge mig ett tips på hur jag ska få bukt med problemet? |
|
|||
|
Har ingen erfarenhet av gents stringel, men när jag kollar på den på hemsidan måste jag säga att det verkar vara en idiotisk konstruktion på den... Ringar i ändarna, den kan väl inte göra annat än böja sig då? Eller är det kanske meningen att man ska lägga den på bordet och stringla kniven?
För övrigt tycker jag att själva grejen med bred stringel är dumt, kan man bara tekniken och gör X rörelser (dvs stringlar diagonalt) så är en vanlig stringel bred nog gott och väl... Nej det skulle vara kul att höra någon från Gents svara på hur den ska användas. För övrigt tycker jag absolut du borde få lämna tillbaka den (om vi inte missat något väldigt viktigt), den verkar ju vara uppenbart felkonstruerad? /A |
|
|||
|
Håller med. Dock tror jag inte att jag kan lämna tillbaka den eftersom jag har smort in den. Och i morse klippte jag bort en bit som var skadad.
Tror nog dom tvärvägrar. Får slänga ut ytterligare en 500 lapp på en ordentlig dovo istället. Som jag dock inte ska beställa från gents. |
|
|||
|
Citat:
/A |
|
|||
|
Verkligen. Än så länge inget svar. Undrar om dom överhuvudtaget läser igenom. Hursomhelst har jag gett upp hoppet för min strigel och beställt en ny från ett sadelmakeri som ligger i lund. Dom gör varor på beställning till hälften av vad en vanlig strigel kostar. Lundqvist Läder AB lundqvist läder lund väktare polis räddningstjänst ambulans radioväskor radiofästen nyckelringar batonger handklovar nyckelväskor maglite bälten motorcykeltillbehör läder lindat trappräcke läderverkstad sadelmakeri
Kan starkt rekommendera dessa! |
|
|||
|
Ringarna i bägge ändar är til för att fästa den ena på väggen i en krok eller del av gångjärn, den andra sätter du ett finger i, men gå till enskomakare, så kan han säkert ordna en karbinhake i ena änden, och ett handtag i andra gjort av läder, smörj in tygdelen ( baksidan ) med vanligt vapenfett eller konsistensfett så strigeln är böjbar och medgörlig, smörj även in ovansidan med fett, låt ligga ett dygn, och torka sedan av överflödigt fett med en bomullstrass, nu är det dags att strigla, och din strigel kommer att hålla i all evinnerlighet
Lycka till BarberGävle |
|
|||
|
Handstrigel har jag till försäljning eftersom jag har för många av dom, 150:- styck, tillverkade i trä med nytt läder, klara att använda, maila mej på : kenneth.molander@blixtmail.se
|
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|