Gå tillbaka   Gents Forum > Kroppsvård > Rakning och skägg

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2010-01-11, 19:26
Herr_Melanders avatar
Junior Member

Reg.datum: jan 2010
Herr_Melander is on a distinguished road
Standard Nybörjarkit..

Hej allihop, jag är inte nybörjare på rakning, dock hade jag tänkt gå över till kniv och safteyrazor istället.

Det jag ville haft hjälp med av er andra eminenta medmänniskor är följande, förslag på produkter som ni anser är bra.

Söker då produkter för, före, under samt efter rakning. Samt vilken borste/hyvel/kniv du använder och om du är nöjd, många frågor från en som inte vill köpa massa onödiga saker som sedan bara står.

Tillägas bör att jag har ju ingen sibirisk björnväxt i ansiktet, dock heller inget moppefjun som i bästa fall gnugas bort med grov frotté.

Tack för vänligheten.

Herr Melander
Svara med citat
  #2 (permalink)  
Gammal 2010-01-14, 20:31
Senior Member

Reg.datum: maj 2009
Axel_ is on a distinguished road
Standard

Nu rakar inte jag mig med kniv personligen, ska dock börja med det snart är planen. Safetyrazor använder jag dock dagligen och har så gjort ett tag.

Men min rekommendation är att du börjar med Safetyrazor (som jag hedanefter kommer kalla DE, dvs Double Edge), då får du in tekniken med att bygga upp lödder, använda rätt vinkel etc.

Till att börja med, kolla in Mantic59s videor på youtube, YouTube - mantic59, riktigt bra filmer i princip allihop.

Sen angående produkter, så kan man bara konstatera att det är väldigt individuellt vad man gillar, men några säkra kort som inte kostar för mycket är:

Merkur 34C dubbelbladshyvel (Safety razor)

Gents Shaving Kit Ivory, komplettera gärna tvålen med någon kräm och använd båda, se filmer "superlather" för mer info.

Merkur Super Platinum Dubbelrakblad 10-pack att börja med och sen Feather Dubbelrakblad 10-pack när du fått in tekniken.

Ang kniv ska jag själv skaffa en Edwin Jagger Shave Kit Total när jag sla skaffa kniv, det ska vara ett fullt dugligt kit för nybörjare.

När du skaffat detta tycker jag du ska knalla in på ditt närmaste apotek och köpa en bra after shave balsam samt ett alunstift (om du inte har det sedan tidigare).

Ett annat tips är att du registererar dig eller iaf kollar in på Badger & Blade, ett engelskspråkigt forum som är riktigt aktivt med oändligt mycket kunniga människor och bra tips.

Lycka till!

Axel
Svara med citat
  #3 (permalink)  
Gammal 2010-01-15, 16:35
Member

Reg.datum: nov 2009
Luzen is on a distinguished road
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Axel_ Visa inlägg
Nu rakar inte jag mig med kniv personligen, ska dock börja med det snart är planen. Safetyrazor använder jag dock dagligen och har så gjort ett tag.

Men min rekommendation är att du börjar med Safetyrazor (som jag hedanefter kommer kalla DE, dvs Double Edge), då får du in tekniken med att bygga upp lödder, använda rätt vinkel etc.

Till att börja med, kolla in Mantic59s videor på youtube, YouTube - mantic59, riktigt bra filmer i princip allihop.

Sen angående produkter, så kan man bara konstatera att det är väldigt individuellt vad man gillar, men några säkra kort som inte kostar för mycket är:

Gents Shaving Kit Ivory, komplettera gärna tvålen med någon kräm och använd båda, se filmer "superlather" för mer info.

Merkur Super Platinum Dubbelrakblad 10-pack att börja med och sen Feather Dubbelrakblad 10-pack när du fått in tekniken.

Ang kniv ska jag själv skaffa en Edwin Jagger Shave Kit Total när jag sla skaffa kniv, det ska vara ett fullt dugligt kit för nybörjare.

När du skaffat detta tycker jag du ska knalla in på ditt närmaste apotek och köpa en bra after shave balsam samt ett alunstift (om du inte har det sedan tidigare).

Ett annat tips är att du registererar dig eller iaf kollar in på Badger & Blade, ett engelskspråkigt forum som är riktigt aktivt med oändligt mycket kunniga människor och bra tips.

Lycka till!

Axel
vilken after shave balsam är bra från apoteket?
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2010-01-15, 22:26
Senior Member

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Luzen Visa inlägg
vilken after shave balsam är bra från apoteket?
Det där är ju såklart också individuellt, jag har testat alla och kommit fram till att L300s är bäst (och av en händelse billigast), en grå tub för runt 300 spänn. Den svider (i alla fal på mig) rätt rejält, men innehåller lite alkohol samt ämnen som dämpar irritation, och det funkar i vart fall på mig, för sen jag började med den har jag inte haft någon irritation i princip. Den kan dock verka lite uttorkande iom att den innehåller alkohol, så jag kombinerar den med en random ansiktskräm (L300s anisktskräm för män funkar också väldigt bra för övrigt).
En till fördel med L300s produkter är att de inte är alls hårt parfymerade, så man kan ha på vilken parfym som helst sen utan att lukterna skär sig.

//Axel
Svara med citat
  #5 (permalink)  
Gammal 2010-01-15, 22:54
Member

Standard

Citat:
Det där är ju såklart också individuellt, jag har testat alla och kommit fram till att L300s är bäst (och av en händelse billigast), en grå tub för runt 300 spänn. Den svider (i alla fal på mig) rätt rejält, men innehåller lite alkohol samt ämnen som dämpar irritation, och det funkar i vart fall på mig, för sen jag började med den har jag inte haft någon irritation i princip. Den kan dock verka lite uttorkande iom att den innehåller alkohol, så jag kombinerar den med en random ansiktskräm (L300s anisktskräm för män funkar också väldigt bra för övrigt).
En till fördel med L300s produkter är att de inte är alls hårt parfymerade, så man kan ha på vilken parfym som helst sen utan att lukterna skär sig.

//Axel
Ok, får prova den. Provade L300 ansiktskräm en gång och den tyckte jag var kass.
Kör med dermalogica Post Shave Balm och Loreal Hydra sensitive Balm som båda är oparfymerade och riktigt bra. derma´s lite dyr dock.
Svara med citat
  #6 (permalink)  
Gammal 2010-01-16, 14:29
Herr_Melanders avatar
Junior Member

Standard

Jag tackar för svaret, låter väldigt logiskt. Kommer införskaffa mig en mercur saftey razor och en H Boker Edelweiss straight edge kniv.

Plockade ihop ett litet kit här på Gents som jag tyckte såg fantastiskt bra ut.

Raktvålskopp Krom

The Art of Shaving Pre-Shave Oil Oparfymerad

D.R. Harris Arlington mahogny rakskål med raktvål

Truefitt & Hill 1805 Aftershave Balm

Edwin Jagger Rakborste Ebony

Edwin Jagger Rakborstställ Ebony

Feather Dubbelrakblad 10-pack
Svara med citat
  #7 (permalink)  
Gammal 2010-01-16, 14:30
Herr_Melanders avatar
Junior Member

Standard

Japp, mantics filmer är kanon tycker jag.
Svara med citat
  #8 (permalink)  
Gammal 2010-01-16, 14:49
Senior Member

Standard

Luzen, ska tilläggas att jag är lite yngre och därför har ganska fet hud än "normala män", kan därför vara så att den fungerar bra på mig men inte alls på dig.

Melander, det ser jättebra ut det där kitet! Lycka till med rakandet

//Axel
Svara med citat
  #9 (permalink)  
Gammal 2010-01-16, 20:31
Member

Standard

Citat:
Luzen, ska tilläggas att jag är lite yngre och därför har ganska fet hud än "normala män", kan därför vara så att den fungerar bra på mig men inte alls på dig.

//Axel
Jag är åxå lite yngre, bara dryga 40..
Svara med citat
  #10 (permalink)  
Gammal 2010-01-16, 20:54
Senior Member

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Luzen Visa inlägg
Jag är åxå lite yngre, bara dryga 40..