|
|||
|
Irritation i början beror oftast på två saker, dålig förberedelse (att man inte mjukat upp skägget tillräckligt) och dålig teknik (vilket innefattar allt mellan trycket man använder till att man inte får till löddret ordentligt). Som tips kan jag säga att en rejäl förberedelse gör allt så mycket enklare, att raka sig direkt när man badat bastu är ofta riktigt bra, om inte annat är en varm dusch eller ett bad en god idé att ta innan. Man kan även testa "kyles prep", mantic har någon film om den på youtube, inget jag testat själv men hör många som lovordar den. Av egen erfarenhet vet jag att lite längre stubb är lättare att mjuka upp, så det kan vara en god idé att spara en dag innan man rakar sig första gångerna.
En av anledningarna till att man har problem på halsen brukar vara att man inte har så bra koll på hur skägget växer där och därmed kör till exempel mothårs direkt vilket orsakar irritation. På kvällen/dagen efter du rakat dig rekommenderar jag därför att du känner efter hur skägget egentligen växer, om du har någon virvel eller annat udda område (för min del växer till exempel skägget nedåt på halsen under hakan medan det växer åt sidorna på resten av halsen. I övrigt är det bara att öva och kolla på mantics filmer så ska du se att det snart lossnar. Och som vanligt är det bara att återkomma med frågor, funderingar och gärna resultat så hjälper vi dig ![]() Lycka till! Lutzen, tack! Ska kika hos den lokala kosmetika affären efter dessa produkter, absolut värt ett försök! Edit: Fruktansvärt trött, därav språket. Ber om ursäkt för detta och hoppas att det är läsbart endå. |
|
|||
|
Goddag, tänkte jag norpar tråden lite.
![]() Har sen i höstas gått runt med helskägg men efter påtryckningar från folk omkring mig så börjar det väl bli dags att överge det för denna säsongen. Till det hör också att jag för ett tag sen fick ett par gamla rakknivar av morsan och när jag leta runt info om dem så hamnade jag här. Har kollat här på forumet, diverse sidor och youtube och jag har kommit fram till att jag vill ha en rakkniv. Och nu tänkte jag bara höra om det är något jag glömt. Har lite preshave och aftershave artiklar hemma så jag har inte glömt dem, bara valt bort.
Tack på förhand. |
|
|||
|
Citat:
Sedan så skulle jag rekommendera att läsa denna guiden. Den är en bra introduktion till rakknivens ädla konst. |
|
|||
|
Citat:
under rakning: Solingen omega och tabac raktvål i gjutet format samt en grävlingsborste köpt på Åhlèns. Efter: en kall handduk, dvs den jag använde i början och två stänk Givenchy play intense Sedan är jag lenare än en barnrumpa och min tkvinna älskar det 43 här.... |
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|