|
|||
|
Har använt en Merkur Vision i över ett år utan att få till en fantastisk rakning.
Köpte nyligen en Merkur Progress att ha på resor. Vilken fantastisk hyvel. Har passerat 3 v med samma Merkur-blad och den rakar fortfarande fantastiskt. Är det någon mer som inte får till det med Vision-hyveln? På 70-talet lämnade jag "safety razor" för gilette twin blad. Tröttnade till slut på att Gilette bytte system till följd av att det inte gick att hitta blad till mina hyvlar. Köpte då Merkur Vision för att få det bästa som jag trodde. Men den har inte presterat så som jag kom ihåg från min gamla hyvel på 70-talet. Progress däremot fungerar fantastiskt bra. Lite märkligt. Antingen är Vision en dålig konstruktion eller så är det skit bakom spakarna. Om det är skit bakom spakarna så borde det bli dåligt resultat även med Progress vilket inte är fallet. Det är skillnader i konstruktionen för fixering av rakbladet. Vision böjer ner bladet utan något mothåll. Böjer man bladet för mycket så deformeras bladet så att det blir vågformigt vid skärytan. Progress fixerar bladet från två sidor och håller bladet stadigt. Vison som är så mycket dyrare borde egentligen vara den bättre hyveln. |
|
|||
|
Det jag vill diskutera är om det är fler än jag som inte får till rakningen med Vision.
Eller ännu hellre få tips på hur rakningen blir bra med en Vision. |
|
|||
|
Jag köpte ett Futur rakset och var ganska nöjd, men tänkte att Vision 2000 måste vara "the shit", så dyr och avancerad som den verkar.
Min lilla erfarenhet är att den verkar vara dåligt monterad eller ha för dåliga toleranser, för jag ser, som andra beskrivit, att rakbladet sitter snett i huvudet, det är skillnad i gapet mellan bladets egg och stödkanten på hyvelns huvud. När jag skruvar ner på lägsta läget försvinner rakbladets egg under stödkanten, så jag får ställa upp den på näst högsta för att den ska raka alls. Kanske den kan bli bättre om jag monterar om den enligt instruktioner på andra fora. Det tycks kunna vara så att en fjäder är felvänd vid montering, men hur fasen kan den vara det, när hyveln är så himla dyr? Något missnöjd är jag, men den är skön att raka sig med och tyngden är ungefär samma som för Merkur 700, så det är inget problem, snarare tvärtom. I det stora hela är jag alltså nöjd och får en vettig rakning, även om jag tror teknken kommer att förbättras med tiden. ---- newsflash! Efter att ha tagit isär min Vision såg jag inget fel på den. Allt satt som det skulle. Vad var fel? Jo, jag hade dragit åt mekanismen som stänger luckorna om bladet FÖR HÅRT. Det finns andra fora där just detta påpekas. När jag nu provade att raka mig med den satt bladet perfekt, jag använde den lägsta nivån och fick en toppenrakning! Ska experimentera med högre inställningar senare. Senast redigerad av Perkus den 2010-12-11 klockan 22:32 |
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|