Gå tillbaka   Gents Forum > Övrigt > Off Topic

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2008-11-17, 21:29
Senior Member

Reg.datum: sep 2008
C'Bri is on a distinguished road
Standard Böcker som bör läsas?

Hallå!

Har nyligen återupptagit mitt gammla intresse att läsa böcker, mycket pågrund av utökad fritid efter studenten!

Vill ha tipps på titlar som är "ett måste i bokhyllan" om det nu finns något sådant? Alltså klassiker som skall finnas i var mans hem!

Såå, några trevliga tips?

Edit: Vill minnas att jag hört något om två ryska (tror jag) bra författare, vilka jag tyvärr inte minns namnet på. slutet på 1800-talet början på 1900-talet var deras mest verksamma år som jag inte missminner mig!

Senast redigerad av C'Bri den 2008-11-17 klockan 21:32
Svara med citat
  #2 (permalink)  
Gammal 2008-11-17, 22:40
Junior Member

Reg.datum: nov 2008
Jojo is on a distinguished road
Standard

Ett ganska "nytt" måste i bokhyllan är The Road av Cormac McCarthy. Den är skriven så sent som 2006 men blev i förra månaden utnämnd till de senaste 100 årens bästa bok av Newsweek. Den måste vara något i hästväg alltså.
Svara med citat
  #3 (permalink)  
Gammal 2008-11-18, 00:01
Handsome Hanssons avatar
Senior Member

Reg.datum: jul 2008
Handsome Hansson is on a distinguished road
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jojo Visa inlägg
Ett ganska "nytt" måste i bokhyllan är The Road av Cormac McCarthy. Den är skriven så sent som 2006 men blev i förra månaden utnämnd till de senaste 100 årens bästa bok av Newsweek. Den måste vara något i hästväg alltså.
Den boken är bra!! Jag sträckläste den senast jag flög, hade ca 50 sidor kvar, bytade flyg och vips så var den borta, STÖRIGT!
  #4 (permalink)  
Gammal 2008-11-18, 01:30
Caylons avatar
Senior Member

Reg.datum: aug 2008
Caylon is on a distinguished road
Skicka ett meddelande via MSN till Caylon
Standard

En grymt bra trilogi om klanen Otori, skriven av Lian Hearn, skulle jag tipsa dig om att läsa. Första heter Över Näktergalens golv, den andra På kudde av gräs och den tredje Under lysande måne.

Därefter skrev hon en uppföljare till trilogin, nämligen; Vid hägerns skarpa skri. Hon stannade dock inte där utan skrev även en femte bok som slutar där första tar vid. Den heter så mycket som Och himlens vida väv.

Över näktergalens golv:

Romanseriens handling berör generellt kampen mellan en mängd mäktiga klaner - Otori, Maruyama, Seishuu, Shirakawa, Tohan och Släktet - som kämpar om makten över De Tre Rikena. Handlingen centreras kring klanen Otori, den härskarsläkt som behärskar det mellersta av De Tre rikena. Den koncentreras däremot främst på en av Otoriklanens överhuvud, Otori Takeo, och arvtagerskan till klanerna Shirakawa och Seishuu; Shirakawa Kaede.

Lian Hearn är en pseudonym. Gillian Rubinstein, som författaren heter, är född i England och bosatt i Australien. Hon fick ett stipendie för att åka till Japan och studera den japanska kulturen och blev så gripen att hon vid 50 års ålder bestämde sig för att lära sig japanska och har sedan dess gjort många resor till japan. Sagan om klanen Otori är en fiktiv historia men ändå väl planterad i den japanska historien – mytbilder, religion, könsroller, främlingsfientligheten, sederna och traditionerna är alla hämtade från den stolta och starka feodala medeltida historien.

Senast redigerad av Caylon den 2008-11-18 klockan 01:32
Svara med citat
  #5 (permalink)  
Gammal 2008-11-18, 22:16
Skattekattens avatar
Moderator

Reg.datum: jun 2008
Skattekatten is on a distinguished road
Standard

Om du vill satsa på klassiker tycker jag att du bör ha en svensk avdelning i din bokhylla med namn som Moberg, Martinsson, Lagerlöf, Eyvind Johnson mfl.

Jag har inrett ett klassiskt bibliotek hemma, och där har jag även en avdelning med DVD:er som är klassiska och som det tillhör allmänbildningen att ha sett (nåja, nästan åtminstone). Här finns det bästa av Bergman, Gudfadern-triologin, dogma-filmerna och Terror på Elm Street (kom igen nu, vi snackar riktig allmänbildning här )

Efter mitt besök i USA har jag även en hylla med amerikanska filmklassiker, typ Breakfast at Tiffany's, Casablanca, Psycho och An Affair to Remember.

Jag tycker även det är snyggt att ha några skinnband som ger en mjuk och fin färg till rummet och bokhyllorna. Jag har köpt en del på loppisar och fått en hel drös med gamla skinnband av släkten. Bland det finaste jag har är ett skinnband (4 st delar) av Tusen och en natt som är tryckt någon gång på 1800-talet. Den har superfina färgglada kopparstick av Sinnbad Sjöfararen och Alladin och är så där härligt välläst och tummad. Den kostade några hundra på ett antikvariat, men jag gillar den verkligen. Tusen och en natt är för övrigt ett måste om du talar om klassiker som ska finnas i var mans hem.

Svara med citat
  #6 (permalink)  
Gammal 2008-11-18, 22:28
sandras avatar
Super Moderator

Reg.datum: jul 2008
sandra is on a distinguished road
Standard

Till den svenska klassiker-hyllan bör även Kalifatides tillhöra. Han kanske inte tillhör klassikerna än men det kommer. Och ja, jag vet .. han är grek .. men verksam i sverige .. även Mustafa Can bör läsas, om att växa upp i 70-80 talets sverige med icke-svenska föräldrar. Oslagbar!

Engelsk littertur går heller inte av för hackor!
Svara med citat
  #7 (permalink)  
Gammal 2008-11-18, 22:28
Senior Member

Reg.datum: sep 2008
C'Bri is on a distinguished road
Standard

Låter ju bra det här, köpte "en Vampyrs bekännelse" igår, börjar där tror jag!

Har lyckats lokalisera en av de ryska författarna tror jag, Fjodor Dostojevskij hette han. Ingen som vet vad den andre heter?

Har spanat in ett "Bröderna Karamasov" i skinnband om 3 böcker av ovan nämnde författare som jag ska försöka lägga vantarna på!

Började även läsa någon av alla de grekiska gammla illiaderna om troja osv på en semesterweekend i sommras men fick avbryta, någon som har koll på vilken det är man börjar med och vad dem heter, hur många det är osv?
Svara med citat
  #8 (permalink)  
Gammal 2008-11-18, 23:11
Skattekattens avatar
Moderator

Skattekatten is on a distinguished road
Standard

Illiaden och Odyssen, i den ordningen. Och sen läser du Strändernas svall av vår svenska Eyvind Johnson, som är en omskrivning av de förstnämna böckerna, och jämför. Han fick nobelpriset för den.
Svara med citat
  #9 (permalink)  
Gammal 2008-11-19, 23:40
Caylons avatar
Senior Member

Reg.datum: aug 2008
Caylon is on a distinguished road
Skicka ett meddelande via MSN till Caylon
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Skattekatten Visa inlägg
Illiaden och Odyssen, i den ordningen.
Jaaa, att jag inte kom att tänka på dem!

En annan grymt bra bok som dök upp i huvudet, som jag också anser att de flesta bör känna till, är Alchemisten. Vilken underbar bok! Läs!!
Svara med citat
  #10 (permalink)  
Gammal 2008-11-20, 16:49
Mathiass avatar
Super Moderator

Mathias is on a distinguished road
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Skattekatten Visa inlägg
Illiaden och Odyssen, i den ordningen. Och sen läser du Strändernas svall av vår svenska Eyvind Johnson, som är en omskrivning av de förstnämna böckerna, och jämför. Han fick nobelpriset för den.
Skojar du Skattekatt? Några av mina favoriter! Har man läst Illiaden och Odyssén så blir Strändernas svall en enorm läsupplevelse.

Sen bör man också läsa En räddare i nöden, Markens Gröda, Och solen har sin gång (läses med fördel i södra Frankrike eller norra Spanien), Så talade Zarathustra, Leaving Las Vegas, Vredens Druvor, En underbar torsdag, The Wild Palms, Apokryferna, Hardy boys, A drink with Shane MacGowan, Liftarens Guide till Galaxen, Myten om framsteget (von Wrigth)...ja nu står det still...det kommer fler
Naturligtvis bör man läsa eder bloggares roman också, Sugar Mountain

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av