|
|||
|
Hallå!
Har nyligen återupptagit mitt gammla intresse att läsa böcker, mycket pågrund av utökad fritid efter studenten! Vill ha tipps på titlar som är "ett måste i bokhyllan" om det nu finns något sådant? Alltså klassiker som skall finnas i var mans hem! Såå, några trevliga tips? Edit: Vill minnas att jag hört något om två ryska (tror jag) bra författare, vilka jag tyvärr inte minns namnet på. slutet på 1800-talet början på 1900-talet var deras mest verksamma år som jag inte missminner mig!
http://s4.gladiatus.se/game/c.php?uid=17198 http://s2.gladiatus.se/game/c.php?uid=70135 Senast redigerad av C'Bri den 2008-11-17 klockan 21:32 |
|
||||
|
Den boken är bra!! Jag sträckläste den senast jag flög, hade ca 50 sidor kvar, bytade flyg och vips så var den borta, STÖRIGT!
|
Om du vill satsa på klassiker tycker jag att du bör ha en svensk avdelning i din bokhylla med namn som Moberg, Martinsson, Lagerlöf, Eyvind Johnson mfl.
Jag har inrett ett klassiskt bibliotek hemma, och där har jag även en avdelning med DVD:er som är klassiska och som det tillhör allmänbildningen att ha sett (nåja, nästan åtminstone). Här finns det bästa av Bergman, Gudfadern-triologin, dogma-filmerna och Terror på Elm Street (kom igen nu, vi snackar riktig allmänbildning här )Efter mitt besök i USA har jag även en hylla med amerikanska filmklassiker, typ Breakfast at Tiffany's, Casablanca, Psycho och An Affair to Remember. Jag tycker även det är snyggt att ha några skinnband som ger en mjuk och fin färg till rummet och bokhyllorna. Jag har köpt en del på loppisar och fått en hel drös med gamla skinnband av släkten. Bland det finaste jag har är ett skinnband (4 st delar) av Tusen och en natt som är tryckt någon gång på 1800-talet. Den har superfina färgglada kopparstick av Sinnbad Sjöfararen och Alladin och är så där härligt välläst och tummad. Den kostade några hundra på ett antikvariat, men jag gillar den verkligen. Tusen och en natt är för övrigt ett måste om du talar om klassiker som ska finnas i var mans hem.
|
|
||||
|
Till den svenska klassiker-hyllan bör även Kalifatides tillhöra. Han kanske inte tillhör klassikerna än men det kommer. Och ja, jag vet .. han är grek .. men verksam i sverige .. även Mustafa Can bör läsas, om att växa upp i 70-80 talets sverige med icke-svenska föräldrar. Oslagbar!
Engelsk littertur går heller inte av för hackor! |
|
|||
|
Låter ju bra det här, köpte "en Vampyrs bekännelse" igår, börjar där tror jag!
Har lyckats lokalisera en av de ryska författarna tror jag, Fjodor Dostojevskij hette han. Ingen som vet vad den andre heter? Har spanat in ett "Bröderna Karamasov" i skinnband om 3 böcker av ovan nämnde författare som jag ska försöka lägga vantarna på! Började även läsa någon av alla de grekiska gammla illiaderna om troja osv på en semesterweekend i sommras men fick avbryta, någon som har koll på vilken det är man börjar med och vad dem heter, hur många det är osv? |
|
||||
|
Citat:
Sen bör man också läsa En räddare i nöden, Markens Gröda, Och solen har sin gång (läses med fördel i södra Frankrike eller norra Spanien), Så talade Zarathustra, Leaving Las Vegas, Vredens Druvor, En underbar torsdag, The Wild Palms, Apokryferna, Hardy boys, A drink with Shane MacGowan, Liftarens Guide till Galaxen, Myten om framsteget (von Wrigth)...ja nu står det still...det kommer fler ![]() Naturligtvis bör man läsa eder bloggares roman också, Sugar Mountain
| Visningsalternativ | |
|
|