Gå tillbaka   Gents Forum > Övrigt > Off Topic

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2008-11-05, 08:57
Junior Member

Reg.datum: sep 2008
Klof is on a distinguished road
Standard Jobb intervju tips

Hej,

Jag ska på intervju nästa vecka och skulle gärna behöva lite hjälp.
Det jag har mest problem med är när dom säger "berätta lite om dig själv"

Vad ska man egentligen ta upp? Ska man ta upp vart man är född, vad man har för intressen osv.? eller ska man direkt tala om vad man har jobbat tidigare med och vad man uppnått på sina tidigare arbetsplatser?

Om man kollar på youtube filmen nedan så börjar hon direkt med att tala om vad hon gjort och uppnått och ingenting om sina intressen o sådana saker.

YouTube - Interview Tips: Tell me about yourself -- the GOOD answer
Svara med citat
  #2 (permalink)  
Gammal 2008-11-08, 03:13
TTT TTT är inte uppkopplad
Member

Reg.datum: aug 2008
TTT is on a distinguished road
Standard

Jag kan inte titta på filmen för jag sitter på jobbet och kan inte ha ljudet på, men själv brukar jag alltid berätta en kort historia om var jag växte upp och vilka omständigheter det var som formade mig. Göra några nedslag på intressanta (och roliga) händelser. Humor och självdistans, blandat med seriositet, det är alltid uppskattat. Jag brukar också berätta om mina hobbies och varför det blev just dessa hobbies som jag fastnade för. Om jag dejtar någon seriöst så berättar jag det.

Allt det där brukar ta runt 5 minuter, ibland mer om intervjuarna vill att jag ska utveckla någon punkt. Och då ramlar man så klart ofta in på någon sidospår som man kanske kan spinna vidare på. Det blir alltid en trevlig och personlig stämning, och intervjuarna får se personen bakom CV:et.

Det är i alla fall jag tror är syftet med den frågan. Vill de veta mer yrkesmässiga saker i din histora, då frågar de säkert efter det sen.

Hoppas att du får jobbet!
Svara med citat
  #3 (permalink)  
Gammal 2008-11-08, 14:55
Mathiass avatar
Super Moderator

Reg.datum: jun 2008
Mathias is on a distinguished road
Standard Några erfarenheter...

Snacka inte så mycket om familjen, fokusera på det du har gjort (kronologiskt, fast i omvänd ordning, dvs. börja med det senaste och avsluta med att berätta var du gick i skola - detta kan leda in till samtal om familj, intressen osv, om arbetsgivaren verkar intresserad/frågar).

Fokusera bara på positiva saker (naturligtvis), samarbeten (dvs. vilka andra företag/organisationer samarbetade dina fd arbetsgivare med), har du haft ideella uppdrag? (chefer älskar sånt, tecken på engagemang och eget ansvar - dock ej pågående uppdrag - de slukar för mycket tid och energi från din tjänst).

Bli inte för präktig, alla har brister - man kan gott påpeka en av dessa som inte är allt för utmärkande, för att visa att man är "balanserad".

Håll privatlivssnacket kort. En man med 40 intressen kommer inte ha tid eller ork att jobba. Dessutom skiter chefen i om du är intresserad av akvarier eller mode, han tycker mest om modelljärnvägar själv och vill inte höra om annat. Sannolikheten för att ni har samma intressen är rätt låg...

Om chefen vill veta om ditt privatliv, berätta i korta drag var du bott, om du lever med nån och ta sedan upp ett intresse som han kan fråga vidare om, tex. idrott, litteratur, jakt, film osv.
Undvik säga att du gillar att vara med komisar/gå ut (det betyder naturligtvis att du är nattdjur som gillar att festa för mycket) eller att du inte har några intressen (suspekt person).

En liten detalj: det är en anställningsintervju, ingen modevisning. Klä dig klassiskt, svart kostym vit skjorta neutral slips eller jeans och kavaj med enfärgad skjorta (beroende på arbetsplats såklart, men en kavaj bör man åtminstone ha på sig tycker jag).

Lycka till!

Senast redigerad av Mathias den 2008-11-08 klockan 15:02
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2008-11-08, 15:19
Caylons avatar
Senior Member

Caylon is on a distinguished road
Skicka ett meddelande via MSN till Caylon
Standard

Detta var precis vad jag behöver i nuläget! Massa smaskiga tips o trix!
Svara med citat
  #5 (permalink)  
Gammal 2008-11-11, 20:25
Junior Member

Reg.datum: okt 2008
Jesper is on a distinguished road
Standard

Hoppas detta inte kommer försent, om det gör det så hoppas jag att intervjun gick bra.

Titta lite på denna sidan:
Vanliga intervjufrågor
Där är lite intervju frågor, finns även annat bra mer CV relaterat på sidan. Sjävklart få man ta allt man läser med en liten nypa salt och anpassa till tjänsten man söker och inte göra något som känns onaturligt.

Och för att hänga mit Mathias lite, var varken over eller under dressed, tänk på vad det skulle vara för dresscode på arbetsplatsen och lägg dig ungefär där. För att ge ett exemple, om du söker en revisor eller advokat tjänst skulle jag inte ta på mig jeanse och en kavaj men är det en tjänst som modereporter kanske inte en klassisk kostym är det utlimate heller. Huvudsaken är att det är något man trivs och kan aggera naturligt i, för det lyser igenom.

Lycka till!

-J
Svara med citat
  #6 (permalink)  
Gammal 2008-11-13, 19:22
GeneralKnass avatar
Member

GeneralKnas is on a distinguished road
Standard

Positiva saker kan också innebära att du tex har sprungit Sthlm maraton för femte gången i rad. Allt behöver inte vara jobbrelaterat. Det är ju något man är stolt över, en bragd och visar på kämparandra och tävlingsinstinkt.
Det gäller dock att inte överdriva. Ingen chef vill bli brädad av den nye ..
Svara med citat
  #7 (permalink)  
Gammal 2008-11-17, 14:23
wantedmans avatar
Member

wantedman is on a distinguished road
Standard

Vanliga intervjufrågor
Svara med citat
  #8 (permalink)  
Gammal 2008-11-18, 06:33
Junior Member

Klof is on a distinguished road
Standard

tack så mycket för alla tips. Det har varit väldigt givande.
Jag har varit på intervjun och det gick väl OK känns det som.
Men denna tråd kan ju leva vidare, då detta alltid kommer vara aktuellt.
Svara med citat
  #9 (permalink)  
Gammal 2011-04-26, 13:50
Junior Member

Reg.datum: apr 2011
Mankin80 is on a distinguished road
Standard tips på jobbintervju, frågor mm

hej jag har ett tips på en sida som har ganska mycket info om tips på jobbintervju frågor, vad man ska tänka på att INTE göra , CV-tips mm Jobbnyttigt
//M
Svara med citat
  #10 (permalink)  
Gammal 2011-08-15, 03:12
Fletcher
Guest

Standard

Jag tog examen i år förbereder sig för att arbeta, är din information är för dyrbara för mig. Tack för att du delar.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är