|
|||
|
Hej,
Jag ska på intervju nästa vecka och skulle gärna behöva lite hjälp. Det jag har mest problem med är när dom säger "berätta lite om dig själv" Vad ska man egentligen ta upp? Ska man ta upp vart man är född, vad man har för intressen osv.? eller ska man direkt tala om vad man har jobbat tidigare med och vad man uppnått på sina tidigare arbetsplatser? Om man kollar på youtube filmen nedan så börjar hon direkt med att tala om vad hon gjort och uppnått och ingenting om sina intressen o sådana saker. YouTube - Interview Tips: Tell me about yourself -- the GOOD answer |
|
|||
|
Jag kan inte titta på filmen för jag sitter på jobbet och kan inte ha ljudet på, men själv brukar jag alltid berätta en kort historia om var jag växte upp och vilka omständigheter det var som formade mig. Göra några nedslag på intressanta (och roliga) händelser. Humor och självdistans, blandat med seriositet, det är alltid uppskattat. Jag brukar också berätta om mina hobbies och varför det blev just dessa hobbies som jag fastnade för. Om jag dejtar någon seriöst så berättar jag det.
Allt det där brukar ta runt 5 minuter, ibland mer om intervjuarna vill att jag ska utveckla någon punkt. Och då ramlar man så klart ofta in på någon sidospår som man kanske kan spinna vidare på. Det blir alltid en trevlig och personlig stämning, och intervjuarna får se personen bakom CV:et. Det är i alla fall jag tror är syftet med den frågan. Vill de veta mer yrkesmässiga saker i din histora, då frågar de säkert efter det sen. Hoppas att du får jobbet! |
|
|||
|
Hoppas detta inte kommer försent, om det gör det så hoppas jag att intervjun gick bra.
Titta lite på denna sidan: Vanliga intervjufrågor Där är lite intervju frågor, finns även annat bra mer CV relaterat på sidan. Sjävklart få man ta allt man läser med en liten nypa salt och anpassa till tjänsten man söker och inte göra något som känns onaturligt. Och för att hänga mit Mathias lite, var varken over eller under dressed, tänk på vad det skulle vara för dresscode på arbetsplatsen och lägg dig ungefär där. För att ge ett exemple, om du söker en revisor eller advokat tjänst skulle jag inte ta på mig jeanse och en kavaj men är det en tjänst som modereporter kanske inte en klassisk kostym är det utlimate heller. Huvudsaken är att det är något man trivs och kan aggera naturligt i, för det lyser igenom. Lycka till! -J |
|
||||
|
Positiva saker kan också innebära att du tex har sprungit Sthlm maraton för femte gången i rad. Allt behöver inte vara jobbrelaterat. Det är ju något man är stolt över, en bragd och visar på kämparandra och tävlingsinstinkt.
Det gäller dock att inte överdriva. Ingen chef vill bli brädad av den nye .. |
|
|||
|
hej jag har ett tips på en sida som har ganska mycket info om tips på jobbintervju frågor, vad man ska tänka på att INTE göra , CV-tips mm Jobbnyttigt
//M |
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|