Gå tillbaka   Gents Forum > Övrigt > Off Topic

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2008-10-13, 16:12
Pantherjoes avatar
Junior Member

Reg.datum: aug 2008
Pantherjoe is on a distinguished road
Standard Värdering av domäner

Detta ämnet är en fortsättning på annonsen i “Sälj & Köp” forumet. /Skattekatten

7000 spänn känns lite overkill, lr hur?
Svara med citat
  #2 (permalink)  
Gammal 2008-10-13, 16:22
Member

Reg.datum: sep 2008
reggan is on a distinguished road
Standard

håller med, svårt att typ fixa en domän som heter manlig.net ist lr nåt.
Svara med citat
  #3 (permalink)  
Gammal 2008-10-13, 21:32
TTT TTT är inte uppkopplad
Member

TTT is on a distinguished road
Standard

Ja, tycker du att det är ett alternativ ska du absolut satsa på en .net eller kanske en .nu eller nånting. De har oftast ett lägre andrahandsvärde än .se domänerna, vilket också innebär att du får mindre betalt när du en gång säljer dem vidare.

Risken är dessutom (förutom att Google.se prioriterar .se sidor i sin indexering vilket i slutändan ger dig färre besökare på din .net sida) att du “läcker” en hel del besökartrafik till innehavaren av .se domänen på samma ord, eftersom svenska internetsurfare per default hellre testar att skriva in en webbadress som slutar på .se än en som slutar på .com, .net, eller någon annan avlägsen toppdomän.

Utöver detta kostar de udda toppdomänerna ofta mer i överlåtelseavgift (vilken alltid faktureras köparen), exempelvis kostar överlåtelsen av en .nu domän strax över 2000 spänn hos ombudet, medan en .se domän bara kostar strax över 100-lappen. Givetvis spelar alla dessa faktorer roll vid prissättningen av en domän.

Senast redigerad av TTT den 2008-10-14 klockan 20:09
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2008-10-14, 16:57
Junior Member

mquis is on a distinguished road
Standard

.com är väl ändå inte en avlägsen toppdomän?
Svara med citat
  #5 (permalink)  
Gammal 2008-10-14, 20:08
Member

Standard

Jo, det är en avlägsen toppdomän om du exempelvis tänker använda den till en svensk nätbutik som riktar sig mot svenska kunder. Men om du vill starta en internationell nätbutik, med engelskspråkigt innehåll som riktar sig till en internationell publik, då är .com givetvis det enda vettiga valet.

Kort sagt, val av toppdomän beror helt på vilken typ av verksamhet du tänker dra igång, till vem du riktar dig samt hur mycket du är beredd att betala för domänen. Kanske finns det ännu fler faktorer som jag inte tänker på så här i hasten.

Men visst kan jag hålla med dig om att .com kanske mentalt är mindre avlägset de svenska kunderna än t.ex. .fr eller .es, men jag tror att de flesta internetentreprenörer håller med mig om att en lokal toppdomän är viktig för en lokal marknad.

Senast redigerad av TTT den 2008-10-14 klockan 20:15
Svara med citat
  #6 (permalink)  
Gammal 2008-10-14, 21:00
Member

Standard

Och anta att du tycker att det är för dyrt att betala 7000 kr för manlig.se och istället köper/registrerar expempelvis manlig.net några tusenlappar billigare. Nu är följdfrågan: hur hade du tänkt marknadsföra din nya sajt och hur mycket hade du tänkt betala för detta? Anta att du lägger 10 000 kr på annonsering för att driva trafik till din sida – då kan jag nästan lova dig att minst 1000 kr av detta belopp kommer att generera “gratistrafik” till min manlig.se sajt, eftersom det är den toppdomän som svenskar helst provar att skriva in i sin webbläsare. Ibland beror det på osäkerhet om vilken webbadress som egentligen nämndes i din annons och ibland går det av bara farten, så att säga. Det finns säkert ganska exakt statistik på hur mycket besökare som “hamnar fel” av just denna anledning, även om jag inte sitter på den informationen just nu. Det var mer tänkt som en illustration.

Hur som helst behöver man inte räkna länge för att inse att de där få tusenlapparna du tjänade på att köpa en billigare toppdomän har du snart förlorat i “läckage” till den dyrare .se domänen (som samtidigt fått ännu mer trafik, och därför gått upp ännu mer i pris).

Nu säger jag inte detta för att sälja min domän (tro det eller ej), utan för att jag faktiskt tycker att det är intressanta faktorer att ta hänsyn till när man som nybörjare på nätet ska starta en blogg, nätbutik eller nåt annat kul.
Svara med citat
  #7 (permalink)  
Gammal 2008-10-14, 21:48
Senior Member

C'Bri is on a distinguished road
Standard

7k i sig kanske är overkill, men man ska akta sig för att underskatta värdet av .se/.com (eller vilken nationalitet man nu riktar sig till)!

Har sett domäner gå för helt högre summor är 7k.
T ex MyPitch.com hette från början MyPitch.bis, men efter övervägande beslöt de sig för att .com var en mera lämplig domän och hostade därför upp dryga 34.000 DOLLAR för domänen .com istället för.bis!

För rätt person är domänen helt klart värt 7.000 om inte mer. Skulle själv lätt kunna spendera de pengarna på domänen, om det nu inte vore för att jag inte har någon användning för den :P
Svara med citat
  #8 (permalink)  
Gammal 2008-10-14, 22:29
EC1 EC1 är inte uppkopplad
Member

EC1 is on a distinguished road
Standard

Vår egen Gents var inte heller direkt snål när Gents.com domänen köptes. Nästan 700.000 kr! Men jag antar att de resonerar på samma sätt som TTT gjort ovan, att förr eller senare i verksamhetens liv kommer det vara dyrare att inte ha den rätta domänen i jämförelse med kostnaden för att köpa den nu direkt.
Svara med citat
  #9 (permalink)  
Gammal 2008-10-15, 00:50
Skattekattens avatar
Moderator

Reg.datum: jun 2008
Skattekatten is on a distinguished road
Standard

TTT, enligt Eniro.se finns det 23 personer som heter Manlig i efternamn. Du kanske ska försöka sälja din domän till någon av dem? De skulle nog vilja ha en e-mail adress som slutar på @manlig.se
Svara med citat
  #10 (permalink)  
Gammal 2008-10-16, 02:27
Member

Standard

Ja, jag hade hoppats att alla 23 skulle hänga här på forumet.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är