|
|||
|
Tjo gott folk!
Jag har lite problem med min nagel på ena lilltån. Den har varit så i flera år. Spelat fotboll i hela mitt liv och har därmed blivit stämplad några gånger. Saken är den att tånageln växer skumt som tusan. Den är tjockare på ena sidan och fortsätter bara att växa så. Den är även lite gul och det blir ofta hårt runtom den. Vid nagelbandet framförallt. Det värker inte eller så men är för jädrans fult. Någon som vet vad man kan göra för att den ska börja växa normalt igen? För den växer alltså. Kanske inte lika snabbt som dom andra tånaglarna men jag får iaf klippa den då och då. Det vita som ni ser runtom nageln är bara "död hud" som jag brukar klippa bort då och då. Väldigt tacksam om någon har tips på hur man kan få den normal igen!? För Er som inte gillar naglar säger jag bara blunda innan ni tittar neråt ![]() ![]()
|
|
|||
|
Men jag lattjar inte fotboll längre och har inga för trånga skor. Ändå fortsätter den att växa så där
Hur vet man om man är svamp? Den har ju vart likadan i flera år och den gör varken ont, luktar illa eller kliar. Den är helt enkelt bara ful som fan!
|
|
||||
|
Det behöver inte vara svamp men det ser ut lite som svamp (inte världens bästa bild, så jag gissar lite utifrån färgen)
Lilltån har mycket tryck på sig även om skorna inte är trånga. Har man en gång fått en tjock och deformerad nagel pga tryck så kommer den att fortsätta att vara tjock och deformerad. Det är bara att fila ner den och försöka att hålla den fin. |
|
|||
|
Jag har samma problem med stortån på högra foten, ignorerade det i flera år tills rätt så nyligen då jag fick nog och besökte en läkare. Fick veta att det var nagelsvamp som sattit sig i roten av nageln så nu filar jag ner den och applicerar på en vätska som skall sugas in i nageln som i sin tid dödar svampen.
Behandligen tar ca 9-12 månader men jag har ju även huden på underfoten som är hårt och vitt som jag då och då behandlar också. Som någon sa innan är det värt 150-200 kr 1 gång i månaden att gå på fotbehandlingar då fötterna tar mycket stryk tex via jobbet eller idrott och behöver piffas upp. |
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|