|
|||
|
Jag har alltid haft rätt så hårig kropp men hittills inte brytt mig om att ta bort hår, eftersom jag ändå varit så pass fet att jag ansett att det bara skulle vara töntigt att ta bort hår för att min kropp ändå inte varit annat än pinsam. Nu har jag emellertid efter åratal på gym och bättre diet nått sådana resultat att håret på bröstet börjat irritera mig, i synnerhet efter att en väldigt snygg tjej blev besviken på vad hon i sinom tid fick märka att jag hade under skjortan...
Hårväxten på mitt bröst är kanske inte den tätaste men hårstråna är verkligen tjocka och kraftiga (på benen, ryggen och armarna är hårväxten betydligt mycket tunnare). Stråna är rentav så kraftiga att de ibland sticker ut genom t-skjortor. Hittills har jag gjort följande och måste nu be om tips. Jag har tagit reda på att vid vaxning och sockring så är första gången värst och därefter blir det lättare. Därför har jag tänkt att jag borde göra det nu för första gången så att andra gången blir perfekt timead till början av sommaren. För att testa, rakade jag bort hår på ett ställe och resultatet var en del röda prickar och irritation i ett par dagar. Sedan försvann prickarna och irritationen samtidigt som hårstråna stack ut igen. Ingen fungerande lösning, alltså. Mitt andra test var att riva bort hår på ett ställe, eftersom jag tänkte att det motsvarar vaxning/sockring. När jag hade en gummihandske på mig, fick jag faktiskt tillräckligt bra grepp om hårstråna så att jag kunde riva loss dem. Resultatet var mindre bra. Vissa gick antagligen bara av vid roten medan andra lossnade bättre, eftersom jag redan nu - fyra dagar senare - ser vissa hårstrån sticka ut igen och på andra ställen har jag istället röda prickar. En del av prickarna var även fyllda med var eller någonting som jag fick pressa ut som finnar. På andra ställen är huden bara röd men jag vet inte om det suttit hårstrån där eller inte. Så nu undrar jag vad jag egentligen borde göra. Sockring verkar vara skonsammare än vaxning även om det i båda fallen är frågan om att riva loss hårstråna men åtminstone mitt "rivningstest" visade att det kan vara problematiskt. Med tanke på hur känslig hy jag har, tror jag inte att hårborttagningsmedel är någon bra idé heller (fick en gång extrem irritation av vanlig hudkräm, istället för apotekets dermatologiskt testade). Det jag mest undrar över är vad jag borde göra före och efter vaxning/sockring och vilket av alternativen som borde vara bäst. I mitt test gjorde jag ingenting före eller efter. |
|
|||
|
Att du fick problem vid rakning beror nog snarare på att du gör fel än metoden i sig. Se till att vara lika noga som när du rakar ansiktet med raktvål (eller skum), vasst rakblad och sedan försöka gå medhårs även om det kan vara svårt pga virvlar osv. Se även till att duscha innan för att mjuka upp stråna. Resultatet varar dock inte så länge, så jag håller med om att det inte är den bästa medtoden.
Om du inte testat det kan du ju testa sån hårborttagningskräm aka Veet eller något sånt, aldrig testat själv men vet att många använder det till just bröstet. Tror gents säljer det, annars finns det på ica osv. Eller så kör du med trimmer och spar några millimeter (förslagsvis tre), att trimma kroppshåren brukar vara bra vid "tillfälliga relationer", de som gillar hår tycker det är bra och de som gillar slätrakat brukar inte ha problem med en kortare "frisyr". /A |
|
|||
|
När jag testrakade stället på bröstet gjorde jag det precis som när jag rakar ansiktet och det gör jag mothårs, eftersom min erfarenhet varit att det ger bäst resultat. Tycker du att jag ändå borde göra annorlunda när jag rakar bröstet?
Problemet med hårborttagningskräm är, som sagt, att jag är rädd för att jag ska få utslag eller så, eftersom jag fått det av dåliga hudkrämer och hårborttagninskräm lär ju vara mycket starkare vara än någon hudkräm. Jag tror inte att en trimmer ger något bra resultat heller, stället som jag testrakade har vuxit ut några mm. nu och resultatet med trimmer lär ju bli detsamma, dvs. mörka och vassa strån
|
|
|||
|
Citat:
Hur som helst, om jag vore du skulle jag investera i en riktig raktvål/kräm och borste om du inte har det redan. Dessa kan givetvis användas i ansiktet också. Sedan skulle jag skaffa en riktig rakhyvel, dvs dubbelblads/DE/safety razor (kärt barn har många namn) eftersom den verkligen skär av stråna jämfört med tex en fusion. Dusha och löddra in samt låt verka för att mjuka upp stråna. Se till att ha riktigt vassa blad och var så lätt som möjligt på handen. Gå medhårs och sen mothårs precis som man ska i ansiktet. Avsluta med en aftershave, även om du kan få problem av hudkrämer stillar en after shave balsam irritationer. Jag använder Bulldogs (finns på bla Kicks) after shave då den inte innehåller några konstiga ingredienser och har en neutral lukt, men du ska givetvis ta den som passar bäst. Undvik de som innehåller alkohol dock. Hårborttagningskrämer är nog ingen bra idé för din del nej. Trimma håren kan du ju göra innan du rakar om dom är långa, men annars verkar det vara raka som gäller för din del. Är du verkligen störd av det, inser att du aldrig mer vill ha hår på bröstet och har en hyfsad ekonomi skulle jag gå till en klinik och ta bort det för alltid med laser, de flesta kliniker har kostnadsfri rådgivning om du funderar på ett sådant ingrepp. /A |
|
|||
|
Jag tycker du ska testa att vaxa, men se till att vara noggrann vid för- och efterarbetet.
Duscha varmt innan och använd skrubb eller skrubbhandske för att fräscha upp huden. Vaxa enligt anvisningarna på produkten, jag rekommenderar Moom 4 Men sugar wax. Efterbehandla med spritlösning, för att "bränna ur" alla bakterier, därefter elåter du huden vila i ett dygn, gärna med löst åtsittande kläder och utan att träna/svettas. För mig tar det ca 3 dagar för huden att återhämta sig och rodnaden att försvinna. Ibland uppstår små "plitor" som liknar finnar, dessar försvinner dock av sig själv inom några dagar. Ibland får man "efterrycka" de hårstrån som bara gått av vid ytan och inte dragits ut med roten med pincett. När huden återhämtat sig är det viktigt att du underhåller kroppen, genom att skrubba någon/några gånger per vecka i duschen. Det gör att huden håller sig spänstig och att du minskar risken för invuxna hårstrån när de väl börjar titta ut igen. Lycka till! |
|
|||
|
Jag har testat Veet, det är inte alls bra. Fick en massa irritation, ärr och det sved som fan.. Man skrapade bort krämen man smörjer in på det området du har hår.
Jag går på epilar behandling, dvs en hårborttagningsmetod som går till att man först vaxas och efter de smörjs området in med hårsäcks dödande kräm. Jag har gått på 4 behandlingar hittils och märker en stor skillnad!!! Om ni undrar, så är det min rygg jag syftar på. Nu är det inte lika mycket alls, men behandlingen är inte billig vilket gör att jag har fått ta en paus nu. Ska börja med endast vaxning, då mängden av hår på ryggen inte är så farlig som innan. Finns laser också, men denna behandling är snabb och smidig... Dock gör vaxningen någorlunda ont haha. |
|
|||
|
Jag skulle gå till en salong och låta ett proffs växa första gången. Då ser du hur de gör och hur de behandlar huden före och efter behandling. Sen efter 4 veckor när du kan göra det igen, då gör du det själv.
Själv har jag bara vaxat mig på salong och det med mycket gott resultat. Så jag tror inte att testet du gjorde med att rycka håret är riktigt rättvisande. |
|
|||
|
Vaxa tycker jag!
Snart öppnar en salong i mitt område (västra Skåne) och då ska jag vaxa. Har inte gjort det förut dock och hoppas att det inte gör alltför ont. Priserna verkar humana när jag kollade, jämfört med salongerna i Malmö men jag vet inte. Någon mer som ska dit? lenare.se |
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|