|
|||
|
Jag har nu ätit Roa sedan februari, först 30mg och sedan 40mg sedan ett par månader.
Börjar kännas smått hopplöst. Visst är det lite bättre än innan, har inga stora bölder längre, men har istället massor av småkvisslor hela tiden som nästan aldrig helt försvinner, och tar extremt lång tid på sig att läka bort. Hade hoppats att det skulle bli bättre. Kan ha 2-3 dagar ibland då jag är helt ren i ansiktet, sen vaknar jag och har 4-5 nya små röda pluttar överallt. Vansinnigt irriterande. Känns som att jag får acceptera att Roa nog inte kommer hjälpa för vad det nu är jag lider av... Vilket suger extra mycket om det nu är rosacea, eftersom det är obotligt och bara ska bli värre med åren dessutom. Är socialt tillbakadragen och "handikappad" av mina besvär redan nu, och väljer regelbundet att avstå från att göra saker för att jag inte törs möta folk. Blir det värre om ett par år vete fan hur man ska klara att sköta jobbet ens...
|
|
|||
|
Citat:
Bit ihop och försök att inte tänka på det. Vi är många där ute med dålig hy och jag kan i mitt fall konstatera att trots att jag hatat min hy i flera omgångar så har all akne i varje fall stärkt mig som person. Lycka till med slutet av roa-behandlingen! |
|
|||
|
Citat:
Får väl se hur länge till jag ska fortsätta. Med den låga dos jag får mot rosacea var det tydligen möjligt att jag skulle få äta i upp till ett år. Ska på återbesök på tisdag nu i alla fall. Får se vad som sägs då. Hade hoppats kunna bli fin i hyn tills jag blev 30. Nu har jag ganska exakt ett år kvar. Får se hur det går! |
|
|||
|
Varit utan roa i en månad nu! och ja..vad skall man säga.. göra bra första perioden..Men nu har jag fått "plitor" i ansiktet.. Främst i pannan och lite på käkarna..Någon som haft det så. skall boka tid hos min hudläkare.. vet ju att man inte kan göra något de 8 v efter behandlingen..Men va fan.. Surt alltså!
=( |
|
|||
|
Hej, jag står i valet och kvalet att börja med roaccutan. Har prövat i princip allt, ery-max, tetracyklin, krämer osv. Körde tetracyklin + differin 3 mån förra året och jag blev jättefin i hyn. Dock varade det bara ca 2 månader. Har börjat på en ny tetracyklinkur igen, har ätit i 1 mån nu men det hjälper inte nämnvärt... Min hudläkare säger att jag kan börja med roa om jag vill, vilket jag vill. Problemet är att jag ska resa på en långresa till Asien, kmr vara i Thailand, Malaysia osv. Alternativet är att äta roa i 3-4 mån (istället för 6 som jag behöver). Men läker aknen ut då, på så kort tid? Hudläkaren sa att jag inte ska dricka alkohol och undvika solen i 2 mån efter avslutad behandling, inte toppen när man ska ut och backpacka. Ska jag vänta med roa elr äta i 3-4 mån?
|
|
|||
|
Citat:
|
|
|||
|
Hejsan. Jag har ännu inte börjat använda Roa men har fått klartecken av min läkare att behandligen ska sätta igång 22 sept. Jag längtar tills dess men kan inte slut att oroa mig. Har hört/läst så mkt om biverkningar och bestående problem. Samtidigt sägs det ju vara den mest effektiva behandligen. Skulle verkligen bli glad om någon kan berätta lite för mig.
Tack på förhand. /D |
|
|||
|
Hallå igen, är inne på min sjunde dag i roaccutan kuren. Har inte märkt några speciella biverkningar ännu, möjligt vis lite torrhet men det är ju bara smörja in sig så är det lungt! Tänkte kolla med er som tagit roaccutan om ni har märkt av något håravfall? Hur pass vanligt och hur stora mängder pratar vi om? Och har ni några tips på hur jag isånfall kan förebygga detta? Jag orar mig säkert bara i onödan när jag såg två hårstrån på tröjan idag.. men man vet ju aldrig. Känns sjukt segt om man ska behöva välja mellan schysst hy eller kass hårväxt.
|
|
|||
|
Hejsan vilket bra forum , har surfat runt hela nätet för att hitta en bra aktiv tråd ang Roa behandlingar!
Vill jätte gärna själv påbörja en behandling , har varit i kontakt med hudläkare genom sjukvården & har fått tetralysal utskriven (tsm med epiduo) Har även gått på ery-max och alla världens olika sorters krämer (differin,stioxyl,basiron mm) Har haft jävla massa problem med att få de hjälp jag behöver va i kontakt med min hudläkare för att försöka få roa utskrivet men hon vägrar . Saken är att jag har en hormon-spiral insatt vilket läkaren säger att jag MÅSTE ta ut för att den kan vara "orsaken" till min akne hon vill att jag ska börja på nått p-piller istället. Har haft akne i 10 år & spiralen i 9 mån , vägrar ta ut den för jag vet att det är det bästa preventiv medlet för mej. Är det verkligen okej att resonera så som min läkare gör, har hon rätt ? Har nu sökt mej till en GHM fått tid hos en privat hudläkare där, vill ha hjälp. vad kan jag göra för att få Roaccutan utskrivet? Orkar inte ha det så här längre mår skit , kan inte äns kolla på mej själv i spegeln. snälla svara & hjälp mej |
|
|||
|
Hej!
Slutade med min roa kur för ca 2 veckor sedan , acnen är borta iaf . ![]() Men istället har jag fått små och många vätskefyllda blåsor på och runt hakan Dom är så små att dom bara syns när man kollar väldigt nära, har haft det i ca en vecka nu men dom vill inte försvinna , dom bara finns där och blir inte större eller mindre... Nån som har fått något liknande efter roa kur?Hur gör man för att bli kvitt dom? Mvh |
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|