Gå tillbaka   Gents Forum > Kroppsvård > Hud

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1071 (permalink)  
Gammal 2010-03-25, 15:29
Junior Member

Reg.datum: dec 2009
wawawowowiwi is on a distinguished road
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bieber Visa inlägg
JAG BEHÖVER HJÄLP!

ska till hudläkeran imorogn och kommer antagligen få roaccutan utskrivet. Klart att jag vill ha roaccutan utskrivet men samtidigt vill jag ju kunna sola i sommar och då blir jag tveksam om jag ska ta roaccutan nu?

Och jag åker till USA i september så det är nu jag måste ta det isf.

Vad ska jag göra? om jag inte tar det så tänker jag att jag får sola sjukt mkt i sommar så jag förhoppningsvis blir av med finnarna och sen fortsätta sola i usa. men orka sola hela livet..

Om jag tar det, kommer man kunna sola ngt då om man har hög solskyddsfaktor ?

Du kommer kunna sola...
Jag solade för första gången idag, eller satt ute i solen i alla fall i två timmar, med solskyddsfaktor. Huden är såklart jättekänslig så sola försiktigt och ha solskydd!!!!!! Aktiviteter som innebär mycket sol ska man ju såklart undvika. Jag kommer ju i alla fall inte åka till stranden i sommar, det kommer inte min hud klara av. Märkte redan idag efter dessa två timmarna, som inte var direkt 'solning' och skydd att huden tar för sig... blev dock lättare brun. Märkte också att mina fräknar tittade fram, bara efter idag

Jaa.. du kommer märka själv. Så länge du gör det på en hälsosam nivå med solskydd tror jag inte det är någon fara. Det är såklart jobbigare att äta den på sommaren än på vintern men det är värt det tycker jag. Du kommer ju själv märka vad din hud klarar av och inte.

Lycka till
Svara med citat
  #1072 (permalink)  
Gammal 2010-03-25, 15:35
Junior Member

Standard

Idag har jag granskat min hy extremt nogrant. Har inte vågat göra det sen jag började med roa men kände att det var dags idag. Är ungefär 2 månader in i kuren nu och det syns skillnad!!! Hade extrema biverkningar i början, främst med torrhet men det har börjat lägga sig nu. Har faktiskt ingen biverkning kvar längre, förutom att huden är ganska tunn.

Har några frågor jag hoppas att nån av er kan besvara:

1. Att biverkningarna har avtagit, beror det på att jag blivit 'van' vid medicinen nu? har det gjort så för er också? har legat på samma 30mg/dag nu men ska förmodligen höjja nästa vecka.

2. Mina finnar har försvunnit helt, däremot har jag mängder av vita pormaskar. De vägrar försvinna.. Någon med erfarenhet av såna? när kommer de försvinna?!

3. Jag har massa massa småärr i ansiktet. Inte röda märken eller stora gropar utan små små överallt. Det ser ut som små nålstick, förmodligen efter pormaskar. Dessa syns inte om man inte granskar men jag ser ju dem.. Helt enkelt, vad är det för typ av ärr man kan förvänta sig att roa tar bort? vet att de röda märkena försvinner men hålen? vet nån?
Svara med citat
  #1073 (permalink)  
Gammal 2010-03-25, 16:00
Junior Member

Emejl is on a distinguished road
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fiafer Visa inlägg
aha..Ok...Tur att du inte betalade..
Nej de kan inte klolla upp det...Men i "regel" så använder man differin och epiduo samtidigt som tetralysal.. gjorde jag båda ggr jag ätit det..Bra krämer..Men om inte tetra fungerar så lär det inte spela någon roll.. Säg att du äter antibiotikan och även har krämerna.. För om inte så kanske de säger att du skall testa med krämerna..så ljug på.. Och lycka till...
Låter bra! Tack!
Svara med citat
  #1074 (permalink)  
Gammal 2010-03-25, 19:25
Member

Reg.datum: mar 2010
Fiafer is on a distinguished road
Skicka ett meddelande via MSN till Fiafer
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Emejl Visa inlägg
Låter bra! Tack!
DU får gärna hålla mig uppdaterad...Skiljer så våldsamt på hur en läkare bedömer och bemöter en...
Svara med citat
  #1075 (permalink)  
Gammal 2010-03-26, 16:02
Member

Reg.datum: okt 2009
vitter is on a distinguished road
Standard

Tror jag är på dag 47 med mina 30mg nu, och det funkar helt ok hittills. Har varit tokigt rott förstås, som beräknat, lite småblodig i näsan och fjällig, men har nog blivit av med det mesta av den gamla huden för fjällandet har nästan slutat. Har också haft ont i en axel några veckor, men vet inte om det beror på medicinen eller inte...

Var på återbesök i veckan och tydligen var mina levervärden iaf lysande, så jag behöver inte ta nya prover förrän nästa tid om tre månader, och händer inget oförutsett räcker det med telefontid då.

Huden har varit helt ok sedan ett par veckor in, då jag fick några hemska bölder. Men de gick bort ganska fort, och sen har jag som mest fått några små kvisslor, inga stora jättar nåt mer, och det är jag väldigt glad för.
Svara med citat
  #1076 (permalink)  
Gammal 2010-03-26, 17:50
Junior Member

Johan1 is on a distinguished road
Standard

Jag har ätit roaccutan i 30 dagar nu. Först började jag med 40mg/dag i 20 dagar, dom senaste 10 dagarna har jag käkat 60 mg/dag.
Jag vill bli klar med kuren så snabbt som möjligt och är det någon idé ifall jag ber min läkare höja dosen till 70mg/dag ifall blodproven är bra? Går det mycket snabbare med 70mg per dag än 60?
Jag väger 72 kg.
Svara med citat
  #1077 (permalink)  
Gammal 2010-03-27, 13:48
Junior Member

papadracula is on a distinguished road
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Johan1 Visa inlägg
Jag har ätit roaccutan i 30 dagar nu. Först började jag med 40mg/dag i 20 dagar, dom senaste 10 dagarna har jag käkat 60 mg/dag.
Jag vill bli klar med kuren så snabbt som möjligt och är det någon idé ifall jag ber min läkare höja dosen till 70mg/dag ifall blodproven är bra? Går det mycket snabbare med 70mg per dag än 60?
Jag väger 72 kg.
Det är väl bara att räkna?

Kroppsvikt 72 kg = Totaldos på ca 8640 mg (120mg/kg)

30 dagar på 40mg= 1200 mg + antingen 124 dagar på 60mg eller 106-107 dagar på 70mg.
Svara med citat
  #1078 (permalink)  
Gammal 2010-03-27, 15:02
Member

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av wawawowowiwi Visa inlägg
Idag har jag granskat min hy extremt nogrant. Har inte vågat göra det sen jag började med roa men kände att det var dags idag. Är ungefär 2 månader in i kuren nu och det syns skillnad!!! Hade extrema biverkningar i början, främst med torrhet men det har börjat lägga sig nu. Har faktiskt ingen biverkning kvar längre, förutom att huden är ganska tunn.

Har några frågor jag hoppas att nån av er kan besvara:

1. Att biverkningarna har avtagit, beror det på att jag blivit 'van' vid medicinen nu? har det gjort så för er också? har legat på samma 30mg/dag nu men ska förmodligen höjja nästa vecka.

2. Mina finnar har försvunnit helt, däremot har jag mängder av vita pormaskar. De vägrar försvinna.. Någon med erfarenhet av såna? när kommer de försvinna?!

3. Jag har massa massa småärr i ansiktet. Inte röda märken eller stora gropar utan små små överallt. Det ser ut som små nålstick, förmodligen efter pormaskar. Dessa syns inte om man inte granskar men jag ser ju dem.. Helt enkelt, vad är det för typ av ärr man kan förvänta sig att roa tar bort? vet att de röda märkena försvinner men hålen? vet nån?
Måste bara fråga... Hur var det med din uppblossning???

Och så undrar jag lite om hur man kan "rengöra" ansiktet nu.. Vilka tvålar och så vidare...

Och dessa acneärr... har ju inga "gropar" eller vad man kallar det..huden är ju jämn.fläckr bara...Har "bara" haft akne i ca 5 månader..(denna omgång då)Gud nåde mig..
Några bra krämer eller så att rekomendera?? frågade min dr om man kunde ta Epiduo samtidigt...Men ville han inte.. Har en differin på lager..Men inte effektiv mot ärr..
Vågar man ta differin samtidigt som ROA?? Tips tips och råda tack=)
Och smink självklart...vad finns det att rekomendera=)

Behöver alla råd och tips jag kan få...

Är inne på min 5 dag.. Enda jag märkt är att jag är torr mellan fingrarna.. och vid näsan=P

Senast redigerad av Fiafer den 2010-03-27 klockan 17:54
Svara med citat
  #1079 (permalink)  
Gammal 2010-03-27, 22:34
Junior Member

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fiafer Visa inlägg
Måste bara fråga... Hur var det med din uppblossning???

Och så undrar jag lite om hur man kan "rengöra" ansiktet nu.. Vilka tvålar och så vidare...

Och dessa acneärr... har ju inga "gropar" eller vad man kallar det..huden är ju jämn.fläckr bara...Har "bara" haft akne i ca 5 månader..(denna omgång då)Gud nåde mig..
Några bra krämer eller så att rekomendera?? frågade min dr om man kunde ta Epiduo samtidigt...Men ville han inte.. Har en differin på lager..Men inte effektiv mot ärr..
Vågar man ta differin samtidigt som ROA?? Tips tips och råda tack=)
Och smink självklart...vad finns det att rekomendera=)

Behöver alla råd och tips jag kan få...

Är inne på min 5 dag.. Enda jag märkt är att jag är torr mellan fingrarna.. och vid näsan=P
När jag började hade jag inte så många finnar så uppblossningen blev inte så stor. Fick en som varade i ca 3 veckor med finnar men inte mer än vad jag har när jag väl har finnar. Däremot så har min 'pormaskuppblossning' stannat kvar, och där har jag fått rejält mer än vanligt.

Ta för guds skull inte epiduo, differon, basiron eller liknande samtidigt som roa. Huden är redan väldgt tunn och det blir inte bättre av att smörja på kräm som fräter på huden... Du kommer själv märka att huden blir jättetorr och tunn till slut och kommer inte vilja smörja på det.. Använd istället ansiktskräm, även fast man tror att man får mer finnar av det så är det tvärtom i de flesta fall. Jag använder Propyless till mitt ansikte, en kräm man måste ha recept på. Funkar jättebra på mig och jag får inte fler finnar av det. Om ditt ansikte blir för torrt så fråga din hudläkare om det.

När det gäller smink.. innan använde jag dream matte mouse foundation, tror nog alla vet vilken det är..? INTE BRA. Min hud blev snurtorr. Investera istället i en rinande återfuktande foundation. Använd inte puder heller, det kommer bara se ut som du ömsar skin. Investera också i en bra hårinpackning, du kommer märka att håret blir torrt en bit in i behandlingen. Just nu tar jag balsam och sätter i håret efter jag duschat klart också, har i det ca 15 min varje gång men det är fortfarande torrt..

hmm. jaa. Om det är något annat du undrar får du fråga. Sen ligger jag iofs fortfarande på 30mg/dag, tror inte riktigt den tuffa biten har kommit för mig ;D
Svara med citat
  #1080 (permalink)  
Gammal 2010-03-28, 11:21
Member

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av wawawowowiwi Visa inlägg
När jag började hade jag inte så många finnar så uppblossningen blev inte så stor. Fick en som varade i ca 3 veckor med finnar men inte mer än vad jag har när jag väl har finnar. Däremot så har min 'pormaskuppblossning' stannat kvar, och där har jag fått rejält mer än vanligt.

Ta för guds skull inte epiduo, differon, basiron eller liknande samtidigt som roa. Huden är redan väldgt tunn och det blir inte bättre av att smörja på kräm som fräter på huden... Du kommer själv märka att huden blir jättetorr och tunn till slut och kommer inte vilja smörja på det.. Använd istället ansiktskräm, även fast man tror att man får mer finnar av det så är det tvärtom i de flesta fall. Jag använder Propyless till mitt ansikte, en kräm man måste ha recept på. Funkar jättebra på mig och jag får inte fler finnar av det. Om ditt ansikte blir för torrt så fråga din hudläkare om det.

När det gäller smink.. innan använde jag dream matte mouse foundation, tror nog alla vet vilken det är..? INTE BRA. Min hud blev snurtorr. Investera istället i en rinande återfuktande foundation. Använd inte puder heller, det kommer bara se ut som du ömsar skin. Investera också i en bra hårinpackning, du kommer märka att håret blir torrt en bit in i behandlingen. Just nu tar jag balsam och sätter i håret efter jag duschat klart också, har i det ca 15 min varje gång men det är fortfarande torrt..

hmm. jaa. Om det är något annat du undrar får du fråga. Sen ligger jag iofs fortfarande på 30mg/dag, tror inte riktigt den tuffa biten har kommit för mig ;D
Hur långt har du gått då...
Jag har totalt noll tålamod... Vill ha resultat nu nu nu nu..Men men den som väntar på något gott väntar inte för länge...

Något råd om rengöring då.. Hur och vad man kan använda för något.. Har ju något 3 stegs grej men vill ju inte håll apå med massa ansiktsvatten/skrubb när man har så tunn hud...

Och and sminket...Många säger i.d mineral puder foundation.. Andra säger cliniq foundation..

By the way har fått en mäktig finne på kinden..Bara en dock på ca 1 v och 3 dagar..Peppar peppar...Men den fick jag nog för mensens skull=P får jag hoppas...

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är