Gå tillbaka   Gents Forum > Kroppsvård > Hud

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1041 (permalink)  
Gammal 2010-03-06, 11:08
Junior Member

Reg.datum: dec 2009
papadracula is on a distinguished road
Standard

Mata inte trollen.
Svara med citat
  #1042 (permalink)  
Gammal 2010-03-07, 12:32
Member

Reg.datum: mar 2010
Fiafer is on a distinguished road
Skicka ett meddelande via MSN till Fiafer
Standard

Nya på sidan..
Ska ev börja äta roaccutan snart om proverna är o.k. Ska ta de på måndag.
undrar om man kan påbörja en kur nu till sommaren.. Borde man väl kunna göra??
Svara med citat
  #1043 (permalink)  
Gammal 2010-03-07, 17:24
Junior Member

noobix is on a distinguished road
Standard

Hej!

Är på min 4e dag med roa, har tandställning och undrar om det lättare kan uppstå tandlossning när man äter roa samtidigt?någon med erfarenhet?

Mvh
Svara med citat
  #1044 (permalink)  
Gammal 2010-03-07, 17:46
Member

Reg.datum: okt 2009
Kattlah is on a distinguished road
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fiafer Visa inlägg
Nya på sidan..
Jag skulle personligen aldrig gå på roaccutan på sommaren. Men då gillar jag att vara utomhus på sommaren, vindsurfar mycket t.ex.
Skulle få extremt irriterad hud om jag gjorde det då jag gick på roaccutan. Illröd hud hela sommaren är inte det snyggaste precis. Det är också extremt dåligt för din hud att vara så irriterad och röd...

Sen brukar dom flesta få bättre hud sommartid. Jag hade nästan blivit av med all min acne en sommar jag då jag var i Frankrike två månader. Kommer tillbaka till ett regnigt Sverige och på 3 månader var jag tillbaka på ruta ett...

Men om du kan tänka dig att undvika solen en hel sommar så är det möjligt att gå på roaccutan en sommar.
Svara med citat
  #1045 (permalink)  
Gammal 2010-03-07, 21:38
Junior Member

Reg.datum: dec 2009
wawawowowiwi is on a distinguished road
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fiafer Visa inlägg
Nya på sidan..
Som personen ovan skriver - det är inte bra för huden! ´

Jag påbörjade min behandling för 1 månad sen. Var ganska osäker i och med att jag kommer få äta den under juni månad också och frågade min hudläkare om detta, hon sa att det var inga problem så länge jag inte solade medvetet. Att sitta ute i solen och fika, gå promenader eller liknande är inga problem, man ska däremot inte glömma bort solkräm. Att ligga och steka eller göra väldigt påfrestande aktiviteter, som tex vindsurfing eller att bara vara på stranden är naturligtvis inte bra och det bör man självklart undvika.

Personligen tror jag inte att det är några problem, så länge man kan klara sig utan att sola. Om det stora problemet är att bli brun så tycker jag att man ska vänta! eller använda väldigt mycket solkräm, man blir brun av det med...

Har för övrigt en fråga till övriga om detta också. Jag ska utomlands i Juli och kommer därför sluta äta min medicin då, jag kommer alltså äta den i 5 månader. Just nu äter jag 30mg om dagen, har käkat det i en månad. Man ska ju äta en totaldos, men hur vet man vad denna är? om man inte hinner komma upp i den dosen? ska jag be min hudläkare att höja dosen nästa gång jag är där? (om en månad, alltså två månader in i behandligen)
Svara med citat
  #1046 (permalink)  
Gammal 2010-03-07, 21:49
Member

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av wawawowowiwi Visa inlägg
Har för övrigt en fråga till övriga om detta också. Jag ska utomlands i Juli och kommer därför sluta äta min medicin då, jag kommer alltså äta den i 5 månader. Just nu äter jag 30mg om dagen, har käkat det i en månad. Man ska ju äta en totaldos, men hur vet man vad denna är? om man inte hinner komma upp i den dosen? ska jag be min hudläkare att höja dosen nästa gång jag är där? (om en månad, alltså två månader in i behandligen)
Jag äter just nu 70mg om dagen bara för hinna upp i min total dos innan sommaren.
Pratade med min läkare och sa att jag inte kan äta roaccutan på sommaren och förklarade varför. Då sa hon att vi höjer dosen direkt så att jag skulle hinna just det.

Så prata med läkaren förklara läget så kommer du säkert få höja dosen till 1mg/kg
Svara med citat
  #1047 (permalink)  
Gammal 2010-03-07, 22:32
Member

Standard

Får inte redigera mitt inlägg längre.

Men här är lite mer info om totaldos

För att få ut maximal effekt av Roaccutan ska man i slutändan ha kommit upp i en totaldos av 120 mg per kroppskilo under en period på 4-6 månader. Det är alltså totaldosen som räknas för slutresultatet. Min totaldos vid avslutad behandling räknat på min kroppsvikt kommer alltså att vara 75kg x 120mg = 9000 mg
Svara med citat
  #1048 (permalink)  
Gammal 2010-03-08, 11:08
Member

Fiafer is on a distinguished road
Skicka ett meddelande via MSN till Fiafer
Standard

ok..Tack för det.. Att sola kan man ju klara sig utan under en sommar.. Kommer ju fler..
=D
Svara med citat
  #1049 (permalink)  
Gammal 2010-03-08, 14:20
Junior Member

Reg.datum: jan 2010
_joppe_ is on a distinguished road
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fangface Visa inlägg
Tja!
Är ny på forumet, och har läst igenom hela denna tråden. Lite info om mig:
Man född -78. Acne sedan 13-14-årsåldern. Testat alla (känns som det iaf) krämer, inget har funkat.
Fick Tetra -05 och har käkat det nästan konstant sedan dess. Kör dock halverad dos (1 tablett om dagen), och det håller finnarna i chack (inte helt bra men acceptabelt).

Lite frågor;
(klipper/klistrar från Flashback).

Ska börja med Roa till hösten efter att ha knaprat Tetra i några år. Har funkat skitbra under tiden jag ätit dem, men slutar jag så.....pang!
Vad jag är mest orolig för är egentligen uppblossningen. Så jag har följande fundering för att undvika/mildra den:

Har testat B5 under nåt år och det verkade funka bra på mig. Fick något som skulle kunna liknas vid uppblossning då jag började med det. Om man kör B5 fr.o.m. nu och nån månad in i Roa-kuren, borde inte kroppen vara relativt "rensad" av B5 redan så uppblossningen av Roa blir mildare?

Om man aldrig haft ärrbildande/bölder acne, kan effekten av Roa göra så att man får det? Funderingarna går som så att all "skit" ska ju ut nästan samtidigt, vilket i min förvirrade hjärna skulle kunna resultera i större finnar och ev. även bölder....
Jag åt tetra ända fram tills jag började med roa ( och ett par veckor in i kuren också :/ ingen uppblossning alls! lär vara individuellt också såklart, men jag ökade dosen tetra veckorna innan jag skulle sluta med dem för att överbrygga på nåt sätt, kanske inte bra för kroppen, men fick ingen uppblossning, har ätit roa i 2,5 månader nu och nu lär det la inte komma nån uppblossning, hej!
Svara med citat
  #1050 (permalink)  
Gammal 2010-03-08, 17:38
Junior Member

noobix is on a distinguished road
Standard

Har nu på min 5e dag fått lite blodig avföring , är det vanligt?farligt ?
Börjar bli orolig nu, ska ringa läkarna imorgon och höra vad hon säger och begära en rektumundersökning
Får hoppas det är hemoroider bara och inget farligare ..

Btw , uppblossningen har börjat ,men nästan bara på överläppen, har ca 15-20 små vita jävlar där haha.

Mvh
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är