Gå tillbaka   Gents Forum > Kroppsvård > Hud

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2011-12-22, 20:18
kruxillimux
Guest

Standard Dermatix eller Cicatrix mot ärr (keloid)?

Dermatix finns att köpa på apoteket och verkar ha nöjt många, men sen har vi Cicatrix som många andra hyllar. Jag har ramlat som en idiot i en rulltrappa och fått upphöjda ärr (keloider) på överläppen och näsan.

Dermatix - Hudguiden
http://www.apoteket.se/privatpersone...?Varuid=233657

Cicatrix - Silikongel för korrigering av ärr
http://www.lifestyleclinic.se/lifest...catrix-mot-arr

Vad har ni för råd? Vilken salva är mest dunder? Vad för andra tillvägagångssätt rekommenderas utöver salva?
Har hört om att slipa, använda laser och operera. Behöver ett prisöverkomligt alternativ, annars tar jag fan till osthyveln.

Hjälp mig, jag känner mig ful.
Svara med citat
  #2 (permalink)  
Gammal 2012-01-14, 07:26
Junior Member

Reg.datum: maj 2011
hudterapeuten is on a distinguished road
Standard

Om du ska välja Dermatix eller Cicatrix är egentligen en smakfråga då dessa två egentligen är samma typ av produkt men från två olika tillverkare. De jobbar på samma sätt.
Gemensamt för de båda är att de inte kan ta bort ärr, men däremot bleka dom och minska rodnad och svullnad så att de blir mindre synliga. Ju färskare ärret är desto bättre effekt får du, så med andra ord; ett gammalt ärr är mycket svårt att behandla. Framför allt keloider är svåra att dölja och minska, speciellt om du har haft dom ett tag.
Om du mår dåligt över dina ärr skulle jag råda dig att kontakta en hudläkare som kan guida dig in lite djupare i vad det finns för olika ingrepp att ta till.
Lycka till!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är