Gå tillbaka   Gents Forum > Kroppsvård > Hud

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2008-09-04, 06:06
Junior Member

Reg.datum: sep 2008
Hampeteh1 is on a distinguished road
Standard Finnar

NU kommer hösten igen, och finnarna tillbaka
Jag förstår verkligen inte, hade nästan inte en ända finne i sommar, nu har jag medel mycket, känns skit jobbigt! jag äter nyttigt, tex the, mörkt bröd, müsli, bananer , äpplen varje dag!!!! MKT vatten också...
Sen kör jag väll med solarium 1 dag i veckan, ibland 2!
Har tetralysal tabletter, men vill inte börja med det ÄN, har kört me sånna i 2-3 år nu nästan, fast inte över sommarn då..
Sen rör jag på mig skapligt också, men fortfarande ser man inte okej ut i ansiktet?!

SÅ J*VLA DRYGT...

nån som har nå tips, invändningar, åsikter om va man kan förbättra... eller nått? tacksam för svar!!!!!!
Svara med citat
  #2 (permalink)  
Gammal 2008-09-04, 17:23
Member

Reg.datum: aug 2008
plus is on a distinguished road
Standard

Lägg av med solarium så ofta. Är rekommenderat att sola max 12 ggr/år. Det kommer inte göra aknen bättre tyvärr men till den rekommenderar jag roaccutan. Tetralysal förbättrar bara aknen under tiden du tar tabletterna, roaccutan tar i nästan alla fall bort aknen för alltid. Skaffa även ansiktsprodukter anpassade för finnig hy, tex rengörare, ansiktsmask, scrub och återfuktare. Läs roaccutan tråden!
Svara med citat
  #3 (permalink)  
Gammal 2008-09-08, 08:05
Junior Member

Standard

roaccutan börjar jag inte med, punkt slut. har och läst för mkt dåliga grejjer om det, sen får man inte ens dricka alkohol samtidigt? nejdu..

hur kan du veta att tetralysal förbättrar acnen med åren? har jag aldrig hört, och ändå har jag hängt på detta forum 2 år ungefär..

men å andra sidan använder jag ACO produkter från apoteket, det funkar rätt bra tycker jag... men det "hjälper" inte så mkt om man säger så..

tacksam för svar!!!!!!!!!
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2008-09-08, 17:52
Member

plus is on a distinguished road
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hampeteh1 Visa inlägg
roaccutan börjar jag inte med, punkt slut. har och läst för mkt dåliga grejjer om det, sen får man inte ens dricka alkohol samtidigt? nejdu..

hur kan du veta att tetralysal förbättrar acnen med åren? har jag aldrig hört, och ändå har jag hängt på detta forum 2 år ungefär..

men å andra sidan använder jag ACO produkter från apoteket, det funkar rätt bra tycker jag... men det "hjälper" inte så mkt om man säger så..

tacksam för svar!!!!!!!!!
Precis vad jag skrev att den inte gör. Det är ju allmänt känt att tetralysal bara hjälper under tiden man tar tabletterna till skillnad från roaccutan som oftast tar bort besvären för alltid.

Och nej, läkarna rekommenderar inte att du dricker alkohol samtidigt som du tar roaccutan men det är många som gör det ändå och har inte fått några problem med det, sen kan ju du ha otur :P Självklart finns det biverkningar som med alla mediciner men tro inte på allt du läser om roaccutan.

Gå till din vårdcentral/hudläkare så kan dom hjälpa dig, det går mycket snabbare och lättare än att du ska prova fram och tillbaka med olika produkter själv.
Svara med citat
  #5 (permalink)  
Gammal 2008-09-08, 17:55
Mathiass avatar
Super Moderator

Reg.datum: jun 2008
Mathias is on a distinguished road
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hampeteh1 Visa inlägg
roaccutan ... sen får man inte ens dricka alkohol samtidigt? nejdu..
Alkohol är en vanligt förekommande orsak till akne broder.....sorry!

Allsidig kost, regelbunden motion (för att rensa ur slaggprodukter ur kroppen), scrub, ansiktsrengöring och en lotion borde göra susen - på lång sikt.

Senast redigerad av Mathias den 2008-09-08 klockan 17:57
Svara med citat
  #6 (permalink)  
Gammal 2008-09-09, 20:21
Junior Member

Standard

(förlåt om jag är lite seg, och ställer 1000 frågor, men känner mig ganska desperat eftersom problemet försvinner inte, och har "kämpat" i 3 1/2 år nu..)

Citat:
Tetralysal förbättrar bara aknen under tiden du tar tabletterna,
vad menar du med det då? alltså, jag har funderat nu på att börja ta tetralysal igen, för 3:e gången (från ca: oktober-maj).. för jag tycker ärligt det hjälper och lindrar, ja, under tiden man tar tabletterna, sen på sommarn gör ju solen allt jobb

jag dricker rätt ofta också, men bara öl faktiskt, och tro det eller ej, men jag brukar bli fin i hyn dagen efter, antagligen på grund av b-vitaminerna i ölen..
så jag brukar faktiskt ibland bara dricka för att "må bättre/se fräshare ut" om ni fattar, haha.

men jag har en receptbelagd produkt som heter duac från apoteket, fick den förra året, den + tetralysal har väll funkat någorlunda, under tiden man använder det somsagt.. men fortfarande ingen LÖSNING!

OCH ROACCUTAN vill jag nog inte ens diskutera? det är säkert superbra, men vill inte få massa biverkningar, och må dåligt bla bla bla.. kanske låter värre än det är, men sånna bissarra produkter tycker jag inte ens ska få användas i nödläge, vad JAG läst då!!!

Citat:
Allsidig kost, regelbunden motion (för att rensa ur slaggprodukter ur kroppen), scrub, ansiktsrengöring och en lotion borde göra susen - på lång sikt.
tro mig, det räcker inte.. för dom som har lite allvarligare acce så att säga..

SKULLE VA SKIT TREVLIGT OM NI ORKADE LÄSA ALLT DETT OCH ÄR VÄLDIGT TACKSAM FÖR SVAR!!!!

om jag nu ska börja med tetralysal och duac igen, vilken kan vara lämpligast och börja med först isåfall? om nått funkar bra kanske man slipper det andra..
Svara med citat
  #7 (permalink)  
Gammal 2008-09-11, 18:47
Junior Member

Nightcap is on a distinguished road
Standard

Sitter nog lite i samma situation som du. Acnen vill bara inte försvinna - mycket jobbigt!

Det jag har märkt är att 'överdriven' tvättning faktist inte hjälper, utan snarere gör huden irriterad och saken värre. I dagsläget tvättar jag med Acos 'skumm' från apoteket och har på återfuktare efter rakning.
Mediciner vill jag heller inte börja med, kostilskott som t.ex. vitamin B5 är ett kanske men det är ju allt för dyrt för en fattig student. Acnen försvinner väll ändå med tiden så...

Det jag vet jag skulle kunna förbättra är mer motion och mer regelbundna kostvanor.
Livet kommer först, och jag har inte tänkt börja göra nått som försämrar det bara för att få finare hy.
Svara med citat
  #8 (permalink)  
Gammal 2008-09-11, 19:33
Junior Member

Standard

Citat:
Det jag vet jag skulle kunna förbättra är mer motion och mer regelbundna kostvanor.
Livet kommer först, och jag har inte tänkt börja göra nått som försämrar det bara för att få finare hy.
håller med dig lite där, men lite skulle jag kunna gå med på att "lida" för att få bättre hy, men inte så mkt som roacutan, och ni som försöker försvara det? haha.. fattar inte..

men idag har jag tagit en ärlig funderar och tänker börja med tetralysal eller duac snarligen, sen mindre data mer träning + nyttigare mat.. sen får det fan räcka????
Svara med citat
  #9 (permalink)  
Gammal 2008-09-11, 21:41
Caylons avatar
Senior Member

Caylon is on a distinguished road
Skicka ett meddelande via MSN till Caylon
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nightcap Visa inlägg
Sitter nog lite i samma situation som du. Acnen vill bara inte försvinna - mycket jobbigt!

Det jag har märkt är att 'överdriven' tvättning faktist inte hjälper, utan snarere gör huden irriterad och saken värre. I dagsläget tvättar jag med Acos 'skumm' från apoteket och har på återfuktare efter rakning.
Mediciner vill jag heller inte börja med, kostilskott som t.ex. vitamin B5 är ett kanske men det är ju allt för dyrt för en fattig student. Acnen försvinner väll ändå med tiden så...

Kunde knappt ha sagt det bättre själv! Finnarna bara vägrar försvinna efter tusentals kronor lagda på produktet som "skall ta bort" acnen, exempel på sånna som jag använt är Differin, Basiron, vitamin B5, stioxyl, etc etc men inget vill fungera.
Att du funderar på att testa B5 vitamin är inget att rekommendera då du tycks lida av lika mkt acne som mig. Jag hade turen att ha föräldrar som bidrog med ekonomin till dessa tabletter, och även om dessa hade hjälp så skulle dem enbart ha gjort det under tiden man använder sig av dessa.

Har faktiskt funderat på att prova på Roaccutan, men blir ganska skraj av alla dessa biverkning. Men det verkar vara i sällsynta fall (typ 2%) som drabbas av de värsta medans vissa klarar sig lindrigt. Lite äggande!
Svara med citat
  #10 (permalink)  
Gammal 2008-09-11, 21:48
Piratens avatar
Member

Piraten is on a distinguished road
Skicka ett meddelande via MSN till Piraten
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nightcap Visa inlägg

Lider eller led ska man väl säga utav samma problem, dock inte bra än men det är på rätt väg!

Tar Tetracyklin sen 2 veckor tillbaka och har inte känt av några biverkningar, sen varje morgon och kväll tvättar jag rent med Garnier rengöringsmjölk och sedan Garnier´s Pure A fuktighetscreme, det började jag med för några dagar sedan och tycker redan det känns bättre, brukar även lägga ansiktsmask någon gång i veckan.

Innan jag fick Tetracyklin utskrivet har jag testat hela apotekets sortiment som "ska" bota akne men bara tyckt jag fått mer utav dem, köpte även en Zeno, den tog bort finnen som man behandlade men istället dök det upp 2 till på ett annat ställe t ex
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är