|
||||
|
Personligen av den lilla erfarenhet jag idag besitter är Bowmore, den 12 åriga min favorit. Varken för mycket eller för lite i rökighet till skillnad mot Laphroaig och Ardbeg som är extremt rökiga.
Andra favoriter är Grants och Famous Grouse såklart! Här finner ni lite mer info om Bowmore |
|
|||
|
Jag är en sucker för det mesta från Speyside området. Singlemalt är min grej. Men även som en liten vardagsdryck så tycker jag absolut Grants funkar. Å ibland slinker allt en J.Walker Black eller Green label ner.
Dom rökigare sorterna är inte min grej. Mina smaklökar slår bakut. |
|
|||
|
ibland kan jag verkligen uppskatta en rejält rökig whisky, favoriten är då caol Illa även om ardbeg och laphroig inte går av för hackor dom heller.
Glenlivit och bowmore gillar jag också, rätt så rund och mysig smak. som brukswhisky föredrar jag Ileys Mist och även Famous osv. |
|
|||
|
Mina favoriter har varierat mellan regioner och märken under de drygt tio år jag druckit maltwhisky. De tre som alltid håller måttet är enligt min uppfattning Dalwhinnie om man vill ha en "mjukare" whisky, Cragganmore om man vill ha en med mer bett i, samt slutligen favoriten Highland Park som på något sätt lyckas vara mjuk och kraftfull på samma gång. Precis som jag!
|
|
|||
|
Utan inbördes ordning.
Tallisker Laphroaig Glenmorangie Highland Park Glenmorangie 10 el 15 årig skulle jag tipsa om för er första gångs provare. Vill ni ha lite utmaning så är Talisker min favorit. Prova på och kom gärna med recensioner! |
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|