Gå tillbaka   Gents Forum > Livsstil > Cigarrer och dryck

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2008-11-21, 11:57
Junior Member

Reg.datum: aug 2008
Erko is on a distinguished road
Standard Piptändare, någon skillnad?

Piptändare, som bland annat de från Zippo som finns här under "PIPE LIGHTER", är de till någon hjälp eller funkar vanliga tändare lika bra? Puritanerna föredrar väl tändstickor såklart, men vi bortser från det nu...

Brobergs verkar förresten mena att man aldrig skall tända cigarrer med bensintändare (för smutsig låga), tycker ni att det gäller för pipor också eller är det bara en petitess?
Svara med citat
  #2 (permalink)  
Gammal 2008-11-21, 13:59
Mathiass avatar
Super Moderator

Reg.datum: jun 2008
Mathias is on a distinguished road
Standard

Om man ska använda tändare bör man ha en "torch", en tändare som maxar lågan till 800 grader (ca). Det blir den "renaste" lågan, bästa sätt att snabbt tända pipa/cigarr. Dessutom är de snygga!
Man kan hitta billigare varianter på olika varuhus, men jag vet inte hur pass bra de är.

Att tända med bensintändare är ingen hit, cigarren tar faktiskt smak! Hu! Och det måste bli väldigt krångligt att tända pipa med en zippo....

Jag föredrar, trots att jag äger en bra tändare, tändstickor. Det finns särskilt framtagna för cigarrer och pipa.
  #3 (permalink)  
Gammal 2008-11-21, 16:23
Junior Member

Reg.datum: aug 2008
Erko is on a distinguished road
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mathias Visa inlägg
Om man ska använda tändare bör man ha en "torch", en tändare som maxar lågan till 800 grader (ca). Det blir den "renaste" lågan, bästa sätt att snabbt tända pipa/cigarr. Dessutom är de snygga!
Man kan hitta billigare varianter på olika varuhus, men jag vet inte hur pass bra de är.

Att tända med bensintändare är ingen hit, cigarren tar faktiskt smak! Hu! Och det måste bli väldigt krångligt att tända pipa med en zippo....

Jag föredrar, trots att jag äger en bra tändare, tändstickor. Det finns särskilt framtagna för cigarrer och pipa.
Jo absolut, jag känner igen det där, har visserligen aldrig känt av någon bismak själv, men jag har väl inte tillräckligt väl utvecklad smaklökar antar jag

Det jag tänkte på i främsta hand är det där med att särskilda piptändare har lite speciella egenskaper som underlättar med tanke på pipans form. Mjuk, vinklad låga och så där. Om du kollar Brobergs-länken står det lite tror jag, men de verkar inte ha några inne för tillfället. Om du kollar på produkterna här så ser du vad jag tänker på. Det är väl ungefär sådana som jag tänker mig att Zippo-tändarna är också, eftersom de faktiskt kallar dem för piptändare. Vad tror ni om dem?

Jag håller med dig om att tändstickor är trevliga, och betydligt lättare att tända pipan med än tändare (ja, de vanliga i vart fall, frågan är ju som sagt hur det ligger till med piptändarna...). Men ibland är det skönt med tändare tycker jag, framförallt om man är ute och det blåser.

Senast redigerad av Erko den 2008-11-21 klockan 16:51
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är