Gå tillbaka   Gents Forum > Livsstil > Cigarrer och dryck

Visa resultat för omröstning: Skulle du vara intresserad av att följa med på cigarrprovning i någon storstad?
Ja, gärna! Helst i Stockholm. 8 44.44%
Ja, gärna! Helst i Göteborg. 6 33.33%
Ja, gärna! Helst i Malmö. 1 5.56%
Ja, fast på annan ort. 4 22.22%
Flervalsomröstning. Antal röster: 18. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2008-11-11, 21:32
Caylons avatar
Senior Member

Reg.datum: aug 2008
Caylon is on a distinguished road
Skicka ett meddelande via MSN till Caylon
Standard Brobergs Cigarr

Halloj!

Jag surfade in på Brobergs Cigarr Brobergs Tobakshandel AB och funderar på om detta är någon seriös sida att beställa hem ett par goda bloss ifrån?
Någon som har erfarenheter av dem?

Samt, vilka av alla cigarrer rekommenderas att köpas?

Tack på förhand!
Svara med citat
  #2 (permalink)  
Gammal 2008-11-12, 06:51
Mathiass avatar
Super Moderator

Reg.datum: jun 2008
Mathias is on a distinguished road
Standard Brobergs

Bäst i Sverige.
Kunnig personal, högkvalitativa cigarrer och deras övriga sortiment (pipor, väskor, pennor, klockor) är också mycket bra.
Enda nackdelen, som jag kan se, är att cigarrutbudet är något begränsat. De tar bara in utvalda top of the line cigarrer istället för många halvtaskiga grejer, och det är i och för sig bra.
Besök en butik vet ja!
  #3 (permalink)  
Gammal 2008-11-12, 07:03
Caylons avatar
Senior Member

Standard

Tackar för utförligt svar!

Ja, man kanske borde ta en sväng in på någon av deras fysiska butiker o tala med den kunniga personalen!

Har du någon favorit som du skulle rekommendera?
Helst mellan mild och medel.
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2008-11-12, 09:01
Mathiass avatar
Super Moderator

Standard

Ja, gör det. Båda butikerna har trevlig och kunnig personal (Gbg/Sthlm).
Vill du ha mildare cigarrer föreslår jag cigarrer tillverkade i Dominikanska republiken. Det är mina favoriter, inte alls lika nikotinfräna som kubanerna.
MEN det finns andra märken som sägs vara starka men i olika faconer är olika starka. Tex. så är Zinos större faconer för tunga för mig men cigarillerna utmärkta. Man får testa sig fram!

Testa gärna Brobergs eget märke, milda och fina, men inga lyxrök direkt. Producerade i Holland.
Private Stock är frestande i pris, men väldigt starka.

Vill du testa billigare sorter, med varierande kvalité föreslår jag att du beställer från amerikanska Cuban Crafters. Risken är att du får betala tullavgifter, men oftast passerar cigarrerna obemärkta in i landet. Hur som helst, CC har billiga cigarrer, rätt okända märken men det är inte sällan man råkar få riktiga höjdare (de säljs 10- 20- 30- 40- 50 pack) för bara några hundralappar.
De har billiga humidorer också!

Till och börja med skulle jag föreslå att du testar igenom delar av Brobergs sortiment innan du börjar köpa lågpriscigarrer! Fråga personalen, de hjälper dig!!!

Senast redigerad av Mathias den 2008-11-12 klockan 09:03
Svara med citat
  #5 (permalink)  
Gammal 2008-11-12, 09:02
Mathiass avatar
Super Moderator

Standard

Min absoluta favorit är Joya De Nicaragua (ej blue-line som säljs i USA). Tyvärr har den utgått ur Brobergs sortiment och är svår att få tag på i Europa.
Men jag har några kvar i humidoren hemma....
  #6 (permalink)  
Gammal 2008-11-13, 19:15
GeneralKnass avatar
Member

GeneralKnas is on a distinguished road
Standard

Dags att dra till götet en sväng
Svara med citat
  #7 (permalink)  
Gammal 2008-11-14, 10:20
Caylons avatar
Senior Member

Standard

Oj vilket utförligt svar!

Javisst! Jag har också hört att man skall hålla sig till Dominikanska cigarrer ifall man vill ha milda, men hörde även att en kubansk cigarr vid namn Montecriso No 4 skulle vara en bra medel fyllig nybörjarcigarr! Har du några erfarenheter av den?
Var tydligen en hyllning till personen bakom; Greven av Montecriso.

Angående faconer, tror du att Corona modellerna av Zinos kan vara medel om de större är väldigt nikotinfräna, eller är märket överlag väldigt starka?
Davidoff verkar annars vara ett lite exklusivt märke med många års erfarenhet.

Jo, det där med tull o grejer är alltid riskabelt, speciellt när man beställer av stora hemsidor som kanske är kända hos tullen och därmed ofta kollas. Men annars hade CC väldigt vettiga priser på humidorer, blev väldigt sugen på att köpa!

Tack för ditt svar hursom helst!
Svara med citat
  #8 (permalink)  
Gammal 2008-11-14, 20:02
Mathiass avatar
Super Moderator

Standard

Caylon,
Sure thing! Alltid trevligt att höra av en cigarrbroder!

Montecristo är en bra cigarr, både för "nybörjare" och mer erfarna.
Vad det gäller Zino så gillar jag Zino Plantinum Chubby.
Den är hyfsad/lagom stark men gooood!

Man blir mer och mer van när man röker, dvs. det du rökte när du började smakar efter ett tag ingenting. Röker du, eller rättare sagt, njuter du cigarr ett par gånger i veckan kommer du snart vilja ha starkare smak på dina cigarrer. Det är först då som man kan uppskatta de starkare sorterna.

Att köpa en Cohiba rakt upp och ner (för att vara tuppen i hönsgården på nån fest) är rätt korkat, om man inte "rökt upp" sig ett tag.

Mitt bästa tips till någon som vill prova olika faconer och tillverkare: köp ett paket på Broberg. Då får du en översikt. Skriv ned vad du gillar, ta med till butiken så vet dem vilken grej som är din!
Testa tex. 6 st Perfecto för 600 spänn!

Har aldrig testat (Svensktillverkade cigarrer) men jag ska nog lägga en order inom kort. Ska bli intressant! Jag återkommer med recension!

Angående Cuban Crafters: jag har två humidorer- en superbra för "samlingen", de finare cigarrerna och special editions och en från CC (som funkar men inte är 100% bra- den har jag vardagscigarrerna i). Men mitt tips är: köp en humidor i hög kvalité och se till att köpa en som rymmer mer än du tror du behöver. Du kommer behöva platsen....har man väckt cigarrintresset så växer det oftast!
Det är också bra med en fuktighetsmätare. Särskilt om man har en billigare humidor (dem är mer känsliga för yttermiljö). Alternativt fuktare/mätare i samma, som är digital. Dyrt, men värt det. Trist om samlingen ruttnar/torkar bort....

Jag kör med digital mätare men använder "traditionell" fuktar. Då får man pyssla om sina cigarrer lite då och då.... Kom i håg: under vintern torkar humidoren ur lättare.
Mer om hur du kör igång och sköter din humidor finns här: www.humidorguide.se.

Men om du bara röker cigarrer då och då har du knappast användning av nån humidor.

Och du, kolla in CA!!

/Mathias
  #9 (permalink)  
Gammal 2008-11-18, 22:22
Caylons avatar
Senior Member

Standard

Ha ha!
Blir bara längre o längre svar här!
Visst är det trevligt med cigarrbröder Finns det fler här på forumet måntro?

Angående Zinoscigarrer provade jag i helgen en av deras corona modeller. Tyckte nästan den var lite stark, men det kanske bara var ovanan som talade. Alternativt något måndagsexemplar, dem kostade ju inte mer än 44kr/st så det var väl inget att gråta över.
Måste säga att jag blev förvånad över hur liten omkrets coronamodellen har, förväntade mig större om jag skall vara ärlig.
(Edit: Var en Davidoff Primeros som jag provade)

Zino Platinum Chubby ser mycket smaskig ut, får nog beställa hem en o prova!

Precis som du säger är man nog rätt korkad ifall man köper en Cohiba utan att ha någon som helst vetskap. Lite dumt att inte ens känna till så mycket om cigarrer att man går o köper en överhuvudtaget. Tycker allt man bör ha läst på litegran, det är ju trotsallt lite trixigt att snoppa den samt att tända eld!

Var hittar man det där blandade perfecto paketet? Eller är det så att du tog dem en för en?
Ser fram emot din recension av svensktillverkade cigarrer!

Hittils är jag ingen storrökare, vilket då kanske innebär att pengar på en humidor vore som att slänga dem i havet. Men eftersom jag har ett intresse för just detta kommer jag troligtvis att inhandla en i ett senare kapitel av livet. Med andra ord uppskattas alla tips o trix man kan få!

Vore det inte trevligt att ha någon träff någon gång? Ta en cigarr o drink och vara allmänt sociala?

/Calle

Senast redigerad av Caylon den 2008-11-19 klockan 15:03
Svara med citat
  #10 (permalink)  
Gammal 2008-11-20, 06:37
Mathiass avatar
Super Moderator

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Caylon Visa inlägg

Var hittar man det där blandade perfecto paketet? Eller är det så att du tog dem en för en?
Ser fram emot din recension av svensktillverkade cigarrer!

Vore det inte trevligt att ha någon träff någon gång? Ta en cigarr o drink och vara allmänt sociala?

/Calle
Calle,
Olika paket hittar du på Brobergs hemsida. Klicka på cigarrer och längst ned bland alla erbjudanden ligger dem, under rubriken "Cigarrpaket". Tyvärr kan man inte direktlänka till sajten, men kolla lite- du hittar.

Visst är det trevligt med cigarrbröder. När jag bodde i Göteborg drev en tobakshandel på Avenyn en liten klubb i källaren. Förvaring, soffor, bar, musik osv. En tusenlapp om året. Rabatt på cigarrer. Tyvärr hade jag bara varit på besök, skulle bli medlem, men då sålde gubben butiken och cigarrklubben lades på is. Jag hade snack med en medlem om att dra igång en ny klubb, men det blev inget. Gjorde ett nytt, halvhjärtat försök i Västerås. Men inget där heller.
Men visst, vi skulle kunna dra ihop och ses på nån centralort. Gbg, Malmö eller Sthlm. Kan ordna och fixa lite med kontakter så ska vi se om det går att ordna. Men det blir först till våren, då jag har fullt i kalendern nu.
Rösta så får vi se hur stort intresset är.

Senast redigerad av Mathias den 2008-11-20 klockan 06:43
Svara med citat
Svara

Taggar
brobergs, cigarr, cigarrer, tobakshandel

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg