Gå tillbaka   Gents Forum > Livsstil > Cigarrer och dryck

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2008-09-27, 20:13
Junior Member

Reg.datum: aug 2008
Soheil is on a distinguished road
Standard Lagrad rom

Jag besökte en bar i Oslo härom veckan och bartenderna introducerade mig då till “lagrad rom”, vilket nog är det godaste jag druckit. Inte söt och sliskig, utan mer som whiskey och konjak. Man brukar tydligen inte blanda drinkar på den, utan dricker den ren på samma sätt som whiskey. Bartendern förklarade att det är rom som lagrats på fat i många år istället för att ha hälts på flaska direkt som exempelvis den vita Baccardin. Nu undrar jag om denna typ av rom finns på Systembolaget och vilken sort som då kan vara god att prova. Finns det någon som testat lagrad rom förut?
Svara med citat
  #2 (permalink)  
Gammal 2008-09-27, 21:35
Handsome Hanssons avatar
Senior Member

Reg.datum: jul 2008
Handsome Hansson is on a distinguished road
Thumbs up

Kan bara hålla med, det är riktigt gott. Jag köpte en flaska Mount Gay Extra Old (jo den heter så) när jag var på Barbados, där den också kommer ifrån. Kostade inte mer än 100 spänn flaskan där men på systemet (beställningsvara) ser jag att den går loss på 466:-. Du får passa på att köpa när du är ute och reser. Förresten lär du nog gilla drinken jag tipsade om här på forumet, Old Cuban.
  #3 (permalink)  
Gammal 2008-09-29, 11:49
Senior Member

Reg.datum: sep 2008
C'Bri is on a distinguished road
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Handsome Hansson Visa inlägg
Kan bara hålla med, det är riktigt gott. Jag köpte en flaska Mount Gay Extra Old (jo den heter så) när jag var på Barbados, där den också kommer ifrån. Kostade inte mer än 100 spänn flaskan där men på systemet (beställningsvara) ser jag att den går loss på 466:-. Du får passa på att köpa när du är ute och reser. Förresten lär du nog gilla drinken jag tipsade om här på forumet, Old Cuban.
Finns det inga billigare alternativ att köpa för dem som aldrig prövat? Som ett smakprov så att säga

Känns dumt att spendera nästan 500 på en flaska för att sedan upptäcka att man verkligen ogillar den typen av dryck
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2008-09-29, 16:35
Handsome Hanssons avatar
Senior Member

Reg.datum: jul 2008
Handsome Hansson is on a distinguished road
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av C'Bri Visa inlägg
Finns det inga billigare alternativ att köpa för dem som aldrig prövat? Som ett smakprov så att säga

Känns dumt att spendera nästan 500 på en flaska för att sedan upptäcka att man verkligen ogillar den typen av dryck
Jo det har du iof helt rätt i, jag skulle nog besökt en välsorterad bar och frågat vad dem har, 2 cl bör ju inte kosta alltför mycket.
  #5 (permalink)  
Gammal 2008-10-02, 12:11
Mathiass avatar
Super Moderator

Reg.datum: jun 2008
Mathias is on a distinguished road
Standard

Har förstått att Havana Club ska vara den bästa mörka man kan få tag på, i Sverige alltså.
  #6 (permalink)  
Gammal 2008-10-06, 18:19
Junior Member

Reg.datum: okt 2008
laphroaigman is on a distinguished road
Standard

Havana Club är helt OK. Min egen favorit är dock Angostura 1919, den är fantastiskt god, kostar strax under 300 kr på Systembolaget vilket den är väl värd. Kolla även på www.LagradRom.se - allt om lagrad rom! för ytterligare tips.
Svara med citat
  #7 (permalink)  
Gammal 2008-10-09, 03:53
Junior Member

Reg.datum: aug 2008
Soheil is on a distinguished road
Standard

Wow, vilken sida! Är den din? Jag är grymt imponerad av detta initiativ, dels för att det är ett så sanslöst smalt ämne och dels därför att personen som gjort denna sida har grävt så sanslöst djup inom detta sanslöst smala ämne. Jag tar av mig hatten!
Svara med citat
  #8 (permalink)  
Gammal 2008-10-09, 04:26
Skattekattens avatar
Moderator

Reg.datum: jun 2008
Skattekatten is on a distinguished road
Standard

Jag håller med, en riktigt bra sida. Killen borde antingen bli hedersmedlem på forumet, alternativt moderator i “Ciggarer och dryck-forumet” (även om det nu inte finns så mycket att moderera under just detta forum i dagsläget… )
Svara med citat
  #9 (permalink)  
Gammal 2008-10-19, 17:42
Junior Member

Reg.datum: sep 2008
Metrosexuell is on a distinguished road
Standard

Jag får se till att testa det! Har faktiskt en lagrad flaska med mörk rom hemma.

Annars är ju Fidel Castro och Cuba Libre helt underbara drinkar.
Svara med citat
  #10 (permalink)  
Gammal 2009-01-07, 05:04
Member

Reg.datum: jan 2009
Big T is on a distinguished road
Standard

Appleton Real Estate x/v är kanon, om den är lagrad å allt vet jag ej men god är den. Finns även ett märke som har ett nät av strå/halm eller vad det är runt flaskan som har bra grejer. Jag å namn... Kolla på systemet efter flaskor med strånät runt å från Barbados tror jag på romavdelningen så har du hittat rätt. Jag måste lära mig att komma ihåg namn ha ha

Senast redigerad av Big T den 2009-01-07 klockan 05:09
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är