Visa ett inlägg
  #10 (permalink)  
Gammal 2010-12-11, 14:38
Perkus Perkus är inte uppkopplad
Junior Member

Reg.datum: dec 2010
Perkus is on a distinguished road
Standard

Jag tycker det har blivit lättare att raka halsen sedan jag började använda en liten handduk som jag blöter i handfatet med varmt vatten.

Blaskar först av fejan med tvål och vatten, utan att torka mig efter. Tappar upp ett handfat fullt med varmt vatten. Så lägger jag rakborsten och hyveln i vattnet. Jag har en raktvål i metallkopp som jag låter flyta som en båt i vattnet med.

Blöter en liten handduk ordentligt i handfatet, kramar ur och lägger mot halsen och hakan. Sedan tar jag en större handduk och lägger om hela halsen, utanpå den blöta och lutar mig en stund (3-10 minuter) i en plaststol i badrummet och njuter av tystnaden och lugnet.

Man kan också ta litet lödder från borsten när man blöter halsen, om man vill. Löddret från tvålen eller rakkrämen hjäper till att mjuka upp stråna, men kan irritera om den sitter en längre stund.

Mobilen har ofta en timer man kan använda, annars går ju äggklocka eller liknande bra, så att man inte somnar om. När den ringer är jag avslappnad och fokuserad.

Så är det dags att arbeta upp ett bra skum med borsten och raktvålen i koppen.

När det blir toppar skummet är det klart att lägga lödder på stubben.

Försiktiga tag med den nu varma hyveln - det känns toppenskönt att den är varm - uppifrån och ner först, sen ny omgång lödder och nerifrån och upp. Skölj hyveln ordentligt mellan varje drag.

Ibland en tredje vända mot stråväxten.

Blaskar av ansiktet i vattnet, sköljer sen en gång till med kallvatten (skönt på halsen), rengör borsten, sen hyveln under kranen och smörjer till sist in hela ansiktet med HTH, Hjälper Torr Hud, som svider litet, men går in fort och hjälper till att återfukta min hals på ett bra sätt.

Prova gärna och återkom med kommentarer.
Svara med citat