Ämne: Muskelkramp
Visa ett inlägg
  #3 (permalink)  
Gammal 2008-08-10, 17:05
Professorns avatar
Professorn Professorn är inte uppkopplad
Junior Member

Reg.datum: aug 2008
Professorn is on a distinguished road
Standard

Ett populärt hjälpmedel mot benkramp, i många delar av världen, är Kinin. Det smakar lite bittert och är den ingrediens som ger den bittra smaken i Tonic (som i Schweppes Tonic).

Tyvärr finns det ett par hinder på vägen. Sedan några år får läkare i Sverige enbart skriva ut Kinin vid fall av Malaria. Och även om Kinin kan hjälpa vid nattlig muskelkramp (detta har visats vid upprepade studier i BMJ, British Medical Journal) så innehåller Tonic mindre än 1 procent av den dos som normalt skulle skrivas ut av läkare i svåra fall av muskelkramp.

Ytterligare en detalj är att Kinin kan orsaka allergiska reaktioner, feber och till och med död! Dessa problem kan ju tyckas små i jämförelse med en chock-uppvakning mitt i natten av att vaderna krampar, men förtjänas trots det att nämnas.

Jag håller därför med TTT ovan att det bästa sättet att förebygga muskelkramp, utan att riskera döden, är att stretcha efter träning och dricka mycket vatten. Dessutom skulle jag vilja tillägga att man även bör äta mat med högt innehåll av Kalium, exempelvis apelsinjuice, selleri, potatis, broccoli, banan, tomat och avocado, eftersom detta ämne har en gynnsam effekt vid exempelvis muskelkramp. Universalhjälpmedlet Kalium återfinns även i mediciner mot högt blodtryck, njursjukdomar och andra intressanta tillstånd.

Senast redigerad av Professorn den 2008-08-10 klockan 22:42
Svara med citat